در حالی که رئیس جمهوری امریکا به دیدار با مقامات ایرانی تمایل دارد

چشم امید ایران به رویکرد عملگرایانه ترامپ

۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۸۱۸۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
دونالد ترامپ روز دوشنبه با اعلام اینکه آماده است با رئیس جمهوری ایران بدون هیچ پیش شرطی دیدار داشته باشد، درها را به روی مذاکرات احتمالی با تهران آن هم چند ماه پس از خروج یک جانبه از توافق هسته ای ۲۰۱۵، گشود. اما رئیس جمهوری آمریکا اذعان کرد که به واکنش مثبت ایرانی ها به این پیشنهاد اطمینانی ندارد. با این حال، بسیاری به ویژه در جامعه تجاری ایران به رویکردی عملگرایانه در روابط با آمریکا امید بسته اند.
چشم امید ایران به رویکرد عملگرایانه ترامپ

نویسندگان: دمیتری سواستاپولو و نجمه بزرگمهر

دیپلماسی ایرانی: ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا در کاخ سفید گفت تمایل دارد با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار کند. او افزود: «فکر می کنم کار درست همین است. اگر بتوانیم نتیجه ای معنادار بگیریم که همچون توافق دیگر حرام کردن کاغذ نباشد، به طور قطع به دیدار تمایل دارم.» او با تاکید بر خارج کردن آمریکا از توافق هسته ای که دولت اوباما و متحدان اروپایی آمریکا با ایران امضا کرده بودند، گفت ایرانی ها نیز در نهایت به گفت و گو رضایت می دهند: «آنها اکنون زمان سختی را می گذرانند. اما من به توافق با ایران خاتمه دادم. توافق مسخره ای بود. فکر می کنم که آنها احتمالا در نهایت بخواهند که دیدار داشته باشند.»

تاکنون هیچ نشانه ای از آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران که تصمیم گیرنده نهایی در این کشور محسوب می شود، مبنی بر تمایل به ورود به مذاکرات با آمریکا مشاهده نشده است. رهبر معظم ایران حتی تاکید کرده اند هیچ مصالحه ای در خصوص سیاست های دفاعی و منطقه ای که برای دوام نظام ایران ضروری هستند، صورت نخواهد گرفت.

اما بسیاری از ایرانی ها از جمله اعضای جامعه تجاری چشم امیدشان به رویکرد عملگرایانه جمهوری اسلامی در ارتباط با آمریکاست. نگرانی از تحریم های جدید آمریکا به اقتصاد ایران آسیب شدیدی وارد کرده است. ریال ایران بیش از 60 درصد از ارزش خود را از دست داده و بسیاری از چندملیتی ها خود را برای ترک ایران پیش از اجرایی شدن تحریم ها آماده کرده اند. اگرچه این احتمال وجود دارد که روحانی به مذاکره با آمریکا برای حل مشکلات با «دشمن اصلی» ایران متمایل باشد، اما تحلیلگران گفته اند که چنین اتفاقی تنها با اجازه رهبر معظم ایران امکان پذیر خواهد بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در ماه های اولیه ورودش به کاخ سفید به دلیل ابراز آمادگی برای دیدار با سران ایران بدون پیش شرط به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. ترامپ خودش یکی از منتقدان اصلی رویکرد اوباما در قبال ایران و انعقاد برجام بوده است، اما اکنون در دفاع از مطرح کردن پیشنهاد دیدار بی قید و شرط با همتای ایرانی خود به نشست ماه ژوئن در سنگاپور با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اشاره می کند. ترامپ گفت رویکردش در قبال کره شمالی سبب شده پیونگ یانگ در چند ماه گذشته هیچ آزمایش موشکی انجام ندهد و چند نفر از زندانی های آمریکایی را نیز آزاد کند. او افزود: «من به دیدار و صحبت با دیگران باور دارم، به ویژه زمانی که درباره احتمال جنگ، مرگ و میر و قحطی گفت و گو می شود.»

توماس رایت، کارشناس سیاست خارجی در موسسه بروکینگز گفت که پیشنهاد ترامپ به دیدار با رئیس جمهوری ایران جدیدترین نمونه از سیاست «هیچ دوستی، هیچ دشمنی» او بوده است. رایت افزود: «پیشنهاد او احتمالا مخالفان ایران در دولت آمریکا را و متحدان در خاورمیانه را که از وقوع مجدد نشست های سنگاپور و هلسینکی بیم دارند، نگران خواهد ساخت؛ نشست هایی که با عشق ورزی رهبران و اعلام پیشرفتی مبهم همراه بودند و در عمل هیچ دستاوردی نداشتند.»

منبع: فایننشال تایمز / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: مذاکرات ایران و امریکا توافق هسته ای ایران خروج آمریکا از برجام پیشنهاد ترامپ به دیدار با روحانی فشار اقتصادی در ایران


( ۳ )

نظر شما :

علی ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۳۶
نتانیاهو وبن سلمان شوکه شده اند وقتشه با مذاکره دو باره پوزه انها به خاک مالیده شود