کاخ سفید برای توجیه شکست در مذاکرات ویتنام به برجام متوسل شد

۱۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۵ کد : ۱۹۸۲۰۲۳ سرخط اخبار

سخنگوی کاخ سفید در حساب کاربری‌اش در توئیتر تلاش کرد شکست مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی را با توسل به تجربه توافق هسته‌ای ایران (برجام) توجیه کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید در حساب کاربری‌اش در توئیتر تلاش کرد شکست مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی را با توسل به تجربه توافق هسته‌ای ایران (برجام) توجیه کند. 

بعد از پایان زودهنگام و غیرمنتظره دومین دیدار «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ویتنام، کاخ سفید پنجشنبه اعلام کرد که توافقی بین دو طرف حاصل نشده است.

سندرز بامداد جمعه (به وقت تهران) برای توجیه این شکست به مقایسه رویکرد دولت‌های «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ»، رؤسای جمهور سابق و فعلی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران و کره شمالی پرداخت. او نوشت: «رئیس‌جمهور اوباما توافق بد با ایران را ترک نکرد. رئیس‌جمهور ترامپ، این اشتباه را با ایران، کره شمالی یا هر کشور دیگر مرتکب نمی‌شود. ترامپ همواره ایمنی مردم آمریکا را بالاتر از سیاست قرار می‌دهد.»

ترامپ، به عنوان یکی از منتقدان توافق هسته‌ای برجام بارها دولت اوباما را به نرمش در برابر ایران متهم و ادعا کرده چنانچه در زمان مذاکرات هسته‌ای دولت آمریکا نشان می‌داد که آماده ترک میز مذاکره است، می‌توانست تهران را به اعطای امتیازات بیشتر وادار کند. 

طرح این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که در زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای و در حین این گفت‌وگوها هیئت حاکمه آمریکا به این جمع‌بندی رسیده بود که تحریم‌ها، به عنوان ابزار فشار اصلی جهت کشاندن تهران به پای میز مذاکرات، موفقیتی در هدف خود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران نداشته‌اند.  

به عنوان مثال، مقام‌ها و کارشناسان آمریکایی بارها اذعان کرده‌اند ایران سال ۲۰۰۳ تنها ۱۶۳ سانتریفیوژ داشت، اما در اوج تحریم‌ها توانست این رقم را به ۱۹ هزار سانتریفیوژ در زمان مذاکرات برساند. 

در همین راستا، «وندی شرمن»، سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا چندین بار در واکنش به انتقادات دولت ترامپ در زمینه برجام، «فرهنگ مقاومت» ایرانی‌ها را به او و تیمش یادآوری کرده است. شرمن در یک مصاحبه در مردادماه سال جاری گفت: «او (ترامپ) متوجه نیست که  ایران فرهنگ مقاومتی دارد که کوتاه آمدن در برابر آن تهدیدهای علنی را تسلیم تلقی می‌کند و تسلیم نمی‌شود.»

کلید واژه ها: امریکا و کره شمالی


نظر شما :