اردوغان حرف های روسیه را تکرار می کند

کشور دروغگو، دورو و وحشی

۱۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۷۵۲۸۵ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
با اطمینان می‌توان گفت که شکاف میان ایالات متحده و آمریکا بهبود نیافته است. در عوض اردوغان آن چیزی را تکرار می‌کند که روسیه مدت‌ها گفته است.
کشور دروغگو، دورو و وحشی

نویسنده: مارکو مارجانوویچ

دیپلماسی ایرانی: پس از آخرین سری از تهدیدات، هشدارها و اولتیماتوم های رد و بدل شده میان ایالات متحده و ترکیه، اردوغان گفت که آمریکا نیاز به «سیلی عثمانی» دارد، تا بحران میان دو کشور به اوج خود برسد. ایالات متحده رهبران خود از جمله رکس تیلرسون، ماتیس و مک مستر را مامور کرده است تا برای ترمیم روابط اقدام کنند:

«دولت ترامپ به دنبال راهکاری جدید است تا روابط میان دو کشور را بهبود بخشیده و ترکیه را از برقراری پیوند عمیق با متحدان جدیدش یعنی روسیه و ایران بازدارد. برای اجرای این نقشه، مقامات ارشد دولت از جمله تیلرسون، وزیر امور خارجه، ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی و جیمز متیس، وزیر دفاع مذاکرات فشرده ای را با رهبران ترکیه در روزهای اخیر آغاز کردند. آنها تلاش دارند اردوغان را مجاب کنند از روابط گرم خود با مسکو و تهران پا پس بکشد.»

این نقشه به نظر عملی شد اما تنها برای چند روز. در اثبات این مساله باید به سخنرانی اردوغان در پارلمان ترکیه اشاره کرد که آمریکای تحت هدایت ترامپ را «کشوری دورغگو، دورو و وحشی» خطاب کرد. البته اردوغان خود نیز فردی است که از پشت خنجر می زند. جالب است. در برخی سطوح و تا حدی ترکیه هنوز همان امپراطوری سابق باقی مانده است. اردوغان هم زمان از واشنگتن فاصله گرفته و به عنوان رهبر «ملتی سرکش» معرفی می شود.

اردوغان اوضاع را بدتر کرد. او گفت که مقامات آمریکایی «ماشین دورغ» هستند و ترکیه توانست نیروهای کرد مورد حمایت امریکا را از منبج سوریه بیرون کند. از نظر اردوغان منبج جایی است که نیروهای نظامی ایالات متحده حضور دارند و در آنجا تابستان داغی در انتظار سازمان های تروریستی و هواداران آنهاست. اردوغان گفت: «انگار تابستانی داغ برای سازمان های تروریستی و حامیان آنها در راه است. اما اول منبج را از تروریست ها خالی می کنیم سپس عملیات خود را ادامه خواهیم داد تا شرق فرات را برای خود و برادران سوری ایمن کنیم.» او ادامه داد: «ما از عذرخواهی بابت تلاش های آنها برای تجهیز سازمان تروریستی پ. ک. ک خسته شده ایم...  ما صدها مورد ارائه کرده ایم از جمله منبج. هر بار که این را می گوییم آنها تایید می کنند که ما حق داریم. آنها ماشین دروغ هستند. ترکیه در برابر این تاکتیک ها قرار دارد.»

با اطمینان می توان گفت که شکاف میان ایالات متحده و آمریکا بهبود نیافته است. در عوض اردوغان آن چیزی را تکرار می کند که روسیه مدت ها گفته است: «ایالات متحده قادر به توافق نیست.» حالا مراکز قدرت گوناگون با علاقه مندی های متفاوت به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند.

منبع: چک پوینت آسیا/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :