آلمانی ها فشارهای امریکایی ها را غیرقانونی می دانند

دردسرهای بنگاه های کوچک و متوسط آلمان برای تجارت با ایران

۱۰ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۷۹۲۹۹ اخبار اصلی اروپا
به نوشته هندلزبلات بر اساس گفته کارشناسان در حال حاضر تنها بین ۴۰ تا ۵۰ بانک از ۹۰۰ بانک آلمانی و اتریشی معاملات ایران را انجام می‌دهند.
دردسرهای بنگاه های کوچک و متوسط آلمان برای تجارت با ایران

دیپلماسی ایرانی: نشریه آلمانی هندلزبلات در گزارشی به تلاش های دولت آلمان برای حفظ برجام و فعال کردن شرکت ها و بنگاه های کوچک و متوسط برای کار با ایران و مشکلات آنها در سایه فشار امریکا برای همکاری با ایران پرداخته است و می نویسد، برلین رسما همه کاری را برای نجات توافق هسته‌ای با تهران انجام می‌دهد. اما حتی پرداخت‌ها به بانک‌های ایرانی هم عملی نیست. هفته گذشته هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در جلسات مربوط به ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دونالد ترامپ را به مبارزه طلبیده و گفته بود: «استراتژی که صرفا بر اساس فشار حداکثری پایه گذاری شود، کار نخواهد کرد.» وی در ادامه گفته بود: «سیاست رئیس جمهوری آمریکا "منتهی به بن بست" می‌شود و منطقه را به خطر می‌اندازد.»

ماس با اشاره به برجام (توافقی که میان ایران با 5+1 در سال 2015 حاصل شده بود و امریکا بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به دستور او به عنوان یکی از طرف های امضا کننده از آن خارج شد) همچنین گفت: «برای زنده نگه داشتن این توافق، به راه حل‌های مشخص نیازمندیم، به طوری که کانال‌های پرداخت باز و تجارت با ایران ممکن باقی بماند. با همکاران اروپایی مان، ما به شدت در این زمینه کار می‌کنیم.»
هندزبلات در ادامه یادآور می شود، اما آنچه ماس آن را پنهان کرده، این است که پرداخت‌های بانکی، از جمله در آلمان، مدتهاست که از تحریم‌های جدید ایالات متحده امریکا با مشکل مواجه شده اند. ۸۰ تا ۸۵ درصد از همه پرداخت به موسسات آلمانی بازگشت داده شده اند. 

این نشریه در ادامه می نویسد: "بانک‌های آلمانی یا با سهام ایرانی با این مشکل روبه رو هستند که دیگر بانک‌های آلمانی انتقال پولی آنها را در درون آلمان نیز قبول نکنند."

ریچارد گرنل، سفیر ایالات متحده در برلین، از خودداری بانک‌ها قدردانی کرد و گفت: «شرکت‌های آلمانی بیشتر و بیشتر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی می‌کنند. این تصمیم درست است.»

هندلزبلات همپنین می نویسد: بعضی از شرکت‌های متوسط آلمانی اکنون حتی تهدید به ورشکستگی می‌شوند، زیرا انتقال پول‌ها مسدود شده است. مشتریان آنها در ایران پول را پرداخت کرده اند، اما پول شرکت‌ها به موسسات بانکی آلمان منتقل نمی‌شود. ظاهرا عمده مشکل به اختلاف در مورد بازگشت پرداختی ها باز می گردد.

هندلزبلات سپس به اظهارات رئیس بانک ملی ایران در هامبورگ اشاره می کند و می نویسد: گوتلیب، رئیس بانک ملی ایران در هامبورگ عدم انتقال پول صادرکنندگان ایرانی از حساب‌های بانکی خود به بانک‌های آلمانی را غیر قانونی دانسته است. به اعتقاد گوتلیب این امتناع از انتقال، نقض قوانین بانک مرکزی فدرال و قوانین اروپایی است که باید پرداخت‌های خود را تضمین کند.

به نوشته هندلزبلات بر اساس گفته کارشناسان در حال حاضر تنها بین ۴۰ تا ۵۰ بانک از ۹۰۰ بانک آلمانی و اتریشی معاملات ایران را انجام می‌دهند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اروپا ایران و آلمان حفظ برجام بسته پیشنهادی اروپا


( ۲ )

نظر شما :