تاثیر شدیدتر از انتظار تحریم ها علیه تهران

نوسانات بازار نفت از خطر درگیری اسرائیل و ایران حکایت دارد

۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۴ کد : ۱۹۷۹۴۷۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
هرچه به ۴ نوامبر که روز اجرای دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران (صنعت انرژی و بخش بانکداری) است نزدیک تر می شویم، نوسانات در بازار نفت هم بیشتر می شود. اما حذف نفت ایران یا کاهش شدید آن در بازار جهانی تنها مساله ای نیست که خریداران را نگران کرده و به تب و تاب انداخته است. آنچه به آشفتگی بیشتر بازار نفت انجامیده، نگرانی از تبدیل تنش های موجود به یک درگیری مسلحانه تمام عیار بین ایران و اسرائیل و اختلال ها در تامین بازار در نتیجه چنین اتفاقی است...
نوسانات بازار نفت از خطر درگیری اسرائیل و ایران حکایت دارد

دیپلماسی ایرانی: مدیران بزرگ ترین شرکت های معامله کننده انرژی در جهان گفته اند که تاثیر تحریم های بر صادرات نفت ایران بسیار شدیدتر از پیش بینی ها خواهد بود. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای اجرای آنها شدت عمل به خرج می دهد و قصد عقب نشینی هم ندارد.
جرمی وایر مدیر ارشد گروه ترافیگورا در گفت و گو با بلومبرگ پیش بینی کرد تحریم های نفتی ایرانر به حذف روزی دو میلیون بشکه نفت خام از بازار جهانی بیانجامد. دیگر تاجران نفت همچون گروه ویتول و گروه گانوور حذف حدود یک میلیون بشکه نفت خام را پیش بینی کرده اند که همچنان دو برابر پیش بینی های اولیه است. یان تیلور رئیس گروه ویتول در مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ به تاثیر شدید تحریم های ایران بر بازار جهانی به عنوان دلیل اصلی نگرانی های اخیر اشاره کرد که به آشفتگی در بازار نفت خام انجامید و قیمت را به بشکه ای 85 دلار رساند. تیلور گفت تلاش های اتحادیه اروپا در محافظت از توافق هسته ای ایران از طریق راه اندازی مکانیزم پرداخت ویژه که امکان دور زدن تحریم های آمریکا را برای خریداران نفت فراهم می آورد، کمکی به خریداران نفت نخواهد کرد چراکه احتمال اینکه این مکانیزم عمل کند بسیار اندک است.
اما ظاهرا این تنها نگرانی در بازار نفت نیست. دیوید آر. گلدمن کارشناس اقتصادی آمریکایی در مطلبی در آسیاتایمز نوشت تغییر و تحول ها در روند تجارت نفت از مخاطرات در میانه تنش ها بین ایالات متحده و اسرائیل با ایران حکایت دارد و اتفاقی ورای موارد متداول در حال وقوع است؛ گمانه زنی ها به طور فزاینده از پیشروی اسرائیل و ایران به سمت مواجهه مستقیم مسلحانه حکایت دارند.
در شرایطی که در گزینه های نفتی نوسانات ضمنی وجود دارد، قیمت نفت عموما به صورت معکوس حرکت می کند. تولیدکنندگان نفت خریداران اصلی در زمان نوسان قیمت هستند و سعی می کنند با ورود به بازار مانع از سقوط شدید قیمت ها شوند. وقتی قیمت ها پایین می آیند، آنها نفت برای تحویل در آینده می خرند. این الگو در سراسر دو سال گذشته تکرار شده است، اما در طی تابستان امسال (2018) به طور چشمگیری تغییر کرد. افزایش اخیر قیمت نفت با افزایش نوسان ضمنی قراردادهای نفتی برای تحویل در آینده همراه بود.
این مساله نشان می دهد که اتفاقی غیر از مداخله های معمول در بازار در حال وقوع است؛ یک مخاطره ژئوپولتیک. تهدید بروز نوعی اختلال در تامین، فعالان را بر آن داشته است تا هم نفت موجود در بازار را خریداری کنند و هم برای تحویل گرفتن آن در آینده قرارداد ببندند.
برای بروز چنین نگرانی از مخاطره در چند ماه گذشته چند دلیل وجود دارد که از نمونه آنها می توان به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به خروج از توافق هسته ای ایران و تلاش هایش برای حذف این کشور از بازار جهان نفت اشاره کرد. اما آنچه اهمیت بیشتری دارد، مباحثات درباره چشم انداز جنگ بیم اسرائیل و ایران است.
افرایم اینبار یک محقق محافظه کار و محتاط اسرائیلی است. او روز جمعه در مطلبی نوشت درگیری مستقیم مسلحانه بین اسرائیل و ایران اتفاقی ناگزیر است و بایستی جدی گرفته شود.
منبع: آسیا تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

 

کلید واژه ها: خطر جنگ در خاورمیانه نوسانات بازار نفت تنش ها بین اسرائیل و ایران


( ۴ )

نظر شما :