ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از دخالت نماینده ترامپ در نتایج انتخابات عراق تا هشدار می به اردوغان

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۶۷۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
شایعه دخالت نماینده ترامپ در نتایج انتخابات عراق، هشدار ترزا می به اردوغان بر سر سرکوب آزادی ها، اعلام فهرست نامزدهای نخست وزیری عراق از سوی فارن پالسی و نگرانی نیروی دریایی امریکا از احتمال برخورد نظامی با ایران از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از دخالت نماینده ترامپ در نتایج انتخابات عراق تا هشدار می به اردوغان

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

تماس های حیدر العبادی با مقتدا صدر برای تشکیل دولت

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با مقتدا صدر، رهبر جریان صدر تماس گرفته و از او خواسته است که برای تشکیل دولت جدید با یکدیگر ائتلاف کنند.

گفته می شود مقتدا صدر اعلام کرده که حاضر است با او دست به ائتلاف بزند مشروط بر این که دولتی تکنوکرات با وزرایی بدون وابستگی به جریان های سیاسی فعلی تشکیل دهد. وی همچنین از عبادی خواسته است که کتبا شرایط او را بپذیرد.

این در حالی است که ائتلاف النصر، به رهبری حیدر العبادی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هنوز با هیچ تشکل سیاسی برای تشکیل دولت آینده رایزنی نکرده است.  

 

احتمال پیوستن ایاد علاوی به ائتلاف احتمالی عبادی و صدر

شبکه خبری الحدث گزارش داد که ایاد علاوی، رئیس فهرست الوطنیه با مقتدا صدر و حیدر العبادی تماس گرفته و گفته که حاضر است با آنها تشکیل ائتلاف دهد.

بنا به این گزارش ایاد علاوی در این تماس پیروزی جریان السائرون به رهبری مقتدا صدر را تبریک گفته و اعلام کرده حاضر به همکاری با آنهاست.

در همین رابطه گفته می شود که تماس هایی با جریان حکمت به رهبری سید عمار حکیم برای پیوستن به این ائتلاف و تشکیل دولتی فراگیر صورت گرفته است.

 

ابراز نگرانی نیروی دریایی امریکا از احتمال تنش با ایران

روزنامه العرب، چاپ لندن، گزارش داد که نیروی دریایی امریکا اعلام نگرانی کرده است که با خروج امریکا از برجام احتمال تنش میان نیروهای امریکایی با نیروهای دریایی ایرانی در خلیج فارس و دریای عمان افزایش یابد.

ژنرال جان ریچاردسون، رئیس نیروی دریایی امریکا در این باره گفت: «بعد از خروج امریکا از برجام ما وارد مرحله عدم اطمینان شده ایم.»

وی در ادامه افزود: «ما باید به هوش باشیم و بیش از هر زمانی هوشیاری خود را حفظ کنیم و برای هر گونه واکنش یا تحول جدید آماده باشیم.»

وی تاکید می کند، رفتار ایرانی ها تا کنون اطمینان بخش بوده است اما هر آن امکان دارد رفتارشان تغییر کند.

 

شایعه دخالت نماینده ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات عراق

وبسایت النهرین گزارش داد که نماینده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در عراق به سر می برد و تلاش می کند نتایج نهایی انتخابات عراق را به گونه ای پیش ببرد که به سود امریکا باشد.

بنا به این گزارش وی تلاش دارد در روند شمارش آرا دخالت کند و تقلبی را در نتایج انتخابات رقم بزند. به ویژه تلاش دارد آرای گروه های نزدیک به ایران مخدوش و غیرواقعی اعلام شود.

 

احتمال کناره گیری ابراهیم جعفری از وزارت امور خارجه

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که حال عمومی ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق مساعد نیست و احتمالا وی در دولت جدید این کشور حضور نخواهد داشت.

به گفته این منابع وی به نوعی فراموشی دچار شده و احتمالا نتواند به کار خود به عنوان وزیر امور خارجه ادامه دهد.

ابراهیم جعفری در انتخابات اخیر مجلس عراق شرکت نکرد اما تشکل وی توانسته است تا کنون حداقل دو کرسی پارلمان را به دست آورد.   

 

هشدار می به اردوغان بر سر سرکوب آزادی ها

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به وی بر سر رفتارهایی که دولت ترکیه در برخورد با آزادی ها بعد از کودتای نافرجام 2016، انجام داده است، هشدار داد.

به گزارش روزنامه الحیات، این در حالی است که ترزا می بر سر این که وی برای عقد قراردادهای تجاری با ترکیه با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به حقوق بشر ترکیه بی توجه است، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

وی بعد از دیدار با اردوغان نیز درباره دیدارش با رئیس جمهوری ترکیه گفت که در دیدار با اردوغان نسبت به رفتارهای دولت ترکیه با مخالفان بعد از کودتای ناکام سال 2016 انتقاد کرده است.

 

نامزدهای نخست وزیری عراق از نگاه فارن پالسی

مجله فارن پالسی فهرستی از اسامی کسانی که نامزدهای بالقوه نخست وزیری عراق هستند، منتشر کرد. در راس این فهرست حیدر العبادی قرار دارد اما این نشریه یادآور می شود که علی دوای لازم، استاندار میسان که از سال 2014 از سوی جریان صدر برای نخست وزیری نامزد بوده و علی علاوی، پسر عموی ایاد علاوی که سال ها به عنوان نماینده وزرات دفاع و وزیر دارایی و وزیر بازرگانی فعالیت می کرده نیز مطرح است.

فارن پالسی عادل عبدالمهدی را نیز جزء کسانی دانسته که تا اندازه ای شانس نخست وزیری اش وجود دارد.

در فهرست 10 نفره فارن پالسی ایاد علاوی، طارق نجم، از رهبران حزب الدعوه اسلامی و ضیاء الاسدی، رئیس فراکسیون الاحرار در پارلمان عراق وابسته به جریان صدر در آخر قرار گرفته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایاد علاوی مقتدا صدر حیدر العبادی اردوغان


نظر شما :