دو محصول تحریمی صنعت نفت و آب بومی شد

۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۲۲۴۴ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، متخصصان کشور در یک استارتاپ دو محصول تحریمی پرکاربرد در صنایع نفت و آب را بومی کردند.

«رسوب زا» نخستین محصول این استارتاپ است که به همت متخصصان بومی شد. این محصول در لیست تحریم ها قرار دارد و جوانان ایرانی با دانش و تلاش خود آن را بومی کردند. 

آسفالتین نام رسوب است که در لوله های نفتی تشکیل می شود. وجود این رسوب در لوله ها باعث انسداد لوله می شود در نتیجه باعث بروز مشکلاتی همچون افزایش هزینه های استخراج و کاهش میزان برداشت از مخازن می شود پس با دستگاهی که امواج الکترومغناطیسی تولید می کند از ایجاد این رسوب جلوگیری می شود که تولید این دستگاه در انحصار شرکتی امریکایی بود. این استارتاپ این انحصار را شکست و با مهندسی معکوس نمونه آزمایشگاهی آن را ساخته است.

محصول بعدی که توسط این استارتاپ تولید شده است لیزر سطح سنج نام دارد که اندازه گیری سطح سیالات را انجام می دهد.

در مخازن نفتی برای اندازه گیری سطح از تجهیزات مکانیکی استفاده می شود که محققان در این استارتاپ این محصول تحریمی را با مهندسی معکوس در داخل کشور تولید کردند.

قطر مخازن نفتی زیاد است پس اندازه گیری سطح اهمیت بالایی دارد. زیرا هر 1 میلی متر جابه جایی ضرر مالی دارد و آسیب نیروی انسانی را کمتر می کند و دقت اندازه گیری را بالا می برد . همچنین کاربرد صنعت لیزر را در صنایع نفتی توسعه می دهد .

هر دو محصول تولیدی توسط این استارتاپ علاوه بر صنعت نفت در حوزه آب نیز کاربرد دارد.

این استارتاپ در شتاب دهنده آبان مستقر است و برای فعالیت های خود از حمایت معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار است.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :