دعوای هاآرتص با سفیر امریکا

آقای فریدمن نمی خواهی هزینه نژادپرستی ات را بپردازی

۲۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۴۹۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
دیوید فریدمن، سفیر امریکا در اسرائیل به شدت روزنامه چپ گرای صهیونیستی هاآرتص را مور انتقاد قرار داد و از دست اندر کاران این روزنامه پرسید: «آیا هیچ احساس خجالت نمی کنید؟»
آقای فریدمن نمی خواهی هزینه نژادپرستی ات را بپردازی

دیپلماسی ایرانی: دیوید فریدمن، سفیر امریکا در اسرائیل به شدت روزنامه چپ گرای صهیونیستی هاآرتص را مور انتقاد قرار داد و از دست اندر کاران این روزنامه پرسید: «آیا هیچ احساس خجالت نمی کنید؟»

این انتقاد تند بعد از آن بیان شد که این روزنامه مقاله ای شدید اللحن علیه وی منتشر کرد و رفتارها و سیاست های او را در اسرائیل به باد انتقاد گرفت.

اختلافات میان دو طرف زمانی آغاز شد که جدعون لیوی، ستون نویس این روزنامه سفیر امریکا را برای حمایت از شهرک سازی ها در سرزمین های فلسطین اشغالی مورد انتقاد قرار داد. این مقاله زمانی منتشر شد که فضای اسرائیل بر سر قتل یک خاخام صهیونیست که پدر چهار فرزند بود در شهرک هار براخا (جبل البرکه) در دوشنبه هفته گذشته ملتهب شده بود.  

فریدمن اعلام کرده بود که که 20 سال پیش یک آمبولانس به این شهرک نشین هدیه داده بود. وی همچنین در بیانیه خود که برای ابراز هم دردی با این شهرک نشین منتشر کرده بود، از «رهبران» فلسطینی که به گفته او عملیات قتل را در شهرک های اسرائیلی اشاعه می دهند انتقاد کرده بود. اشاره او به محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی و دیگر مقامات حکومت خودگردان است در حالی که محمود عباس و دیگر مقامات حکومت خودگردان تا کنون هیچ اظهار نظری در این باره نکرده اند.

در واکنش به اظهارات فریدمن روزنامه هاآرتص نوشت: «چه فریدمن این آمبولانس را داده باشد چه نداده باشد، هار براخا کوه نفرین شده ای است.»

جدعون لیوی در مقاله خود فریدمن را به «ترغیب و حمایت مالی از جنایت های جنگی و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی» متهم کرد.

بلافاصله بعد از انتشار این مقاله فریدمن در حساب توئیتر خود نوشت: «در حالی که چهار کودک خردسال برای پدر کشته شده شان شیون می کنند، روزنامه هاآرتص شهرک آنها را کوه نفرین شده توصیف می کند. آیا روزنامه هاآرتص احساس شرم را از دست داده است؟»

توئیتر فریدمن پاسخ عاموس شوکین، ناشر هاآرتص را به دنبال داشت، وی در حساب توئیتر خود نوشت: «حق با جدعون لیوی است.» اشاره وی به حمایت دولت امریکا از اسرائیل و سیاست های شهرک سازی آن بود که به گفته وی باعث خونریزی های بسیاری شده است. شوکین در ادامه نوشت: «تا زمانی که سیاست اسرائیل که مورد حمایت دولت توست و خودت شخصا عملیات صلح را با چالش مواجه می کنی و عملا حق واقعی ساکنان این اراضی را نادیده می گیری و بر نژادپرستی خود مانده ای و بر آن پافشاری می کنی و به زعم خود با تروریسم مبارزه می کنی در حالی که نمی خواهی هزینه آن را خودت بپردازی، عزداری های بیشتری در کار خواهد بود.»

بیش از 600 هزار اسرائیلی در شهرک های کرانه باختری و بیت المقدس شرقی که از لحاظ قوانین بین المللی غیرقانونی ساخته شده اند، سکونت دارند.

فریدمن که وکیل شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بوده و در مه 2017 به عنوان سفیر امریکا در اسرائیل انتخاب شده است، با بیان این که «اسرائیل تنها دو درصد از کرانه باختری را اشغال کرده است» خشم فلسطینی ها را برانگیخت. وی از چهره های افراطی و تندروی به شدت طرفدار اسرائیل و ضدیت با فلسطین محسوب می شود.

با اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط دونالد ترامپ و دستور او به انتقال سفارت امریکا از تل آویو به این شهر روابط دولت امریکا با حکومت خودگردان فلسطین به شدت تیره شده است. ترامپ روز جمعه 9 فوریه بار دیگر ضمن دفاع از این تصمیم خود گفت که اقدامش در قبال بیت المقدس «اقدامی بسیار مهم» در سال اول ریاست جمهوری اش بوده است.

منبع: میدل ایست آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: هاآرتص فلسطین دیوید فریدمن اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :