دوران جنگ اقتصادی با مردان اقتصادی

۰۴ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۱۳ کد : ۱۹۷۷۴۲۷ سرخط اخبار

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در سرمقاله ای در روزنامه آرمان، نوشته است: یعنی آنچه مربوط به مسافرت ها و دانشجویانی که بدون مسئولیت وزارت علوم برای ادامه تحصیل رفته اند، یا آنها که به منظور درمان بیماری می روند تنها 5 درصد است و نمی تواند سرنوشت 95 درصدی که با دلار 4200 تومان داده می شود را تعیین کند. تنها کاری که دولت باید انجام دهد اینکه با قدرت بر دلارهای 4200 تومانی که داده شده، نظارت کند تا اجناس به قیمت های آزاد دیگری در اختیار مصرف کنندگان قرار نگیرد.

باید با قاطعیت نظارت شود وگرنه ممکن است با حیله گری این اتفاق بیفتد که در قیمت گذاری فروش کالا به مردم اجحاف شود. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تعزیرات به صورت گسترده مراقبت کنند تا کالاهایی که با 4200 تومان وارد می شود با همین مبنا به مردم عرضه شود. این مهم ترین خطری است که ممکن است افزایش قیمت ها را به وجود بیاورد. به این نکته هم توجه کنیم که آیا با بازگشت تحریم ها شرایط همانند دورانی که تحریم ها وجود ندارند، خواهند بود؟

اکنون با فشار ایالات متحده قصد بازگرداندن تحریم ها را دارند. اگر اینطور است؛ آیا حق داریم با دلارهای موجودمان به صورت ولنگاری و ولخرجی رفتارکنیم؟ ولی با دلارهای موجودمان به صورت ولنگاری رفتار می کنیم. ما نباید ارز برای واردات کالاهایی که داخل کشور تولید می شود، تخصیص دهیم بلکه باید دلارهای موجودمان را به شدت با صرفه جویی مصرف کنیم. چون تحریم ها در راه است و ممکن است روزهای سختی فرا برسد.

ما باید برای مقابله با آن روزهای سخت آماده باشیم. این بدان معناست که قدر هر یک دلارمان را بدانیم. یعنی اینکه به ساخت داخل اهمیتی ده ها برابر سابق بدهیم. یعنی اگر همه امکان ساخت نیروگاهی در داخل کشور هست، اجازه ندهیم چینی ها در ایران نیروگاه بفروشند. یعنی اینکه اگر ظرفیت ساخت تجهیزات نفت در داخل کشور وجود دارد، اجازه ورود کالاها را از خارج کشور ندهیم. در وزارت های نیرو، نفت و صنایع باید توجه شود که هر یک دلاری که می شود داخل کار کرد را از خارج نیاوریم تا مقاومت مان در مقابل تحریم ها کاهش نیابد.

ما باید ذخایر ارزی مان را تقویت کنیم، مصارف ارزی کشور را فقط به کارهای ضروری اختصاص دهیم، ولخرجی نکنیم و بابت مسافرت های غیرضروری لازم نیست که ارز نفتی مان را بدهیم. در این میان اگر مردان اقتصادی توانایی دارند که برای دوران تحریم جلو آمده و مقابله کنند، خوب است که بمانند اما اگر توانایی ندارند، اینها مردان دوران جنگ اقتصادی نیستند. هرکس مرد دوران جنگ اقتصادی نیست باید کنار گذاشته شود تا برای دوران خودش سر کار بیاید. امروز مردانی لازم هستند که برای این جنگ اقتصادی فکر، ایده و اعتقاد دارند. مردم می توانند قضاوت کنند که این مردان اقتصادی، مردان دوران جنگ اقتصادی هستند یا نیستند؟ که اگر نیستند باید جایشان را به کسانی دهند که قادرند این جنگ اقتصادی را اداره کنند.

کلید واژه ها: جنگ اقتصادی


نظر شما :