سنا نباید به گزینه ترامپ رای دهد

پومپئو، قاتل برجام است

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۲:۲۹ کد : ۱۹۷۶۲۷۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
پومپئو با اینکه تمام منابع سیا را در اختیار داشت، نتوانست هیچ مدرکی برای اثبات تخطی ایران از معاهده بیابد و مجبور به اعتراف شد که ایران به معاهده پایبند است.
پومپئو، قاتل برجام است

رایان کاستلو

دیپلماسی ایرانی: همزمان که رای تایید پومپئو در کمیته روابط خارجی مجلس سنا در آستانه رد شدن بود، عده ای جنگ طلب می خواهند این رای تایید را حفظ کنند که این خود باعث ایجاد جدالی جذاب خواهد شد. این مطلب که تنها پومپئو می تواند معاهده اتمی ایران (برنامه جامع اقدام مشترک - برجام) را حفظ کند مانند آن است که بگوییم کارد می تواند از پنیر محافظت کند.

چطور می توان انتظار داشت که پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه از معاهده ایران حمایت کند در حالی که در زمان ریاست سی آی ای، در این زمینه کارشکنی می کرد. برخلاف تعهد به بی طرف ماندن در دوران نامزدی،پومپئو، رئیس سی آی ای، رئیس جمهور را مجبور کرد که معاهده ایران را به رسمیت نشناسد در حالی که ایران همچنان پایبند مانده بود. بر اساس گزارشی از فارین پالسی در ماه جولای:

"بنا به گفته منابع نزدیک به دولت، اگرچه بیشتر دستیاران ترامپ تاکید کردند که ایران به این معاهده پایبند است، پومپئو خواستار رویکردی خصمانه تر شد. در جلسات شور و مشورت کاخ سفید، این نماینده پیشین در کنگره، با تایید توافق برجام مخالفت کرد و از کنگره خواست که بر سر راه این مسئله سنگ اندازی کند."

پومپئو با اینکه تمام منابع سیا را در اختیار داشت، نتوانست هیچ مدرکی برای اثبات تخطی ایران از معاهده بیابد و مجبور به اعتراف شد که ایران به معاهده پایبند است. همان طور که وی هفته پیش، در جلسه تصمیم گیری برای واگذاری سمت وزارت امور خارجه، گفت: "من هیچ مدرکی علیه پایبندی آنها به الزامات مشخص شده در توافق هسته ای ندیدم." این بدان معنی است که پومپئو، ترامپ را وادار به اتخاذ تصمیمی سیاسی می کرد تا تعهد آمریکا به توافق هسته ای را کمرنگ کند و دولت آمریکا را در آستانه خروج از توافق قرار دهد که به طور گسترده ای از طرف سایر گروه های دخیل در توافق، با مخالفت روبه رو شد. هیچ دلیلی برای تغییر رویکرد پومپئو در صورت انتصاب به وزارت امور خارجه وجود ندارد.

به علاوه، پومپئو این اطمینان را به سناتور ها نداده است که اگر توافق با اروپایی ها در کمتر از یک ماه عملی نشد، او سد راه ترامپ برای رد کردن توافق هسته ای خواهد شد. بسیاری بر این گفته پومپئو که تا 12 ماه مه مسئله ی توافق هسته ای را هم گام با دستورات ترامپ سر و سامان خواهد داد، تمرکز کرده اند. وقتی از او پرسیدند اگر توافقی تا موعد مقرر، به سر انجام نرسد، توصیه شما چه خواهد بود، گفت که دست ترامپ را برای اعمال دوباره تحریم ها باز خواهد گذاشت تا این توافق از بین برود و سپس روی یک "توافق بهتر" کار خواهند کرد. قطعا این نظریه که "توافق بهتر"ی می توان داشت آن هم بعد از اینکه ترامپ توافق حال حاضر را باطل اعلام کرد و طرف های مذاکره کننده خود را در انزوا قرار داد، مضحک به نظر می رسد.

سابقه عملکرد پومپئو به عنوان عضو کنگره نیز موجود است. وی در سال 2014، 2000 حمله موشکی به ایران را به عنوان جایگزینی برای مذاکرات اعلام کرد و مکررا بیان می کرد که هیچ منفعتی در این توافق هسته ای وجود ندارد و پیشنهاد داد که آمریکا برنامه تغییر رژیم در ایران را دنبال کند. 

همانند نظریه های توطئه آمیز او در مورد تراژدی بنغازی، پومپئو خودش را به عنوان کسی که آغازگر حملات پر تزویر به توافق هسته ای است، نشان داده است. در کنار او رفیق صمیمی اش، سناتور تام کاتن ایستاده است. در تابستان سال  2015، پومپئو و کاتن در آژانس بین المللی انرژی اتمی در اتریش حضور داشتند تا در مورد برنامه ی اجرایی فنی محرمانه پیرامون پرونده فعالیت های موشکی گذشته ایران، با در نظر گرفتن ابعاد نظامی، اطلاعات لازم را بیان کنند. چنین برنامه های بازرسی به طور معمول برای محافظت از دولت محرمانه نگه داشته می شود و اعتبار آژانس بین المللی اتمی را به عنوان یک محکمه بی طرف، حفظ می کند.  مجلس نمایندگان قانونی را که پومپئو ارائه داده بود تصویب کرد که بر اساس آن اوباما با شکست در برنامه محرمانه، قانون را زیر پا گذاشته و به همین دلیل برجام باطل بود.

ویژگی اولیه ای که پومپئو برای وزارت امور خارجه دارد، این است که او اعتماد کامل ترامپ را دارد. به خاطر روابط کاری خوب با رئیس جمهور، حرف های او نیز مهم تلقی خواهند شد. اما به احتمال زیاد پومپئو سال هایی که به مخالفت با توافق هسته ای ایران پرداخته را به عقب برنخواهد گرداند.

اگر سناتورها به پومپئو رای دهند، باعث انتخاب کسی می شوند که بدترین غرایز رئیس جمهور را برمی انگیزد و هدفش هدایت برنامه ی نابودی توافق هسته ای ایران است.

منبع : لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: پومپئو رای سنا به پمپئو آینده برجام


نظر شما :