العربی الجدید: تحریم سپاه کارساز نیست

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۹۸۲۸۵۱ سرخط اخبار

یک وبت سایت عرب زبان نوشت: آمریکا هرگز به دنبال رویارویی با ایران نیست و تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران، این کشور را وادار به کنار آمدن با دولت ترامپ و مذاکرات مجدد هسته‌ای نخواهد کرد.

وبگاه خبری العربی الجدید در یادداشتی با عنوان «پس از اینکه سپاه پاسداران ایران در لیست تروریسم قرار گرفت، چه می‌شود؟»، مقصود آمریکا از این تصمیم خود را صرفا تشدید فشار اقتصادی بر ایران خواند؛ اما تاکید کرد ایران تسلیم این فشارها نمی‌شود.

در مقدمه این یادداشت آمده است: تصمیم ایالات متحده برای گنجاندن سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریسم همسو با فشارهای ایالات متحده به رهبری دولت دونالد ترامپ  بر ایران پس از تصمیم وی مبنی بر عقب نشینی از یک معاهده هسته‌ای است که توسط همتای پیشین او ،باراک اوباما، با ایران امضا شده است.

به نوشته العربی الجدید، اگر چه این تصمیم آمریکا پیش بینی شده بود، اما با این حال، یک سابقه در ارتباطات ایالات متحده با دولت‌ها را تشکیل می‌دهد، زیرا اولین بار است که یک ارتش منظم یک کشور خارجی را در فهرست تروریسم طبقه بندی می‌کند.

نویسنده در ادامه به قدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در داخل و خارج اشاره کرد و گفت:  این واحد نظامی از وزنه‌های اقتصادی ایران است،  شمار نیروهای سپاه در داخل ایران یکصد هزار نفر تخمین زده می‌شود و بر اساس پژوهش‌های کنگره آمریکا، سپاه برنامه‌های موشکی بالستیک ایران را مدیریت می‌کند و یک بازوی اقتصادی برای نظام ایران شمرده می‌شود، چون شرکت‌های بسیاری را در داخل و خارج از ایران و همچنین یک شبکه گسترده بانکی را اداره می‌کند.

العربی الجدید در ادامه به اهمیت سپاه پاسداران برای نظام ایران، از حیث نفوذ و رابطه عمیق آن با سوریه، عراق و حزب الله لبنان اشاره کرد و نوشت: اما سوال مهمتر این است که این تحریم‌ها بر یک نیروی مسلح که طی تقریبا سه دهه تلاش کرده است که نخستین جبهه در ایران باشد چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

 این وبگاه خبری افزود: در واقع امر طرفی که از این تحریم‌ها متاثر خواهد شد در وهله نخست اقتصاد ایران است؛ سپاه پاسداران تجارت گسترده اقتصادی را با خارج انجام می‌دهد و براساس گزارش وزارت خزانه داری ایالات متحده، سپاه پاسداران دارای یک شبکه بانکی بزرگ در امارات عربی متحده است و معاملات عظیم مالی در آمریکای لاتین و روابط گسترده تجاری با عراق دارد.

العربی الجدید نوشت: ایالات متحده گمان می‌کند که این تصمیم می‌تواند در جلوگیری از گسترش نفوذ سپاه پاسداران در خارج از ایران و تشدید وضعیت اقتصادی ایران نقش داشته است؛ اما سوال مهم‌تر این است که آیا سپاه پاسداران نمی‌تواند بدون اینکه از بودجه ایران هزینه کند در منطقه نفوذ داشته باشد و تحریم‌های آمریکا را دور بزند و در زمان تحریم‌های دولت باراک اوباما، ایران به راحتی این تحریم‌ها را دور می زد بنابراین ایران نقش دیرینه‌ای در برخورد با تحریم‌های آمریکا دارد.

این وبگاه خبری افزود: عراق هم سیاهچاله‌ای برای تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران شمرده می‌شود چون آمریکا عراق را از برخی تحریم‌های تحمیلی علیه ایران معاف کرد و عراق در موضعی رسمی مخالفت خود را با این تحریم‌ها اعلام کرد و امروز هم به صراحت می‌گوید که جز از طریق ایران قادر به تامین منابع انرژی برای نیروگاه‌های برق خود نیست و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در عراق نفوذ زیادی دارد بنابراین تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران و قرار دادن نام آن در فهرست تروریسم ناقص است، چون نفوذ سپاه در عراق را در برنگرفته است.

بنا به تاکید العربی الجدید، بنابراین چیزی که می‌توان گفت این است که منظور آمریکا از قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریسم تشدید فشار اقتصادی بر ایران است و بر خلاف برخی، واشنگتن به این فکر نمی‌کند که کار تا حمله به نیروهای سپاه پاسداران پیش برود چون آمریکا به دنبال تشدید فشار اقتصادی بر ایران است تا نظام جمهوری اسلامی ایران را مجبور کند با شروط دیگر آمریکا پای میز مذاکرات جدید هسته‌ای بنشیند غیر از چیزی که اوباما امضا کرده است.

العربی الجدید گفت: به زودی هیچگونه درگیری نظامی بین ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت؛ هرچقدر فشارهای آمریکا بیشتر می‌شود، سر ناسازگاری ایران با آمریکا بیشتر می‌شود، تا بالاخره این مدت گذشته و با انتخابات سال 2020 احتمالا کسی غیر از ترامپ وارد کاخ سفید شود آن وقت ایران می‌تواند نفس راحتی بکشد.


نظر شما :