گزارش میدانی سی اِن اِن از تهران

شعار مرگ بر آمریکا متوجه مردم آمریکا نیست

۲۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۷ کد : ۱۹۷۸۹۴۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
من برای جنگ به عراق و سوریه نرفته ام اما اگر نیروی نظامی ایران به آنجا نمی ر فت اکنون ما باید در خیابان های شهر های ایران با داعش می جنگیدیم.
شعار مرگ بر آمریکا متوجه مردم آمریکا نیست

نیک پاتون والش

دیپلماسی ایرانی: در ایران، دشمن، مردم آمریکا نیستند بلکه سیاست های مقاماتی که مردم انتخابشان کردند دشمن واقعی است.

محمد رضا 42 ساله در حالی که از داخل ماشینش کیسه های بزرگ کله و سیرابی گوسفند را به داخل یخچال یک مغاز می برد، گفت: "آن قدر کار دارم که وقتی برای شعار مرگ بر آمریکا دادن ندارم."

این ایران با پیام های تهدید آمیز ترامپ در توییتر، با عدم انجام مذاکرات جدید و با امید ایرانی ها و آمریکایی های میانه رو که فکر می کردند دیپلماسی می توانست توافق هسته ای را حفظ کند، توافقی که باعث شد بعد از سال ها تنش، کمی آرامش به این کشور بازگردد. از 5 صبح روز سه شنبه کمی گذشته است و رضا می گوید از زمانی که موج اعمال مجدد تحریم های آمریکا به راه افتاد، از میزان کار او هم در کشتارگاه کاسته شده است. او می گوید : "قیمت ها هر روز عوض می شود. امروز قیمت گوسفند پانصد هزار تومان است. فردا ممکن است بشود پانصد و پنجاه هزار تومان. بنابراین از لحاظ اقتصادی از پسش بر نمی آییم."

کمی آن طرف تر از رضا، چهار رفتگر به جای تمیز کردن خیابان، مشغول فوتبال بازی کردن و لذت بردن از آخرین لحظات تاریکی هوا بودند. رحیمی 41 ساله، در حالی که بطری های پلاستیکی کثیف را از روی چمن ها جمع می کرد گفت: "من آن قدرها تحصیلات ندارم و درک درستی از اوضاع ندارم.  اما آنها (آمریکایی ها) عادلانه رفتار نمی کنند. ما برای آقای ترامپ اهمیتی نداریم. او با حکومت مشکل دارد، اما گناه من چیست؟ ما مهم نیستیم."

قبل از اینکه بازار باز شود زباله ها جمع شده بودند. مرد دیگری که کیسه های کلم را به داخل یک غرفه می برد گفت که آمریکا را مسبب مشکلات اقتصادی نمی داند بلکه سوء مدیریت داخلی باعث این مشکلات شده است.

او که نمی خواست نامش فاش شود گفت هزینه های مسکن در سال گذشته 40 درصد افزایش پیدا کرده و اعتراضاتی هم که اتفاق افتاد، بیهوده بوده است.

در تمام مصاحبه ها، یک مترجم مشخص شده از طرف دولت، همراه ما بود.

سجاد ابراهیمی 25 ساله معتقد است: "مردم آمریکا بسیار قابل احترام هستند. وقتی شعار مرگ بر آمریکا می دهیم، منظورمان به دولت امریکا است نه مردم امریکا. ما هیچ مشکلی با مردم امریکا نداریم."

او در پاسخ به انتقاد آمریکا از افزایش نفوذ سپاه ایران در منطقه، گفت:" من برای جنگ به عراق و سوریه نرفته ام اما اگر نیروی نظامی ایران به آنجا نمی رفت اکنون ما باید در خیابان های شهرهای ایران با داعش می جنگیدیم."

دو روز از 65 امین سالگرد کودتای تحت حمایت آمریکا در سال 1953 که موجب برکناری نخست وزیر منتخب، محمد مصدق، شد، می گذرد. در سالگرد این اتفاق، محمد جواد ظریف، دیپلمات برجسته ی ایران، در توییترش گفت که آمریکا می خواهد از طریق "فشار، اطلاعات غلط و عوام فریبی" رژیم ایران را تغییر دهد.

چندی پیش، وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو، خبر از ایجاد کار گروه ایران داد، گروهی متشکل از مقامات که قرار است تمرکزشان بر تلاش های آمریکا در جهت تغییر رفتار رژیم ایران باشد. این اقدام باعث افزایش بدبینی ایرانی ها نسبت به تلاش های واشنگتن برای براندازی نظام شده است.

این بیزاری از آمریکا هنوز در بقایای سفارت آمریکا در تهران مشهود است. جایی که سی.آی.ای نفشه کودتا را کشید و دیپلمات های آمریکایی در سال 1979، 444 روز در اسارت ماندند.

یک زوج آمریکایی که در قالب یک تور گردشگری برای بازدید از ساختمان سفارت آمده بودند گفتند که در دهه 1950 برای ماه عسل به ایران سفر کرده بودند و از نظر آنها: "مردم ایران بسیار خوب هستند، رفتاری دوستانه دارند، مهمان نواز هستند. در فرودگاه با شاخه گل رز از ما استقبال کردند." آنها می گویند: "ما از رئیس جمهورمان متنفر هستیم. سیاست های خارجی او متاثر از روابط نزدیکش با دشمنان منطقه ای ایران، اسرائیل و عربستان است."

در یک رستوران لبنانی در بالای شهر، دو خواهر به نام های رومینا و روزینا که بیشتر سال را در اروپا سپری می کنند و به خوبی به انگلیسی مسلط هستند می گویند: "مردم دنباله رو امریکایی ها هستند، می خواهند مانند آنها زندگی کنند. اصلا از آنها متنفر نیستند." گارسون کیک تولد با تم اورئو را برای یک پسر بچه 8 ساله می آورد. ایران هیچ فرقی با کشور های غربی ندارد تنها اینکه یک دنیا تحریم های فلج کننده در راه است.

منبع : سی ان ان / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایراانی/ 33

کلید واژه ها: تحریم ایران نظر مردم درباره تحریم ها فشار ترامپ بر مردم ایران


( ۵ )

نظر شما :