سقوط کم‌سابقه بازار سهام آمریکا

۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۹۷۴۸۵۸ سرخط اخبار

دیروز (دوشنبه) بازار سهام در آمریکا شاهد یکی از کم سابقه ترین سقوط ارزش سهام بود که با 4.6 درصد به بیشترین سقوط در یک دهه گذشته رسید.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که از زمان روی کار آمدن ترامپ ، شاخص صنعتی "داوجونز" شاهد رونق بوده است، دیروز این شاخص- 30 شرکت برتر از نظر ارزش سهام در بازار بورس نیویورک- با سقوط 1175 امتیاز، بیشترین میزان سقوط خود در یک دهه گذشته را تجربه کرد.

سقوط کم‌سابقه بازار سهام آمریکا/

آخرین بار بازار سهام آمریکا در سپتامبر سال 2008 و همزمان با بحران اقتصاد جهانی شاهد سقوط این چنینی شاخص داوجونز و ارزش سهام بود.

همزمان با ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه بازارهای بورس در بیشتر کشورهای اروپایی و آسیایی نیز شاهد سقوط ارزش سهام بوده اند.

یکی از دلایلی که ناظران اقتصادی درباره سقوط کم سابقه بازار بورس نیویورک ارایه می کنند، نگرانی سرمایه گذاران از احتمال افزایش بهره وام بانکی ناشی از رونق اقتصادی و افزایش حقوق کارمندان و بالا رفتن قدرت خرید آنهاست.

نگرانی از آنجاست که بانک مرکزی آمریکا بیش از حد انتظار میزان بهره بانکی را افزایش دهد و سرمایه ها به سمت خرید اوراق بانکی برود.

سقوط "داوجونز" در حالی است که این بازار سهام در ماه ژانویه گذشته رکورد عبور از شاخص 26 هزار واحد را از سرگذرانده بود و ارزش سهام در آمریکا در نخستین سال روی کار آمدن دولت ترامپ به طور میانگین نزدیک به 35 درصد رشد را تجربه کرده است.

سقوط کم‌سابقه بازار سهام آمریکا/

یکی از شعارهای ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی، بازگرداندن رونق به بازار سهام بود که این مهم از نخستین هفته های روی کار آمدن او آغاز شد و در نهایت در نخستین سالگرد استقرار او در کاخ سفید – 20 ژانویه 2018 – شاخص داوجونز شاهد عبور از 26 هزار واحد بود.

سخنگوی کاخ سفید دیروز در واکنش به سقوط کم سابقه شاخص داوجونز گفت کاخ سفید از نزدیک تحولات بازار سرمایه را در نظر دارد ولی دولت از محکم بودن پایه های اقتصاد آمریکا مطمئن است.

همچنین دیروز بهای "بیت کوین" – گران ترین ارز دیجیتال بین المللی- که در سال گذشته شاهد افزایش چند برابری قیمت بود به زیر 8 هزار دلار رسید و بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه شنبه (امروز) در ادامه سقوط قیمت به زیر 6 هزار دلار رسید.

ناظران پیشتر با هشدار نسبت به رشد حبابی و سرسام آور قیمت بیت کوین از احتمال ترکیدن این حباب طی هفته ها و ماه های آتی خبر داده بودند.

هفته گذشته این پیش بینی محقق شد و بیت کوین بیش از 30 درصد از ارزش خود را از دست داد. همچنین در کنار سقوط بیت کوین ارزش دیگر ارزهای دیجیتال نظیر " ریپل" و " اتر" نیز سقوط کرده و این سقوط همچنان ادامه دارد.

قیمت بیت کوین 2 ماه پیش در افزایش قیمتی جهشی و بی سابقه به حدود 20 هزار دلار رسیده بود.

کلید واژه ها: ارزش سهام بیت کوین کوین سهام در بازار سهام


نظر شما :