افتتاح دومین مجمع همکاری بین المللی طرح "کمربند و جاده" با حضور رهبران روسیه، چین و مصر+تصاویر

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۳ کد : ۱۹۸۳۰۵۳ سرخط اخبار

دومین مجمع همکاری بین المللی طرح "کمربند و جاده" در حالی از امروز جمعه با حضور روسای جمهور روسیه و چین در شهر پکن افتتاح شد که رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در افتتاحیه این اجلاس از جامعه بین الملل خواست با سیاست اعمال تحریم‌های یکجانبه برخورد کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دومین مجمع بین المللی کمربند و جاده با حضور ۳۷ تن از رهبران کشورهای جهان و مقامها و فرستاده های چندین کشور دیگر از ۲۵-۲۷ آوریل در شهر پکن برگزار می شود.

از جمله رهبران شرکت کننده در این اجلاس، روسای جمهور بلاروس، جمهوری آذربایجان، ازبکستان و نخست وزیرهای ایتالیا، پاکستان، میانمار و اتیوپی هستند. همچنین انگلیس، آلمان و فرانسه مقامهایی در سطح وزیران خود را برای شرکت در این اجلاس فرستاده اند اما از آمریکا هیچ مقامی قرار نیست در این اجلاس شرکت داشته باشد.

رئیس جمهور روسیه امروز (جمعه) تاکید کرد، جامعه بین الملل باید با ظهور سیاست حمایت از صنایع داخلی و تحریم‌های غیر قانونی یکجانبه پاسخ دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم افتتاحیه نشست کمربند و جاده در پکن گفت: بسیار مهم است که به خطرات ازهم پاشیدن فضای سیاسی، اقتصادی و فناوری جهان، تشدید سیاست حمایت از صنایع داخلی با استفاده مکرر تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و حتی بدتر از آن، جنگ‌های تجاری که با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل به خطرناک‌ترین شکل ممکن اعمال شده‌اند، پاسخ موثر دهیم.

شی جینپینگ رئیس جمهور چین نیز در سخنرانی خود در افتتاحیه این اجلاس وعده داد که کشورش از استانداردهای سطح بالای مالی برای پیشبرد ابتکار عمل زیرساختی "کمربند و جاده" استفاده خواهد کرد.

او گفت: پکن خواهان یک همکاری باز، پاک و سبز برای این پروژه همراه با تحمل صفر نسبت به فساد است.

شی جینپینگ تاکید کرد: این ابتکار عمل قرار نیست یک باشگاه انحصاری باشد و حامی توسعه و موفقیت مشترک است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ادامه سخنرانی‌اش با طرح مواضعی مشابه با مواضع رئیس جمهور چین در خصوص تقویت هر چه بیشتر یکپارچگی و هماهنگی در ابتکار عمل "کمربند و جاده" و حمایت از رشد مشترک گفت: این پروژه عظیم پیشنهاد شده از سوی چین بسیار شبیه به دیدگاه روسیه برای اوراسیا است چرا که هدف هر دو آن‌ها ارتقاء صلح و رفاه در این قاره است.

وی افزود: این نشست فرصت مناسبی برای کشورها فراهم می‌آورد تا در خصوص مسائلی از جمله توسعه جهانی و همکاری بین‌المللی مذاکره کنند و کشورهایی از جمله روسیه بسیار علاقه‌مند به گوش دادن و یاد گرفتن درباره اهداف، روش‌های توسعه‌ای و روابط چین با همسایگانش هستند.

پوتین تصریح کرد: ابتکار عمل کمربند و جاده با هدف تقویت همکاری و فراهم کردن توسعه هماهنگ در اوراسیا صورت گرفته و این اهداف ما را در پکن گردهم آورده است.

پوتین با نقل قول از سخنرانی شی جینپینگ گفت: رئیس جمهور چین اعلام کرد که قصد دارد ابتکار عمل‌اش را با ابتکار عمل‌ها، ائتلاف‌ها و گروه‌های مشابه دیگری که ما در اوراسیا داریم هم تراز کند و این دقیقاً چیزی است که ما می‌خواهیم.

وی افزود: روسیه از اتحادیه اقتصادی اوراسیا حمایت کرده چرا که هدف آن ایجاد شرایط شفاف و مناسب برای همکاری کشورها در قاره اوراسیاست. به طور مثال روسیه با کشورهای آسیای مرکزی در ایجاد یک بازار مشترک، شرایط برای تجارت آزاد کالاها و خدمات و فضای دیجیتالی مشترک همکاری می‌کند.

پوتین تأکید کرد: کشورهایی که تحت ابتکار عمل کمربند و جاده و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گردهم آمده‌اند منافع استراتژیک بلندمدت صلح و رشد را به اشتراک گذاشته‌اند.

وی همچنین از کشورهای اوراسیا خواست تا به صورت مشترک با مسائل جهانی مبارزه کنند. پوتین ت

پروژه زیرساختی "کمربند و جاده" مشهور به "جاده ابریشم جدید" در سال ۲۰۱۳ از سوی چین آغاز شد و در حالی که در آنها سال تنها ۶۴ کشور توافقات در راستای حمایت از این پروژه امضا کرده بودند اکنون تعداد این کشور ها به ۱۱۵ عدد رسیده است.

کلید واژه ها: جاده ابریشم ابتکارعمل کمربند و جاده چین


( ۲ )

نظر شما :