لبنان: «معامله قرن» زنجیر است؛ همکاری با شیطان قابل‌ توجیه نیست

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۳ کد : ۱۹۸۲۸۴۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه لبنان، طرح آمریکا برای فلسطین را به زنجیر تشبیه کرد و گفت،‌ نگرانی از افزایش نفوذ کشوری در منطقه، همکاری با «شیطان» را توجیه نمی‌کند.

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان امروز (سه شنبه) در رشته توئیتی به بیان موضوعاتی پرداخت که در پنجمین نشست «انجمن همکاری روسیه و کشورهای عربی» در مسکو مطرح کرده است.

باسیل نوشت: آنچه ما امروز به آن نیاز داریم توازن در روابط بین‌المللی است (آنهم) در این دوره‌ که کشوری، سرزمین متعلق به کشور دیگر را به طرفی دیگر (اعطای جولان به رژیم صهیونیستی) می‌دهد؛ در زمانه‌ای که کشوری پایتخت تاریخی ملت دیگر را به تاراج می‌برد و به ملتی دیگر می‌دهد (شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل)؛‌ این کار برای (تبلیغات) کمپین انتخاباتی شخصی (بنیامین نتانیاهو) انجام می‌شود که زنان را می‌کُشد، کودکان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و افراد بی‌دفاع را بدون سرپناه در فلسطین رها می‌کند و عقده‌هایش را بر سر درخت‌های زیتون، قبه‌های کلیساها و مناره‌های مساجد خالی می‌کند.

وزیر خارجه لبنان افزود: ادامه تضییع حقوق (کشورهای) عربی که در راستای آمادگی برای «معامله قرن» صورت می‌گیرد، دیگر قابل قبول نیست؛ طرحی که انتظار داشتیم راه‌حل باشد و افقی جدید به روی نسل‌های آینده باز کند تا در امنیت و صلح زندگی کنند اما آن را مانند زنجیرهایی دیدیم که به گردن مسأله (فلسطین) افتاده و قصد خفه کردنش را دارد تا قدس، جولان و شبعا را با هم از بین ببرد و مسأله (فلسطین) تمام شود.

باسیل تأکید کرد: ممکن است، برخی از بلندپروازی‌های کشوری یا افزایش نفوذ طایفه‌ای بیم داشته باشند اما از بین بردن این ترس‌ها، تعامل با شیطان را توجیه نمی‌کند؛ جایز نیست که درباره دشمن اشتباه کنیم و (مسیر) قطب‌نما را گم کنیم؛ دشمن همان اسرائیل است و قطب‌نما همان فلسطین. هر آنچه مانع از تمرکز ما بر هدف بازگرداندن حقوق ملت فلسطین شود، ما از منافع و منافع ملتمان منحرف می‌کند.

وزیر خارجه لبنان سپس نوشت: ما بر مبانی ثابت خود ایستاده‌ایم؛ فلسطین، عربی است و پایتخت آن قدس است. جولان، سوری است و ساکنان آن عرب‌های سوری هستند.

باسیل در ادامه اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری عربی-روسی ، سیاسی است که در راستای بازگرداندن توازن به منطقه ما مفید است. تقویت همکاری عربی-روسی علیه احدی نیست و نباید هیچ کسی را نگران کند زیرا هدف اساسی از این نشست، همکاری و همانگی و ایجاد راه‌هایی برای زندگی بهتر در منطقه عربی است. همکاری عربی با چین و روسیه یا ژاپن، هند، آمریکا یا اتحادیه اروپا در راستای منافع کشورهای عربی و تقویت شکوفایی آن است و یک ائتلاف نظامی و سیاسی مشخص علیه کسی نیست.

وزیر خارجه لبنان در ادامه به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب پرداخت و نوشت: هر بار جمع می‌شویم ،‌یک کرسی خالی وجود دارد که جمع عربی ما را مکدر می‌کند، سوریه نباید خارج از آغوش عربی باقی بماند. اگر از نظر تاریخی بنگریم همه ما نکاتی درباره نظام سوریه داشته‌ایم، مثلا خود من از مخالفان حضور (نظامیان) سوریه در لبنان بودم اما زمانی که ارتش سوریه (از لبنان) عقب‌نشینی کرد راضی شدم که روابط ما در بهترین حالت ممکن باشد.

باسیل ادامه داد: بحران سوریه امروز در آستانه پایان خود قرار دارد و ما حامی آشتی میان طیف‌های مختلف سوری، ایجاد کمیته قانون اساسی، راه‌حل سیاسی انتخاب شده توسط سوری‌ها، انتخابات دموکراتیک، بازسازی و بازگشت آوارگان سوری بدون مرتبط کردن آن به هیچ شرطی جز امنیت و کرامت هستیم.

وی ضمن درخواست همراهی کشورهای دیگر با لبنان برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان افزود: سوریه را به اتحادیه (عرب) بازگردانید؛ باید با یکدیگر برای بازگرداندن آوارگان کار کنیم، اتحادیه عرب باید (مانند) مادر فرزند و اولین نفر در حل مشکلات عربی باشد.

باسیل در ادامه تصریح کرد، اولین موضوعی که باید حل شود سوریه است و پس از آن باید به لیبی، یمن، فلسطین و سودان و الجزائر پرداخت. کشورهای عربی منتظر هستند که اتحادیه عرب نقشی اساسی در تجمیع صفوف عربی و حل مشکلات بازی کند.


نظر شما :