پنتاگون به دنبال "گزینه‌های نظامی بازدارنده" برای مقابله با نفوذ روسیه و چین در ونزوئلا است

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۷ کد : ۱۹۸۲۸۳۹ سرخط اخبار

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در گزارشی نوشت، پنتاگون در حال آماده کردن "گزینه‌های نظامی جدید بازدارنده" برای مقابله با نفوذ روسیه، کوبا و چین در ونزوئلا است که در عین حال وارد مرحله اقدام نظامی فعال نشود.

به نوشته سی‌ان‌ان، این به اصطلاح گزینه‌های بازدارنده در نشستی در چند روز پیش در کاخ سفید از سوی مقامهای دولت ترامپ برای ونزوئلا دستور داده شده‌اند؛ نشستی که در آن جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا به پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت این کشور گفته، طرح‌ها و ایده‌های جدیدی در ارتباط با بحران ونزوئلا تهیه کند.

یک مقام آگاه وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان تصریح کرد، طرح اولیه این گزینه‌ها از جانب ستاد مشترک پنتاگون که اقدام به برنامه ریزی برای عملیات‌های نظامی آینده می‌کند همراه با فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا که ناظر بر اقدامات نظامی آمریکا در نیم‌کره جنوبی است، در دست تهیه است.

با وجود آن که اخیرا مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت، "تمامی گزینه‌ها" برای مقابله با ونزوئلا روی میز است، چند مقام پنتاگون گفتند، در این وزارتخانه تمایلی برای استفاده از نیروهای نظامی آمریکا علیه حکومت ونزوئلا به منظور سرنگون کردن اجباری آن از قدرت وجود ندارد.

با وجود آن که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ادعا کرده که نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا باید قدرت را در این کشور ترک کند و روس‌ها باید از ونزوئلا خارج شوند، نشانه‌ای از تمایل او برای وارد ساختن سربازان ارتش آمریکا به یک اقدام نظامی بزرگ علیه ونزوئلا دیده نمی‌شود.

با این حال به نوشته سی‌ان‌ان، گزینه‌های بازدارنده آمریکا احتمالاً شامل رزمایش‌های دریایی آمریکا در مناطق اطراف ونزوئلا به هدف تاکید بر کمک‌های انسان دوستانه به این کشور و تعامل نظامی بیشتر با کشورهای همسایه ونزوئلا می‌شود و هدف این است که روسیه، کوبا و چین برای دسترسی به این منطقه با چالش مواجه شوند.

مقام مذکور خاطر نشان کرد: طرح اولیه بعد از تهیه شدن در مقطعی در اختیار شاناهان قرار خواهد گرفت و او به نوبه خود در ادامه پیشنهادها را به کاخ سفید ارائه خواهد کرد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که چند روز پیش یک تور سه روزه سفر به سه کشور شیلی، پرو و پاراگوئه در آمریکای لاتین داشت، در جریان این سفر مستقیماً به پرسشها درباره این که آیا آمریکا یک استراتژی برای مقابله با مادورو در صورت تداوم تسلط او بر نیروهای ارتش برای باقی ماندنش در قدرت دارد پاسخ نداد، بلکه ادعا کرد هر تصمیمی برای ونزوئلا از سوی مردم ونزوئلا اتخاذ می‌شود.


نظر شما :