جهانگیری: راهبرد ایران دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق است

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۹۸۲۶۱۹ سرخط اخبار

 معاون اول رییس جمهوری راهبرد ایران در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی با عراق، را رسیدن به عدد 20 میلیارد دلار در سال 1400 عنوان کرد و گفت: تحقق این هدف نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «اسحاق جهانگیری» در نشست مشترک تجار و بازرگانان ایران و عراق که عصر امروز - یکشنبه- در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که در این همایش حضور دارند توجه ویژه ای به روابط و همکاری با کشور عراق دارند و احترام خاصی برای نخست وزیر عراق و هیات همراه وی در ایران قائل هستند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: خرسندم برادران ما در عراق در نبرد با داعش و گروه های تروریستی پیروز و سربلند بیرون آمدند و اقدامات بازسازی و توسعه اقتصاد عراق را آغاز و در حال برنامه ریزی هستند. این پیروزی ارزشمند را به دولت و ملت عراق تبریک می گویم.
جهانگیری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این نبرد و حمایت از مردم و دولت عراق در مقابله با گروه های تکفیری به درخواست دولت عراق همکاری مستشاری داشتند و از این پیروزی در عراق مفتخرند.
معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: ایران همواره از استقلال، تمامیت ارضی، ثبات سیاسی و امنیتی و توسعه و بازسازی عراق حمایت کرده و امیدواریم در دولت پساداعش بتوانیم در کنار برادران عراقی خودمان برای بازسازی عراق حضور و نقش داشته باشیم.
جهانگیری تصریح کرد: عراق برای عبور موفقیت آمیز از چالش ها، موانع پیش رو و برای پیگیری روند سیاسی مبتنی بر مردم سالاری و ثبات سیاسی وارد مرحله بازسازی خود شده است. 
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران کشور عراق را کشوری ثروتمند و دارای موقعیت ژئوپلتیک می داند وبر آن تاکید دارد.
وی ادامه داد: ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشورهایی می داند که به استقرار و حاکمیت ملی این کشور پایبند بوده و به خواست و رای ملت عراق احترام می گذارد.
جهانگیری خاطرنشان کرد: ما در این مسیر برای سرعت بخشیدن به بازسازی عراق و توسعه اقتصادی این کشور آمادگی همکاری دوجانبه و چند جانبه منطبق با سیاست های دولت عراق داریم. 
وی بیان کرد: شرکت های معتبر ایرانی و صاحب تجربه در بازار عراق نیز آماده تشکیل شرکت های مشترک با همتایان عراقی خود با طرف های سوم به منظور اجرای پروژه های مشترک در عراق هستند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: فشارهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و ملت ایران و عراق برخلاف منافع دو کشور است که تصمیم گرفته اند در این منطقه پرآشوب و پرمنازعه روابط دوستانه، مستحکم و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشند.
جهانگیری اضافه کرد: همکاری های اقتصادی ایران و عراق در سال های اخیر روند رو به رشد داشته است، به طوری که مجموع مبادلات تجاری ما به عدد 12 میلیارد دلار رسیده است.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: راهبرد ما در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی با عراق، رسیدن به عدد 20 میلیارد دلار در سال 1400 است که تحقق این هدف نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: در حال حاضر محصولات پلیمری و فرآورده های آن، محصولات لبنی، ماشین آلات صنعتی و به ویژه برق و گاز مهمترین کالاهای صادراتی ایران به عراق هستند.
جهانگیری بیان کرد: برای تحقق هدف ۲۰ میلیاردی در سال ۱۴۰۰ باید موانع پیش روی توسعه اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی ایران و عراق توسط کمیسیون های اقتصادی و اتاق های بازرگانی و البته اتاق بازرگانی مشترک دو کشور شناسایی و برطرف شود.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: در بخش گردشگری شاهد رفت و آمد سالانه حدود هفت میلیون بین دو کشور هستیم که نیمی از آن شهروندان عراقی هستند که برای زیارت، گردش و درمان به ایران سفر می کنند تمایل ملت های ایرانی به یکدیگر نشان شوق مردم این کشور برای استفاده از جاذبه های طبیعی و میراث مشترک دو کشور است.
وی خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین حسینی نماد مهمی از ظرفیت فرهنگی و دینی و همکاری دو ملت ایران و عراق است که لازم است در همین جا صمیمانه از پذیرایی ملت و دولت عراق از زائران ایرانی در ایام اربعین تشکر کنم و امیدوارم با برنامه ریزی جدید شاهد مراسم های باشکوه تر اربعین در سال های آینده باشیم.
جهانگیری تصریح کرد: آمریکایی ها باید بدانند خواست غیرقانونی آنها برای محدود کردن روابط دو ملت ایران و عراق، با اراده 10 ها میلیونی مردم دو کشور برخورد خواهد کرد و نفرت فزاینده در بین ملت های منطقه افزایش خواهد یافت.

کلید واژه ها: اسحاق جهانگیری


نظر شما :