ارتش پاکستان: از پیشنهاد ایران برای تنش زدایی با هند استقبال می کنیم

۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۹ کد : ۱۹۸۲۰۴۷ سرخط اخبار

 سخنگوی ارتش پاکستان از پیشنهاد اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی تهران برای کمک به حل مسالمت آمیز مسائل میان اسلام آباد و دهلی نو استقبال کرد.
به گزارش ایرنا، سرلشکر 'آصف غفور' سخنگو و مدیرکل روابط عمومی ارتش پاکستان (ISPR) پس از تحولات اخیر در شبه قاره و همچنین تنش های نظامی میان پاکستان و هند، نشست ویژه ای را با حضور رسانه ها و خبرنگاران خارجی در مقر فرماندهی ارتش در شهر راولپندی برگزار شد.
هدف از این نشست انعکاس مواضع نیروهای مسلح پاکستان پس از سرنگونی دو فروند جنگنده هند که اخیر به دلیل نقض حریم هوایی پاکستان از سوی نیروی هوایی این کشور سرنگون و یک خلبان هندی نیز متعاقب آن بازداشت شد، بود.
سخنگوی ارتش پاکستان در جریان این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران طی تماس تلفنی با همتای پاکستانی ضمن ابراز نگرانی از تنش های اخیر، از آمادگی تهران برای کمک به حل مسالمت آمیز مسائل میان پاکستان و هند خبرداد، گفت ما از پیشنهاد دوستان ایرانی خود کاملا حمایت و استقبال می کنیم.
سرلشکر آصف غفور گفت این معنای حقیقی و چیزی است که ما از کشور دوست و برادر خود جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم.
وی با ابراز تشکر از مواضع دولت ایران در خصوص تحولات اخیر منطقه ای افزود ایران کشور دوست ما است، و دوستانی نظیر ایران، ترکیه و چین هرگز فرقی در روابط خود با ما و هند قائل نیستند و تلاش دارند تا تمامی مسائل به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.
این ژنرال پاکستانی اظهار داشت ما هرگز خوشحال نیستیم که جنگنده های هند را سرنگون کردیم و بابت این ماجرا حس غروری نداریم اما مجبور بودیم که جلوی نقض حریم هوایی کشور را بگیریم و اینکه هند در اقدامی غیرقانونی با جنگنده های خود اقدام به تهاجم به خاک پاکستان کرد.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر از جانب خبرنگار ایرنا مبنی بر راه های موثر برای تقویت امنیت مرزهای ایران و پاکستان و جلوگیری از تحرکات عناصر تروریستی، گفت نیروهای امنیتی و مرزبانی پاکستان همکاری بسیار خوبی با دوستان ایرانی خود در آن طرف مرز دارند.
سرلشکر آصف غفور افزود پاکستان برای مراقبت از مرزهای خود با ایران بخش ویژه ای در گردان نیروهای سپاه مرزی (FC) تشکیل داده و اخیرا نیز حضور نیروهای مرزی در بخش های مختلف نوار مرزی ایالت بلوچستان را افزایش داده است.
وی اظهار داشت پاکستان به طور جدی طرح حصارکشی مرزهای خود با ایران را بررسی کرده و ما این موضوع را با دوستان ایرانی خود مطرح خواهیم کرد.
سخنگوی ارتش پاکستان خاطر نشان ساخت پاکستان نوار مرزی خود با افغانستان را حصارکشی کرده و این روند ادامه دارد، حصارکشی ما هرگز علیه افغانستان نیست بلکه این طرح علیه تروریست ها بوده تا آنان نتوانند در خاک دو کشور دست به اقدامات ضدانسانی بزنند.
وی گفت متاسفانه برخی از عناصر تروریستی با انجام عملیات در خاک ایران اقدام به فرار به داخل پاکستان کرده و در مناطق دورافتاده پنهان می شوند، اما پاکستان از هیچ اقدامی برای شناسایی و بازداشت این عناصر دریغ نکرده و ما این تروریست ها را بازداشت و بدون شک تحویل ایران خواهیم داد.
سرلشکر آصف غفور افزود نیروهای پاکستانی همان طور که پنج نفر از 12 مرزبان ربوده شده را توانستند از تروریست ها پس گرفته و به مسئولان ایران تحویل دهند، به همکاری خود ادامه خواهند داد.
وی در سخنان پایانی خود خطاب به خبرنگاران و نمایندگان رسانه های خارجی حاضر در این نشست گفت ما از همکاری خوب با دوستان ایرانی خود بسیار خرسند هستیم، پاکستان و ارتش این کشور حتی یک ذره در روابط و همکاری خود با ایران دچار شک و تردید نیستند.
سرلشکر آصف غفور افزود روابط دوستانه و برادرانه ما با جمهوری اسلامی ایران هرگز قابل مقایسه با روابط پاکستان با هند نیست.
چهارشنبه شب گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تاسف از درگیری های به وجود آمده میان هند و پاکستان دو کشور را به خویشتنداری دعوت کرد.
به گزارش ایرنا از اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امورخارجه، محمد جواد ظریف در گفت وگوی تلفنی با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دو کشور اعلام و دو طرف را به خویشتنداری و انجام هر چه سریعتر گفت وگو دعوت کرد.
حمله تروریستی در کشمیر هند و متعاقب آن اتهام دهلی علیه اسلام آباد، باعث شد تا مرحله جدیدی از رویارویی میان دو کشور همسایه و هسته ای آغاز شود و این وضعیت تا جایی پیش رفت که هند حمله هوایی به پاکستان انجام داد و اسلام آباد نیز در واکنش به آن روز گذشته دو جنگنده هند را سرنگون کرد.

کلید واژه ها: هند و پاکستان


نظر شما :