شرکت آلمانی "زیمنس" ایران را تحریم کرد!

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۴ کد : ۱۹۷۶۶۹۴ سرخط اخبار

مدیرعامل شرکت زیمنس در توییتی پیش دستانه اعلام کرده است: «نمی توانیم هیچ سفارش جدیدی از ایران بگیریم. باید واقعیت سیاسی را بپذیریم. من نگران نیستم، حجم فعالیت ما در ایران خیلی محدود است. باید بین منافع و ارزش‎هایمان تعادل برقرار کنیم».

به گزارش شرق، پیش تر وزیر خارجه آلمان هم اعلام کرده بود: «اگرچه کشورش خواهان کمک به شرکت های آلمانی سرگرم تجارت با ایران است، اما محافظت کردن از این شرکت ها در قبال آسیب ناشی از اعمال دوباره تحریم های آمریکا علیه تهران، دشوار خواهد بود».

مپنا یکی از شرکت های همکار با زیمنس است. عباس علی آبادی، مدیرعامل این شرکت، درباره اعلام موضع توییتری مدیرعامل زیمنس می گوید: هنوز مواضع این شرکت رسما به ما اعلام نشده است.

او همکاری زیمنس و مپنا را فرصتی برای این شرکت آلمانی اعلام می کند و ادامه می دهد: زیمنس باید نگران باشد که نمی تواند با شرکت مپنا کار کند. زیمنس خیلی تلاش کرد که با ما کار کند. لذا اتفاقات اخیر یک محدودیت برای آنهاست و برای ما محدودیتی ایجاد نمی کند. ما در دنیا کار می کنیم و دو شرکت بزرگ می خواهند با هم کار کنند. این همکاری موردعلاقه دو طرف بوده و هست. ما مشکلی برای ادامه این همکاری نداریم و امیدواریم آنها هم مشکلات خود را حل کنند.

بهمن صالحی، مدیرعامل صانیر، نیز توقف فعالیت زیمنس در ایران را مسئله ای جدی نمی داند. او می گوید: با خروج زیمنس، ایران زمین گیر نخواهد شد، زیرا بعد از جنگ، سطح تکنولوژی در ایران بالا رفته است. با توقف همکاری زیمنس، میزان انرژی و زمانی که برای دستیابی به تکنولوژی روز دنیا باید صرف کنیم، کمی افزایش می یابد. صالحی ادامه می دهد: امروزه برای این کشورها را به مشارکت می گیریم که بتوانیم سرعت به روزکردن تکنولوژی را به بالاترین حد برسانیم و کمبودهای خود را در حوزه های مختلف جبران کنیم. آیا ایران همان طور که مدیرعامل زیمنس گفته، بازار جذابی برای این شرکت نیست و این قدر جذابیت ندارد که زیمنس برای باقی ماندن در ایران تلاش کند؟

مدیرعامل صانیر در پاسخ به این پرسش می گوید: جذابیت ایران برای زیمنس از ابعاد مختلف می تواند مورد توجه قرار بگیرد، اما مهم ترین وجهه جذابیت ایران برای این شرکت آلمانی این است که ایران بدون تعارف دروازه یا پیشرو استفاده از تکنولوژی نو در منطقه است و تکنولوژی های مختلف با تشویق و بازارسازی ایران، در منطقه ترویج می شوند. او ایران را ویترینی خوب برای ترویج تکنولوژی های روز، حتی برای کشوری نظیر عربستان که دسترسی مناسبی به تکنولوژی های روز دنیا دارد، معرفی می کند.

به گفته صالحی، ایران ترانسفو به عنوان زیمنس خاورمیانه شناخته می شود و یکی دیگر از شرکت های ایرانی همکار با زیمنس است، همچنین الکتروکویر محصولاتی را تحت لیسانس این شرکت آلمانی تولید می کند و به دیگر کشورها می فروشد.

مدیرعامل صانیر تأکید می کند: برخی کشورهای دنیا هیچ گاه ایران را به عنوان بازار خود فراموش نمی کنند. حتی اگر تحت تأثیر رفتارهای سینوسی سیاسی در دنیا مجبور به ایجاد توقف در بازار ایران شوند، مفهومش قطع ارتباط و بستن بازار ایران نیست، بلکه در شرایط سیاسی مجبور هستند از دستورات سیاست مداران تبعیت کنند و در اولین فرصتی که پیش می آید به ارتباطات خود ادامه می دهند، زیرا ایران بازار باثبات منطقه است، حتی اگر در مناسبات سیاسی آن را ناامن نشان دهند.

کلید واژه ها: زیمنس تکنولوژی


نظر شما :