اختلاف پارتیزانی بر سر چگونگی خوانش اطلاعات مربوط به ایران

دموکرات ها ترامپ را عامل تنش در خلیج فارس می دانند

۰۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۱۴ کد : ۱۹۸۳۵۸۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان اخیرا درباره اطلاعاتی که از منطقه خلیج فارس و خاورمیانه منتشر می شود، ابراز نگرانی کرده است؛ اما دولت ترامپ اهمیت این اطلاعات و نقشی که در ایجاد تنش ها دارد را رد می کند.
دموکرات ها ترامپ را عامل تنش در خلیج فارس می دانند

نویسندگان: مایک گیگلیو و کتی گیلسینان

دیپلماسی ایرانی: آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده ارزش اطلاعاتی را که دولت ترامپ مدعی است عامل موضع گیری شدیدالحن اخیرش در قبال ایران بوده، رد کرد. او همچنین کاخ سفید را به برداشت نادرست از این اطلاعات متهم و همان انتقاداتی را مطرح کرد که دموکرات ها از سیاست شدیدالحن و اتهامی دولت ترامپ در قبال ایران مطح می کنند: اینکه این سیاست گذاری نهایتا آمریکا را به سمت یک مواجهه ناخوشایند با ایران پیش می برد.

شیف در ساختمان کنگره در مصاحبه با آتلانتیک گفت: «مساله این نیست که بگویم اطلاعات نگران کننده ای وجود ندارد. وجود دارد. اما می توان گفت بیشتر این مسائل به عنوان واکنش به اقداماتی که ما بدون هیچ توجه خاصی به عواقب آنها در پیش گرفته ایم، قابل پیش بینی به شمار می روند. نگرانی اصلی من این است که در حال ایجاد یک پیشگویی درباره درگیری با ایران باشیم که خودمان عامل تحقق آن هستیم و این در حالی است که هیچ برنامه ای برای پایان بازی نداریم.»

او افزود که اقدامات اخیر دولت ترامپ ظاهرا با هدف تحریک ایرانی ها به واکنشی طراحی شده بودند که مقامات کاخ سفید در دو هفته گذشته از آنها سخن می گویند. ایالات متحده با اعمال یک سری تحریم ها علیه ایران پس از خروج از برجام، کشورها را از خرید نفت ایران باز داشته و در ماه آوریل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را یک سازمان تروریستی خارجی نامیده است. مقامات ایالات متحده به رهبری جان بولتون، مشاور امنیت ملی در دو هفته گذشته به اطلاعاتی حاکی از فعالیت های ایران در منطقه اشاره کرده اند که منافع منطقه ای آمریکا و متحدانش را به خطر می اندازند.

شیف گفت: «برای نمونه، اگر معتقدید که زدن برچسب گروه تروریستی به سپاه پاسداران شبه نظامیان شیعه را محدودتر نمی کند و آنگاه وقتی چنین اقدامی انجام می دهید در می یابید که احتمال حمله از سوی شبه نظامیان شیعه افزایش یافته، مشکل از اطلاعات دریافتی است یا از اقدامی که انجام شده؟»

تنش های فزاینده بین ایالات متحده و ایران به مقایسه اجتناب ناپذیر شرایط کنونی با شرایط پیش از جنگ عراق منجر شده که مقامات ایالات متحده از اطلاعات درباره برنامه های تسلیحاتی منتصب به صدام حسین و ارتباط او با القاعده برای درگیر کردن آمریکا در یک جنگ ویرانگر سوء استفاده کردند. به همین دلیل، اعضای کنگره به طور فزاینده از دولت ترامپ افشای اطلاعات دریافتی مربوط به تهدید بالقوه ایران را خواستار می شوند.

شیف پس از جلسه دیگر رهبران کنگره موسوم به گروه 8 در بیانیه ای اعلام کرد: «با توجه به برداشت نادرست رئیس جمهوری از دیگر اطلاعات به دست آمده یا مناقشه او درباره اطلاعاتدیگر سازمان ها در زمانی که اطلاعات با بیان مطلوب او مغایرت دارند، اقدامات او شک و تردیدهایی را درباره تصورات از برنامه ها و تمایلات ایران در پی داشته است. لازم است که همه آژانس های اطلاعاتی ارزیابی خود را از تهدید ایران به اعضای کنگره اعلام کنند.»

انتظار می رود که مقامات ارشد دولت از جمله مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع و جینا هاسپل، رئیس سیا به دو مجلس نمایندگان و سنا گزارش دهند.

در همین حال، مدافعان دولت همچون مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه مدعی شده اند که اطلاعات با آنها در میان گذاشته شده و تهدید حقیقی است. روبیو گفته: «قرار نیست که ما جنگی را آغاز کنیم. اما اگر از سوی گروه های تحت حمایت ایران مورد حمله قرار بگیریم، به آنها واکنش نشان خواهیم داد و ایران را مسئول خواهیم دانست. آنها نیز باید بهای آن را بپردازند.»

مقامات دولت ترامپ همچنین این ایده را که خودشان عامل رفتارهای تحریک آمیز هستند، رد و ایران را به دلیل تنش های شدید در دو هفته گذشته سرزنش می کنند و می گویند که اقدامات اخیرشان به منظور جلوگیری از تحریک و یا حمله احتمالی ایران بوده است. یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ حتی به پیشنهادهای مکرر رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران اشاره کرد و گفت که او بارها اعلام کرده است به دنبال استفاده از نیروی نظامی نیست.

اختلاف نظرها بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بر سر ایران بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده است و این از یک بی اعتمادی گسترده تر دموکرات هایی مانند شیف به دولت حکایت دارد. شیف یکی از جدی ترین افراد پیگیر تحقیقات در پرونده رابطه کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه بوده و این مساله را مطرح کرده که استفاده دولت ترامپ از اطلاعات درباره ایران نمونه دیگری از روابط پیچیده شخص رئیس جمهوری با آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده است. شیف و دو نفر از دیگر اعضای کنگره اخیرا در نامه ای به پومپئو به نگرانی شدید خود از اطلاعات طبقه بندی شده و سیاسی درباره ایران و دیگر کشورها اشاره کردند. شیف در گفت و گو با آتلانتیک افزود: «رفتارهای این چنینی مثل یک پرچم قرمز می مانند. باعث می شوند به دیگر مسائل هم شک کنی.»

منبع: آتلانتیک / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

 

کلید واژه ها: رویکرد ترامپ در قبال ایران سوء استفاده ترامپ از اطلاعات مناقشات ترامپ و سازمان های اطلاعاتی آمریکا نگرانی کنگره درباره رویکرد ترامپ در قبال ایران


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۱:۴۴
برخی اوقات میتوان یک دولتی راهم سرقت کرد.تصور من این است که سرقتی صورت گرفته است نه توسط پرزیدنت ترامپ که منتخب مردم است.پرزیدنت ترامپ ابندا رکس تیلرسون وژنرال مک مستر را نشان داد بعد یکباره جابجائی کلی صورت گرفت.دولت پرزیدنت ترامپ مورد سرقت قرار گرفته است.سارق نه جناب ترامپ است ونه جناب پمپئو است ونه جناب جان بولتون . اینها نسخه های بدلی هستند که جای اصلی نشستند. سارق را پیدا کنید.
ابراهیم قدیمی ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۰:۵۲
دموکراتها با عث تنش واشفتگی در مدیترانه جهت فشار برروسیه شدند و جمهوریخواهان چیزی که پول داخلش نباشد به ان علاقه ریادی ندارند . همانقدر علاقه ای که دموکرات هادارند برایشان کافی است. لذا علاقمندی چندانی به اینگونه علاقمندی ها ندارند. اینگونه فعالیت باشد برای انها.با امدن جمهوریخواهان هم مدیترانه ارام شد وهم دریای سیاه . البته پس از زحماتی که کشیده شد.علاقه جمهوریخواهان باخروج تقریبی ونه تحقیقی از مدیترانه عربی به سود حاصل از تجارت وفعالیت های اقتصادی به اشکال مختلف زور مدارانه یا قانون مدارانه و... در کشورهای نفتی عربی است. فعالیت نفتی وفروش تسلیحات.یا انباشت در بانکها. برای جنوب خلیج فارس سند امضا شده دارند.لذا در خلیج فارس فعال شدند. من نظامیگری نمی دانم ولی فکر میکنم عراق مانند افغانستان نمی تواند با توجه به عدم دسترسی پایگاه مناسب نظامیگری مخصوصا زمینی باشد. اگر مرزهای کویت وعربستان را در نظرنگیریم ساحل عراق بسیار محدود ودر کنترل ایران است. لذا حضور امریکا در عراق بیشتر اقتصادی بانگاهی به فشار نظامی وکنترل رفت وامد در عراق ودر واقع قرق چهارسوی عراق وانتفاع نفتی است.