آمریکا برای مقابله با مخالفت‌های احتمالی در برابر «معامله قرن» به تقلا افتاده است

۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۸ کد : ۱۹۸۲۸۷۱ سرخط اخبار

یکی از مقام‌های ارشد در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن هرگونه تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با مخالفت‌های احتمالی فلسطینیان در برابر «معامله قرن» را اتخاذ می‌کند.

به گزارش القدس العربی، در آستانه مشخص کردن موعد اجرای «معامله قرن»، ایالات متحده تدابیر پیشگیرانه‌ای برای مواجهه احتمالی با مخالفت فلسطینیان با این طرح اتخاذ خواهد کرد. انتظار می‌رود این طرح آمریکایی در ماه مه یا ماه ژوئن اعلام شود.

این موضوع را «لناتان سیلز» هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ولی به ماهیت این تدابیر اشاره‌ای نکرد.

سیلز در سخنانش درباره «معامله قرن» گفت که ایالات متحده برای مقاومت موثر در برابر این طرح آماده می‌شود. ولی او ابراز امیدواری کرد که طرح مذکور مورد قبول طرفین اسرائیلی و فلسطینی واقع شود.

این دیپلمات آمریکایی در عین حال خاطرنشان کرد که پیش‌بینی واکنش‌ها دشوار است ولی واشنگتن تدابیر پیشگیرانه‌ای را اتخاذ می‌کند؛ چه این تدابیر در ارتباط با سربازان باشد یا دیپلمات‌ها.

بخش مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سیلز، صبح دوشنبه از مرزهای نوار غزه بازدید کرد و از طریق فرماندهان ارتش اسرائیل در جریان اوضاع نوار مرزی قرار گرفت. او همچنین از گذرگاه «کرم ابو سالم»، که تنها گذرگاه برای انتقال کالاها به نوار غزه است، بازدید کرد. سیلز همچنین وارد تونل 8 متری، که جنبش حماس در مرزهای مشترک نوار غزه و فلسطین اشغالی حفر کرده است، شد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سیلز، روز سه‌شنبه ریاست هیئت آمریکایی را در گفت‌وگوهای سالیانه گروه آمریکایی- اسرائیلی برای مبارزه با تروریسم، بر عهده داشت.

طبق این بیانیه، ایالات متحده برای تامین امنیت سربازان و دیپلمات‌هایش تلاش می‌کند.

در این بیانیه آمده است: هر باری که واشنگتن سیاست جدید خود در منطقه خاورمیانه را اعلام می‌کند ابتدا تمامی جنبه‌های معادله را بررسی می‌کند.

طرح موسوم به «معامله قرن» که از سوی آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح شده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار 6 میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی رئیس جمهوی آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس در این راستا انجام شده است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» به تازگی در گزارشی درباره جزئیات «معامله قرن» نوشت این طرح احتمالا شامل یک کشور جداگانه با حق حاکمیت کامل از سوی فلسطینیان همراه نباشد.


نظر شما :