روس‌ها در حوزه انرژی دخالت مجازی می کنند

استفاده پوتین از توییتر و فیسبوک

۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۳۲۵ اخبار اصلی اروپا آمریکا
یافته‌های این گزارش بین سال 2015 تا 2017 بوده و تخمین زده می‌شود که 9079 پست در توییتر درباره سیاست انرژی ایالات متحده و اتفاقات مربوط به آن گذاشته شده باشد.
استفاده پوتین از توییتر و فیسبوک

نویسنده: کوین مانی

دیپلماسی ایرانی: بر اساس گزارش جدید کنگره، آژانس های روسی برای تضعیف صنعت نفت و سوخت فسیلی ایالات متحده آمریکا از فیسبوک، توییتر و سایر رسانه های اجتماعی استفاده می کنند تا تبلیغات خود را ارائه کنند و تلاش دارند که افکار عمومی ایالات متحده را ضد تولید داخلی انرژی عوض کنند.

یافته های این گزارش بین سال 2015 تا 2017 بوده و تخمین زده می شود که 9079 پست در توییتر درباره سیاست انرژی ایالات متحده و اتفاقات مربوط به آن گذاشته شده باشد. یکی از  این اتفاقات به تایید خط لوله داکوتا اکسس مربوط می شود که در توییتر، فیسبوک و اینستاگرام سروصدای زیادی به پا کرد. علاوه بر این در حدود 4334 حساب کاربری به آژانس های روسی مربوط هستند که ایده های تبلیغاتی خود را به سرعت در توییتر، فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی گسترش می دهند.

پس از بررسی اسناد یافته شده از سوی شرکت های رسانه های اجتماعی آمریکایی و کمیته های مختلف سنا، تلاش هماهنگ روس ها در رسانه های اجتماعی به صورت پیام رسانی و تبلیغات با هدف بهره برداری از اختلالات در بازار انرژی آمریکا، مشهود است و گزارش کامل آن در روز پنج شنبه منتشر شد. رئیس کمیته تحقیقات در بیانیه خود به انگیزه های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اشاره می کند: «این گزارش نشان می دهد که آژانس های روسی عامل ایجاد و گسترش تبلیغات منفی در رسانه های اجتماعی هستند و این تلاشی آشکار را برای نفوذ در بازار انرژی آمریکا نشان می دهد.»

بهره برداری از رسانه های اجتماعی

در ماه سپتامبر اسمیت با ارسال نامه ای درخواست کرد تا فیسبوک و توتییر اطلاعات مورد نیاز را در اختیار او قرار دهند. رئیس کمیته تحقیقات ادعا دارد که دولت روسیه بودجه هایی را تصویب کرده تا به صورت پنهانی علیه سازمان های محیط زیستی ایالات متحده از جمله شورای دفاع از منابع طبیعی و بنیاد باشگاه سیریا تبلیغاتی صورت بگیرد و علیه حفاری با تکنیک های جدید و روش های استخراج گاز طبیعی تبلیغ شود.

اسمیت ادامه داد که از توییتر و فیسبوک خواسته است تا با ارائه اطلاعات بیشتر کمیته او را کمک کنند و از آنها به دلیل پاسخگو بودن تشکر کرده است. در این گزارش آمده است: «اطلاعات دریافت شده از توییتر، فیسبوک و اینستاگرام نشان می دهد که آژانس های روسی در واقع قصد ایجاد اخلال در بازار انرژی آمریکا و نفوذ در سیاست انرژی این کشور دارند و این ایده با کنکاش در رسانه های اجتماعی آمریکایی قابل مشاهده است.» در این گزارش آمده است که «مسکو آژانسی ایجاد کرده تا سیستم عملکرد رسانه های اجتماعی و سنتی را با فریبکاری تغییر دهد.» نیک لوریس یک متخصص آمریکایی حوزه انرژی است. او در این رابطه گفت: «علی رغم همه تلاش های روسیه و فعالیت برای تغییر بازی در زمین آمریکا، این کشور برای ششمین سال پیاپی بزرگ ترین تولیدکننده نفت و هیدروکرین های گازی طبیعی باقی ماند.»

محققان کنگره دریافتند که آژانس روسیه به خصوص در برابر برنامه های خطوط لوله روسیه و اشکال دیگر زیرساخت های انرژی ایستاده و قصد تخریب آنها را دارد. در این رابطه به خصوص ماجرای پروژه خط لوله نفت داکوتا اکسس قابل ردیابی است چرا که آژانس های روسی با تبلیغات و پیام هایی هدفدار اعتراضات ضد خط لوله را داغ تر می کردند. آژانس ها در این رابطه 17پست مخصوص داشتند که تنها در تاریخ 25 نوامبر منتشر شد، 497 بار بازنشر داده شد و 378 لایک دریافت کرد.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: فیسبوک توییتر رسانه های اجتماعی آژانس های روسی ولادیمیر پوتین


( ۷ )

نظر شما :