توراپراتور چینی: قسم می خورم ایران امن است

۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۸۱۷۲۳ سرخط اخبار

توراپراتورهای چینی از ایران درخواست کردند تا ویزای ترانزیت ۷۲ ساعته را برای گردشگران چینی تسهیل کند. آنها اطمینان دادند برقراری و رایگان کردن این ویزا تعداد گردشگران ایران را دو برابر کند. چینی‌ها همچنین از ایران خواستند فضای لاکچری را برای خرید گردشگران این کشور فراهم کنند تا از این عادت چینی‌ها درآمد خوبی به دست آورند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از توراپراتورهای چینی در جریان تور آشناسازی از طریق دفتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در پکن به تهران سفر کرده‌اند که شب گذشته در همایش گسترش روابط عمومی گردشگری ایران و چین با حضور کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس اتاق بازرگانی ایران، رؤسای تشکل‌های گردشگری و تعدادی از توراپراتورهای ایرانی و نماینده شرکت هواپیمایی ماهان که خط هوایی مستقیم بین ایران و چین دارد، به بیان چالش‌های گردشگری و پیشنهادهایی برای بهبود روابط توریستی دو کشور پرداختند.

مافیا در هتل‌های ایران

گریس، بانوی چینی فعال در حوزه گردشگری در سخنانی به معضلات گردشگری ایران و چین اشاره کرد و گفت: بخش رزرواسیون هتل‌های ایران برای مسافران خارجی انسجام خوبی ندارد. برای گردشگری لازم است به اصلاح این بخش توجه نشان داده شود.

وی نرخ هتل‌های ایران را بالا دانست و بیان کرد: شنیده‌ام هتل در ایران حالت مافیایی دارد. قیمت هتل‌های ایرانی هیچ وقت مشخص نیست. وقتی ما از آژانس‌ها قیمت یک یا چند سال آینده را می‌خواهیم آنها قیمتی ندارند که اعلام کنند.

حسین خلیفی، نماینده دفتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در شانگهای که سخنان توراپراتورهای چینی را ترجمه می‌کرد، به این سخنان اضافه کرد: بالاخره ما نفهمیدیم قیمت هتل را در ایران چه کسانی و چگونه تعیین می‌کنند.

گریس، توراپراتور چینی در ادامه سخنانش به آشفتگی که برخی تورلیدرهای چینی در ایران به وجود آورده‌اند، اشاره کرد و افزود: می‌دانیم که در دوره‌ای چینی‌ها به ایران آمده‌اند و زبان فارسی یاد گرفته‌اند و در برخی مواقع مبلغ و راهنمای تورهایی از کشور خود در ایران شده‌اند. هر کشوری درباره راهنمای تور قوانینی دارد، ولی متأسفانه در ایران شاهدیم برخی از اتباع چینی کار تورلیدرهای ایرانی را انجام می‌دهند، یقیناً یک چینی حتی با وجود تسلط به زبان فارسی نمی‌تواند فرهنگ این کشور را به درستی منتقل کند.

او همچنین به ضعف تبلیغاتی ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در چین هیچ تبلیغی از گردشگری ایران مشاهده نکرده‌ام. بهترین کشوری که در چین به نحو مطلوب تبلیغات گردشگری انجام می‌دهد، سریلانکا است. تبلیغات آن در تمام خطوط اتوبوسرانی و دیگر وسایل نقلیه عمومی دیده می‌شود. ایران هم می‌تواند با فیلم و موسیقی خود را در چین معرفی کند.

این توراپراتور چینی که به همراه تعداد دیگری از آژانس‌های گردشگری این کشور در تور آشناسازی ایران شرکت کرده است، به مساله امنیت در گردشگری ایران اشاره کرد و افزود: وقتی موضوع سفر به ایران مطرح می‌شود این سوال مطرح می‌شود که آیا ایران امن است. من که از سال ۲۰۰۸ در ایران تور اجرا می‌کنم و واقعیت‌های این کشور را دیده‌ام باید قسم بخورم که ایران کشور امنی است.

او اضافه کرد: برگزاری تورهای آشناسازی به تقویت روابط آژانس‌های دو کشور کمک می‌کند. با اینکه بیشتر از ۱۰ بار به ایران سفر کرده‌ام اما وقتی در برنامه این تور نام کرمان را دیدم، در آن شرکت کردم تا منطقه‌ای که تا حالا ندیده‌ام را ببینم.

گریس با اشاره به ناشناخته بودن آثار جهانی ایران، اظهار کرد: ما نمی‌دانیم ایران چند اثر جهانی در یونسکو دارد. راه اندازی تورهایی با این محتوا شاید به گردشگری ایران خیلی کمک کند.

از بیرون کسی باور نمی‌کند ایران امن است

الیور، توراپراتوری اهل شانگهای نیز این نشست را بهانه‌ای برای بیان هم و غم‌های دو طرف با هدف بهبود روابط گردشگری ایران و چین دانست و گقت: ما از دوران کودکی درباره تمدن ایران در کتاب‌های درسی می‌خوانیم با این حال تعداد چینی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند، خیلی ناچیز است. چطور باید چینی‌های بیشتری را جذب کنیم، مهم‌ترین راهکار، تبلیغ است. سنگاپور ۴۰ سال تاریخ دارد، غیر از این عقبه دیگری ندارد، همه چیز این کشور دست ساخت بشر است اما خود را خیلی قوی تبلیغ می‌کند، این کار با حمایت دولت مرکزی و آژانس‌های گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی این کشور انجام می‌شود. آنها معتقدند چینی‌ها صبح که از خواب بیدار می‌شوند باید اسم سنگاپور را ببینند و بشنوند. آنها حتی برای جذب بیشتر گردشگران چینی، بلیت سایت‌های گردشگری خود را رایگان کرده‌اند. در ایران ظرفیت‌های بیشتری به نسبت سنگاپور وجود دارد که اگر همت کنید از سنگاپور جلو می‌زند.

او که برای نخستین بار است به ایران سفر کرده و در اولین بازدید از کاخ گلستان بسیار شگفت زده شده بود، به امنیت در ایران اشاره کرد و افزود: قبل از اینکه به ایران بیایم همه نگران بودند. حالا هم که در ایران هستم و هر روز عکسی از زیبایی‌های ایران را منتشر می‌کنم، باز هم همه نگران هستند و این سوال را تکرار می‌کنند که ایران امن است. اتفاقاً ساعتی قبل از این جلسه با یکی از دوستان سنگاپوری ام صحبت می‌کردم او هم همین سوال را پرسید و من جواب دادم ایران خیلی بیشتر از سنگاپور امن است. به هر حال یک نفر نمی‌تواند این واقعیت را منتقل کند باید همکاری بیشتر شود.

محمدعلی اشرف واقعی، قائم مقام جامعه تورگردانان ایران که یکی از مجریان نمایشگاهی در چین است و در جذب گردشگران این کشور فعالیت دارد، تعداد گردشگران چینی که به ایران سفر می‌کنند را بسیار ناچیز دانست بر ضرورت نفوذ بیشتر در بازار چین، تاکید کرد و با یادآوری وعده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای پرداخت ۵۰ درصد از هزینه زمین نمایشگاه‌های خارجی، درخواست کرد به این مورد طبق قول‌هایی که داده شده است، رسیدگی شود.

زائران چینی در ایران توقف کنند

مصطفی شفیقی شکیب، عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران و یکی دیگر از آژانس‌های فعال در حوزه چین نیز با بیان اینکه بیشتر تورهای مقصد ایران کلاسیک است درحالی که ایران جاذبه‌های دیگری برای سفر دارد، از جمله طبیعت، موسیقی و غذا، افزود: یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ایران، مردم آن است. شاید آنها نتوانند با یک گردشگر خارجی ارتباط برقرار کنند اما با لبخند ارتباط می‌گیرند. در فرهنگ ما مهمان حبیب خدا است و باید به آن احترام گذاشت.

او در ادامه از آژانس‌های چین درخواست کرد ایران را در مقصد عمره گذاران چینی قرار دهند و در این رابطه گفت: با توجه به پرواز مستقیمی که بین دو کشور وجود دارد زائران چینی می‌توانند در مسیر عربستان دو سه شب هم در ایران توقف داشته باشند.

اکبر غمخوار، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز با تاکید بر ضرورت برگزاری بیشتر تورهای آشناسازی در ایران، سهم ناچیز ایران از بازار گردشگری چین را یادآور شد و بر احیای جاده ابریشم تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری وزارت خارجه ایران قرار است ویزای ۷۲ ساعته ترانزیتی صادر شود. ۶۰ هزار چینی به صورت ترانزیت از ایران عبور می‌کنند با این ویزا که قیمت پایینی خواهد داشت می‌توانند سفر کوتاه سه روزه در ایران داشته باشند.

او در پاسخ به بی اطلاعی چینی‌ها از آثار جهای ایران، آنها را به تورهایی که آژانس‌های ایرانی به مقصد ۲۳ اثر ثبت شده ایران در فهرست یونسکو اجرا می‌کنند، ارجاع داد.

احمد اصغری قاجاری، رئیس اتاق بازگانی یران نیز در سخنانی به اهمیت رابطه گردشگری ایران و چین و امنیت در ایران پرداخت.

حرمت الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به آمار گردشگران خروجی از چین که نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر است، گفت: روی میز مقابل ما شاید بیش از ۴۰۰ قلم شیء چینی وجود داشته باشد، ولی متأسفانه ما کمتر از یک هزارم جمعیت گردشگران چینی را به کشورمان جذب کرده‌ایم. بعید می دانم مشکل فقط از تبلیغات و یا امنیت ایران باشد، چرا که همین حالا از کشور همسایه ایران، عراق با ۳۸ میلیون جمعیت سالانه حدود ۴ میلیون نفر به ایران سفر می‌کنند و از دماغ یک نفر هم خون نمی چکد.

وی اضافه کرد: تبلیغات ناجوانمردانه علیه ایران وجود دارد، اما نمی‌توان به زیرساخت‌ها و هتل‌های ایران ایراد وارد کرد، شما این سوال را پاسخ دهید که چینی‌ها بیشتر به هتل مراجعه می‌کنند یا خانه‌های شخصی؟ ما در ایران الی ماشاالله خانه مسافر و بوم گردی داریم پس به تعداد گردشگران چینی که به ایران سفر می‌کنند می‌توانیم پاسخگو باشیم.

رفیعی از توراپراتورهای چینی درخواست کرد تلاش کنند جاده گردشگری دو کشور دوطرفه و پرترافیک شود.

رامین ذبیحمند، عضو هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و یکی از راهنماهای چینی زبان نخست با یادآور اینکه بدون حمایت دولت بخش خصوصی به موفقیت دست نمی‌یابد، به آشفتگی که تورلیدرهای چینی در ایران به وجود آورده‌اند، اشاره کرد و افزود: در مالزی یک اتوبوس گردشگری را بدون حضور راهنمای رسمی و دارای مجوز و کارت نمی‌توان حرکت داد. در فرانسه تورهای گردشگری بدون همراهی راهنمای تخصصی موزه نمی‌توانند از لوور بازدید کنند، اما در ایران نه تنها چینی‌ها که سایر ملت‌ها هم این قاعده را رعایت نمی‌کنند، اگرچه بخش خصوصی ایران و چین در این باره مقصر نیست.

او یادآور شد: تعداد زیادی از چینی‌ها از هیچیک از زنجیره خدمات گردشگری در ایران استفاده نمی‌کنند.

ذبیحمند به آژانس‌های چینی پیشنهاد کرد با توجه به تعداد محدود راهنماهای چینی زبان، تورهای خود را با همراهی یک راهنمای چینی انگلیسی زبان به ایران بفرستند تا از ظرفیت موجود در ایران بهینه استفاده شود.

این راهنمای گردشگری ادامه داد: حجم کوچک گردشگران ورودی از چین به ایران نشان می‌دهد سیاست بازاریابی را بلد نیستیم، از آژانس‌های چینی درخواست می‌کنم اطلاعات خود مبتنی بر تکنیک‌های بازاریابی را در اختیار ایران قرار دهند تا سبب توانمندسازی آژانس‌های ایرانی شود.

فائزه بهزادنژاد، سرپرست دفتر امور بین الملل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تاریخ تعامل چین و استرالیا که به ۳۰ سال قبل برمی گردد و در این سه دهه ۱۴۰ میلیون چینی به استرالیا سفر کرده‌اند، گفت: باید واقع بین باشیم. فکر می‌کنم دولت با مطالعه دقیق در کنار بخش خصوصی می‌تواند برای رفع چالش‌های گردشگری میان دو کشور قدم بردارد و به سمت جذب چینی‌ها برود.

چینی‌ها وحشتناک لاکچری خرید می‌کند

یکی از توراپراتورهای چینی از اقدام ایران برای صدور ویزای ترانزیت استقابل کرد و گفت: مطمئنم با این کار آمار گردشگران ایران چند برابر می‌شود. چینی‌ها یک ضرب المثل دارند هرچه خواستید هر لحظه که اراده کنید می‌توانید به دست آورید، برای همین سیاست ویزای ترانزیت خیلی خوب درباره چینی‌ها جواب می‌دهد.

او یادآور شد که چینی‌ها به طرز وحشتناکی هنگام سفر خرید می‌کنند و در این رابطه به ایران پیشنهاد کرد شرایط لاکچری را برای گردشگران چینی به وجود آورد تا گردشگران چینی در فضای راحت و لاکچری در ایران خرید کنند، درآمد خوبی هم نصیب ایران می‌شود. ما از اجناس ایرانی اطلاعی نداریم، تازه فهمیده‌ایم چرم ایران مرغوب تر از ترکیه است، درحالیکه کسی آن را نمی‌شناسد.

رامین افشاری، مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی که میزبان این نشست بود و این توراپراتورهای چینی نیز از طریق نماینده اطلاع رسانی این کانون در پکن به ایران سفر کرده بودند، در سخنی کوتاه ابراز امیدواری کرد که این دیدارها تداوم یابد تا به گسترش همکاری‌های گردشگری دو کشور منجر شود.

سفر این توراپراتورهای چینی تازه در ایران آغاز شده که در ادامه قرار است از شهرهای اصفهان، یزد و کرمان نیز بازدید داشته باشند.

کلید واژه ها: ایران و چین


( ۲ )

نظر شما :