کاستروها بخش جدایی‌ناپذیر تاریخ کوبا هستند

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۹۷۶۱۷۲ سرخط اخبار

سفیر کوبا در تهران معتقد است: ایران و کوبا روابط بسیار مناسبی دارند که باید این روابط گسترش پیدا کند و سفری هم که وزیر خارجه عربستان به کوبا داشته تاثیری در روابط دو کشور ندارد.

وی همچنین با محکوم کردن اقدام آمریکا و متحدانش در حمله موشکی به خاک سوریه و غیر عادلانه و ضد حقوق بشر دانستن آن، در مورد سیاست های کوبا در صورت خروج آمریکا از برجام بر این نظر است که همیشه کشورش از برجام دفاع می کند زیرا نقش مهمی در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی دارد.

آلکسیس باندریچ وگا با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت وگو با ایسنا، درباره تازه ترین اتفاق رخ داده در کوبا و کناره گیری رائول کاسترو از قدرت و این که آینده کوبا بعد از کاستروها چگونه خواهد بود؟ گفت: کوبا هرگز بدون کاستروها نخواهد بود، کاستروها بخش جدایی ناپذیر از تاریخ، حال و آینده کوبا هستند. اقدامات و نظریات آن ها همواره در سرنوشت انقلاب کوبا و مردمش موثر بوده است.

وی تصریح کرد: کوبا از این پس رئیس جمهور جدیدی را پیش روی خود خواهد دید و فیدل و رائول کاسترو نیز در صحنه این کشور حضور خواهند داشت. من هیچ شکی نسبت به ادامه برنامه های انقلاب و دفاعی در اصول مربوط به تمامیت، استقلال و عدالت اجتماعی ندارم.

سفیر کوبا در تهران همچنین بیان کرد: هیچ شبهه ای در مورد آینده تعهدات بین المللی ما در راستای مبارزه برای نیل به صلح و نظم بین المللی نیز وجود نخواهد داشت. پس از درگذشت فیدل فقید فرمانده ارشد، مردم کوبا بخصوص افراد جوان تر، بر شعار؛ من یک فیدل هستم اتفاق نظر داشتند و به معنی آن است تا زمانی که هر یک از ما در کوبا حضور خواهیم داشت، کاسترو، فیدل و انقلاب نیز وجود دارند.

 این مقام کوبایی همچنین درباره این که بعد از برجام سطح روابط اقتصادی و تجاری ایران و کوبا با توجه به این که هر دو کشور مورد تحریم هستند، تا چه اندازه رشد داشته است؟ گفت: روابط اقتصادی دو کشور در شرایط خوبی قرار دارد اما کافی نیست. هم ایران و هم کوبا به لحاظ سیاسی تمایل دارند تا مبادلات  اقتصادی دو کشور تقویت شود.

 

وی افزود: علاوه بر تحریم ها عوامل دیگری هم در روابط اقتصادی تاثیر گذار است. ایران و کوبا اقتصاد متفاوتی دارند؛ کوبا جزیره کوچکی است و اغلب صادراتش در زمینه های تولید دارو، توریسم و خدمات انجام می شود. اما ایران کشور بزرگی است که به لحاظ جغرافیایی در فاصله دورتری از کشور ما قرار دارد.

سفیر کوبا در تهران اظهار کرد: به نظر می رسد هر دو کشور می توانند در زمینه هایی مانند بهداشت، توریسم، ورزش، تحقیقات پزشکی، آموزش عالی و کشاورزی با یکدیگر همکاری داشته باشند. با توجه به این که هر دو کشور با تحریم هایی از سوی ایالات متحده رو به رو هستند شاید موقعیت خوبی باشد برای این که بتوانند به لحاظ تجاری و اقتصادی جایگاه خود را گسترش داده و با تحریم ها مبارزه کنند.

وی با اشاره به این که ایران یکی از قدرت های نانوتکنولوژی در جهان است، گفت: اخیرا نیز دبیر ستاد فناوری های نانو ایران طی سفری که به کوبا داشت آزمایشگاهی را اهداء و افتتاح کرد، لذا مساله نانوتکنولوژی از جمله موضوعاتی است که می توانیم به لحاظ اقتصادی در آن زمینه کارکنیم.

این دیپلمات کوبایی همچنین یادآور شد: کوبا ۶۰ سال است که با تحریم های اقتصادی مواجه است، آن هم در شرایطی که سعی شده مشکلاتی را با تحریم ها برای مردم کوبا به وجود آورند تا با ایجاد نارضایتی در مردم بتوانند به هدف خود یعنی تغییر رژیم دست یابند. البته در نظر داشته باشید کشور ما به ایالات متحده بسیار نزدیک است و او می تواند تسلط بیش تری داشته باشد.

باندریچ وگا تاکید کرد: یکی از نقاط قوت انقلاب ما این است که همچنان ایالات متحده نتوانسته تسلط لازم را داشته باشد. ما هیچ وقت قدرت نظامی مانند ایالات متحده نخواهیم داشت، از لحاظ اقتصادی هم به آن ها نمی رسیم اما توانسته ایم مقاومت کرده و از لحاظ سیاسی، اقتصادی، آموزش و همکاری مردم در دفاع از کشور سطح خود را ارتقاء دهیم.

این دیپلمات کوبایی در بخش دیگری از این گفت وگو تاکید کرد: اطمینان دارم در مجمع بعدی سازمان ملل در رأی گیری ها هم از طرف ایران و هم از سوی کوبا همکاری ها ادامه خواهد داشت و ایران درباره تحریم های کوبا در سازمان ملل سخن خواهد گفت. بنابراین به طور کلی روابط بسیار مناسبی داریم که همچنان باید گسترش یابد

وی در بخش دیگری از این گفت وگو  درباره نتایج و دستاوردهای سفر روحانی رئیس جمهور کشورمان به کوبا که دو سال پیش انجام شد، گفت: یکی از مهم ترین اهداف این سفر تقویت روابط دوجانبه دو کشور ایران و کوبا بود که بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

باندریچ وگا با اشاره به شکل گیری دو انقلاب، اسلامی ایران و انقلاب سوسیالیستی اظهار کرد: هر دوی این انقلاب ها اهداف شان یکی بود برای این که استقلال کشورها حفظ شده و وابستگی نداشته باشند و عدالت و صلح در بخش بین الملل تقویت شود.

این مقام کوبایی همچنین بیان کرد: توجه به آزادی از دیگر اهداف مورد نظر کشورها است برای این که هر کشوری آزاد باشد، در مسائل داخلی آن ها دخالت نشود، منابع طبیعی مورد سرقت قرار نگیرد، از این لحاظ دو کشور ایران و کوبا از نظر مسائل داخلی و خارجی نقاط مشترک زیادی دارند.

سفیر کوبا در تهران با بیان این که در جریان سفر روحانی به کوبا طرفین بر تقویت و گسترش روابط تاکید کردند، خاطرنشان کرد: در این سفر یادداشت تفاهم هایی در زمینه های سلامت، تحقیقات، آموزش عالی، پزشکی و تکنولوژی دارویی به امضاء رسید. همچنین بر نقش جوانان در جامعه هم تاکید شد و روسای جمهور هم بر این نظر بودند که جوانان وارد جامعه شده و نقش پر رنگ تری داشته باشند.

این دیپلماتیک کوبایی در تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در صورت خروج آمریکا از برجام، آیا سیاست های کوبا در قبال ایران تغییر خواهد کرد؟ گفت: ما همیشه از برجام دفاع کرده ایم زیرا معتقدیم برجام نقش مهمی در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی دارد. در واقع مباحث اتمی یک موضوع است، این که ایران بتواند از خود دفاع کند موضوع دیگری است و نباید این ها را با هم مختلط کرد.

وی تاکید کرد: ما حمایت خود را از برجام اعلام می کنیم تا ادامه داشته و هیچ کشوری از آن خارج نشود. زیرا برجام یک قرارداد بین المللی میان چند کشور است و باید همه به آن متعهد باشند.

سفیر کوبا در تهران همچنین  درباره سفر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به آمریکای لاتین و دیدار با رائول کاسترو این که آیا کوبا تمایل دارد ارتباطات خود را با عربستان تقویت کند؟ اظهار کرد: در این سفر و دیدار طرفین برای گسترش روابط به ویژه در زمینه سرمایه گذاری ابراز تمایل کردند. زیرا پیش از این عربستان سعودی در کوبا اقدام به سرمایه گذاری کرده و مبلغی  حدود ۲۶ میلیون دلار را قرض داده که مقرر شده در بازده زمانی طولانی مدت بازگردانده شود.

به گفته وی، موضوعات اقتصادی، صلح در خاورمیانه و روابط با سایر کشورهای عربی از دیگر موضوعات مورد بحث در جریان سفر وزیر خارجه عربستان به کوبا بود.

باندریچ وگا خاطرنشان کرد: کوبا کشور مستقلی است واز نظر سیاسی اصول اولیه و کاملا شناخته شده ای دارد که هیچ وقت در مورد این اصول با هیچ کشوری مذاکره نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه سفر وزیر  خارجه عربستان به کوبا تاثیری در روابط ایران و کوبا نخواهد داشت، گفت: مباحثی در مورد کشورهای عربی مطرح شد که آن هم مربوط به الان نیست  و یک رابطه تاریخی است.

 

سفیر کوبا در تهران در ارزیابی خود از حمله موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه نیز اظهار کرد: کوبا از اولین کشورهایی بود که طی بیانیه ای این اقدام را محکوم کرد. به نظر ما حمله ای بر ضد حقوق بشر و غیر عادلانه بود. اهداف آن ها از این حمله به گفته خودشان تغییر رژیم سوریه بود. بنابراین سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه این حمله را انجام دادند بدون این که شورای امنیت آن را تایید کند حتی مجالس و کنگره های کشورهایشان هم آن را تایید نکردند.

وی همچنین درباره دخالت آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین به ویژه این که اخیرا بودجه ای را برای مداخله در کوبا تصویب کرده است؟ گفت: در حال حاضر در  روابط  آمریکای لاتین با دولت آمریکا نوعی عقب گرد وجود دارد. گرچه آمریکا تلاش می کند تا در هژمونی و مسائل داخلی دخالت کند حتی این امکان وجود دارد که مجددا به استفاده از  گزینه های نظامی روی آورد.

باندریچ وگا تصریح کرد: در واقع این سیاستی است که ایالات متحده همیشه علیه کشورهای آمریکای لاتین داشته و سعی کرده تا استقلال این کشورها را با دخالت از بین ببرد؛ البته تا خبرگزاری هایی که در اختیار دارند اخلاق را کنار گذاشته و فقط با اهداف سیاسی کار می کنند.

وی همچنین اظهار کرد: به طور کلی شرایط سختی در آمریکای لاتین شکل گرفته و با روی کار آمدن ترامپ هم بدتر شده است. اما کوبا هیچ وقت تهدیدات و فشارها را نمی پذیرد و از اصول اولیه خود حتی یک میلیمتر عقب نشینی نمی کند.

باندریچ وگا در پایان بیان کرد: روابط جدیدی که با بازگشایی سفارت ها میان کوبا و آمریکا شکل گرفته بود در حال حاضر به عقب  برمی گردد اما آن ها نباید ایده سیاسی و طرز فکر ما را تغییر دهند زیرا ما هم چنین قصدی نداریم.

کلید واژه ها: وگا کوبا در تهران ایران و کوبا آمریکای لاتین خارجه عربستان به


نظر شما :