طرح خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی فاش شد

۱۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۹۷۷۵۶۰ سرخط اخبار

تارنمای «آکسیوس» به پیش نویس طرحی دست یافته است که بر اساس آن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد واشنگتن را از شمول دو اصل مهم سازمان تجارت جهانی خارج کند.

به گزارش دوشنبه ایرنا، این طرح «قانون تعرفه منصفانه و متقابل ایالات متحده» نام دارد و به درخواست ترامپ تدوین شده است.
این طرح به ترامپ اجازه می دهد که بدون کسب رضایت کنگره و بدون توجه به قوانین بین المللی تعرفه ها را به دلخواه خود افزایش دهد. 
بنا بر این طرح، دولت ترامپ می تواند از اصول «دولت کامله الوداد» و «تعرفه های تثبیت شده» خارج شود. بر اساس اصل دولت کامله الوداد، کشورهای نمی توانند خارج از توافقنامه های تجارت آزاد، باری هر کشوری تعرفه متفاوتی وضع کنند. اصل تعرفه های تثبیت شده نیز حداکثر نرخ تعرفه مجاز اطلاق می شود که اعضای سازمان تجارت جهانی در مورد آن توافق کرده اند.
یک منبع آگاه به آکسیوس گفت، خروج از این دو اصل «به مثابه خارج شدن از سازمان تجارت جهانی است.»
وی این پیش نویس را «دیوانگی» خواند و افزود: خبر خوب آن است که کنگره هیچ وقت چنین اختیاراتی را به رئیس جمهوری واگذار نمی کند. 
این مقام اظهار داشت، خروج از این دو اصل باعث می شود که ده ها هزار مورد نرخ جدید تعرفه بر کالاهای ما وضع شود و این «ما را به طور کامل از صحنه قوانین تجارت جهانی کنار می زند.»
به گفته منابع آگاه، این طرح در اواخر ماه می به اطلاع ترامپ رسیده است و تدوین کنندگان آن می گویند که این طرح غیرواقع بینانه یا غیرعملی است.
البته «پیتر ناوارو» مشاور تجاری ترامپ جزو معدود افرادی است که چنین نظری ندارد. «مارک شورت» مدیر امور قانونگذاری در کاخ سفید در جلسه ای به ناوارو گفته بود که این طرح، «از راه نرسیده، مرده است» و کنگره از آن حمایت نمی کند.
کنگره در حال حاضر نگران تعرفه هایی است که ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم وضع کره است. «باب کورکر» و «پت تومی» سناتورهای جمهوریخواه و «مایکل بنت» سناتور دموکرات تلاش زیادی کرده اند تا ترامپ را متقاعد کننده که این تعرفه ها را لغو کند. 
اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک از وضع تعرفه بر صادرات فلزات خود به آمریکا، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اند. آنها همچنین دست به اقدامات متقابل زده یا طرح هایی در دست اجرا دارند.
تارنمای آمریکایی آکسیوس چند روز پیش با استناد به منابع حاضر در مذاکرات با ترامپ، گزارش داده بود که رئیس جمهوری آمریکا بارها به مشاوران خود گفته خواهان خارج کردن ایالات متحده از سازمان تجارت جهانی است.
«استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا با مبالغه آمیز خواندن این خبر گفت: رئیس جمهوری نگرانی هایی در مورد سازمان تجارت جهانی دارد و به اعتقاد وی، این سازمان در مواردی عادلانه رفتار نمی کند.
ترامپ از زمان روی کار آمدن، از سازمان ها و معاهدات بین المللی متعددی خارج شده است.
توافقنامه هسته ای بین ایران و گروه 1+5 ، پیمان آب و هوایی، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و یونسکو جزو توافقنامه ها یا سازمان هایی است که ترامپ آمریکا را آنها خارج کرده است. 

کلید واژه ها: سازمان تجارت جهانی


نظر شما :