صادرات میعانات گازی با خروج آمریکا از برجام 149درصد بالا رفت

۰۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۷۶۹۰۹ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه با فشارها و تهدیدات این کشور برای جلوگیری از فروش نفت و میعانات گازی ایران همراه بود، اما بررسی ها نشان می دهد که صادرات میعانات گازی همانند گذشته ادامه دارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه با تکرار اتهام هایی علیه ایران، این کشور را از برجام خارج و اعلام کرد تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند که با موضع گیری های متعدد از سوی کشورهای مختلف بویژه اتحادیه اروپایی مواجه شد.
«احمد پورحیدر» مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات تولیدی پارس جنوبی به ایران گفت: در اردیبهشت ماه، یک میلیون و 594 هزار و 890 تن کالای غیرنفتی شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش افزون بر 753 میلیون و 677 هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.
وی افزود: این مقدار صادرات، در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن و ارزش به ترتیب 11 و 19 درصد افزایش داشته است.
پورحیدر درباره صادرات میعانات گازی نیز اضافه کرد: در اردیبهشت ماه، یک میلیون و 61 هزار و 934 تن میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و 91 میلیون و 298 هزار دلار از پارس جنوبی به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از نظر ارزش 149 درصد رشد داشته است.
این مسئول ارشد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: مهمترین محصولات تولیدی منطقه شامل میعانات گازی، متانول، پروپان، پلی اتیلن، گوگرد، اوره، استایرن، آمونیاک و نفت خام به ارزش یک میلیارد و 844 میلیون و 975 هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.
وی ادامه داد: مجموع صادرات پارس جنوبی در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن چهار درصد و از نظر ارزش 72 درصد افزایش داشت.
پورحیدر درباره مقصد محصولات صادراتی پارس جنوبی نیز گفت: این محصولات، بیشتر به کشورهای چین، ژاپن، ‏کره جنوبی، هند، هنگ کنگ، اندونزی، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی و کویت صادر شد.
به گزارش ایرنا، منطقه پارس جنوبی گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود.
همچنین منطقه عسلویه و پارس حدود 16 مجتمع پتروشیمی را در خود جای داده است که سالیانه بیش از 20 میلیون تن محصول تولید می کنند و بخش عمده آن به خارج از کشور صادر می شود.
در بخش ایران این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
میعانات گازی پارس جنوبی از طریق گوی های شناور (اس.پی.ام) مستقر در سواحل عسلویه و سایر تولیدات بویژه محصولات پتروشیمی از طریق اسکله های موجود در منطقه پارس جنوبی صادر می شود.

کلید واژه ها: پارس جنوبی


نظر شما :