کشورهای عربی باید با ایران اتحادی علیه رژیم صهیونیستی تشکیل دهند نه برعکس

۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۲۳ کد : ۱۹۸۱۱۲۸ سرخط اخبار

یک نویسنده اردنی به تحلیل درباره سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا و تلاش او برای ایجاد ائتلاف ضد ایرانی پرداخت و نوشت: «واشنگتن چگونه می‌خواهد ما را متقاعد کند که دشمن ما ایران است؟»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جهاد المنسی» روزنامه‌نگار و نویسنده اردنی در مقاله‌ای با عنوان «یارگیری آمریکا علیه ایران... پاسخ را در اسرائیل بیابید!!»به تحلیل سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به منطقه پرداخت و نوشت که پامپئو در این سفر خود بر عزم کشورش برای خروج از سوریه تأکید کرد.

المنسی نوشت: تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه دیرهنگام اتخاذ شده است چرا که حضور آمریکا در سوریه نامشروع و غیرقانونی است و آمریکا بر اساس امضای توافقنامه با سوریه به این کشور نیآمده است و بر خلاف حضور آن در ترکیه، قطر و حاشیه خلیج‌فارس که در چارچوب توافقنامه بوده، حضور آمریکا در سوریه خارج از اراده دولت سوریه بوده است و همین یک مسئله تأکیدی است بر اینکه آمریکا هیچ حقی برای حضور در سوریه ندارد. اگرچه این کشور در ابتدا به بهانه مبارزه با تروریسم و نابودی داعش پا به سوریه گذاشته اما این بهانه نیز در پرتو نابودی داعش توسط ارتش سوریه و شکست طرح واشنگتن برای برکناری «بشار اسد» از قدرت، دیگر رنگ باخته است.

به نوشته روزنامه اردنی «الغد»، المنسی با اشاره به درخواست پامپئو از کشورهای منطقه برای پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی، افزود: « البته این دعوت شامل حال رژیم صهیونیستی نیز شد و واشنگتن در تلاش است تا ائتلاف استراتژیک در غرب آسیا برای مقابله با مهم‌ترین خطر در منطقه یعنی ایران! تشکیل دهد.»  

المنسی در ادامه نوشت: آمریکا همه تعهدات بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا گذاشته و سفارت خود را به قدس که از نظر سازمان ملل و شورای امنیت یک منطقه‌ اشغالی است، انتقال داده است بی‌آنکه به خواسته‌های جهانی برای عدم اجرای این اقدام توجهی کند و حتی به تلاش‌های شرم‌آور اعراب که تنها در حد صدور بیانیه‌های صوری بود، اعتنایی نکرد و اکنون به منطقه آمده و خواهان ایجاد ائتلاف خاورمیانه‌ای علیه ایران است.

این روزنامه‌نگار اردنی همچنین نوشت: در مقابل می‌بینیم که ایران در دوره گذشته توانست جهانیان به استثنای آمریکا را متقاعد کند که به توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده است و تلاش‌های واشنگتن برای همسو کردن اتحادیه اروپا با مواضع خود برای خروج از برجام راه به جایی نبرد بلکه کشورهای اروپایی با خواسته واشنگتن مخالفت کرده و گفتند که ایران به برجام پایبند بوده است، بنابر این سوال اینجا است واشنگتن از تشکیل ائتلاف علیه ایران به دنبال چیست؟ در حالی‌که جهانیان اذعان دارند که ایران به توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده است.

وی افزود: آیا آمریکا نمی‌بیند که تنها رژیم شری که قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض می‌کند و شهرک‌های خود را در کرانه باختری و نوار غزه گسترش می‌دهد و به سیاست تبعیض نژادی خود علیه ملت فلسطین در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ ادامه می‌دهد، رژیم صهیونیستی است بنابر این واشنگتن چگونه می‌خواهد ما را متقاعد کند که دشمن ما ایران است؟! در حالی‌که ما هر روز شاهد شهادت فلسطینیانی هستیم که به ضرب گلوله ارتش غاصب صهیونیستی به شهادت می‌رسند و هر روز شاهد یورش‌های مکرر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و هتک حرمت اماکن دینی هستیم.

المنسی در ادامه نوشت: چگونه ممکن است ما قانع شویم که ایران دشمن ماست در حالی‌که ایران، تل‌آویو را دشمن آشکار خود می‌داند و یک ضرب‌المثلی هست که می‌گوید «دشمنِ دشمن تو دوست تو است» و با این منطق می‌توان گفت که اگر کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی را دشمن خود می‌دانند در درجه نخست بهتر آن است که ائتلاف عربی با ایران علیه رژیم صهیونیستی تشکیل شود نه عکس آن.

این نویسنده اردنی در پایان می‌نویسد که مقوله گسترش نفوذ ایران و تشیع در منطقه بهانه‌های واهی ساخته و پرداخته متحدان آنهاست اما این مسئله نیز دیگر در میان ملت‌های عربی رنگ باخته است و امروز مسئله کاملا روشن است و اهداف واشنگتن برای ایجاد ائتلاف ضد ایرانی کاملا مشخص است و اگر دقایقی درباره این ائتلاف و اهداف آن بیاندیشیم پی به اهداف حقیقی آن خواهیم برد به خصوص اینکه مصلحت رژیم صهیونیستی در تضعیف ایران است و لذا پاسخ همه این سوالات در تل‌آویو است.

کلید واژه ها: ایران و اعراب اسرائیل


نظر شما :