حالا که داعشی ها تضعیف شده اند

القاعده به فکر جذب نیروهای داعش

۰۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۴۵۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
وضعیت جدیدی که داعش در آن به سر می برد، فرصتی طلایی برای جریان رقیب آن یعنی شبکه القاعده به وجود آورده است تا افراد آن را به استخدام بگیرد و آنها را به سودی خود جذب کند.
القاعده به فکر جذب نیروهای داعش

دیپلماسی ایرانی: روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش می دهد که شبکه تروریستی القاعده تلاش می کند که از عناصر مسلح داعش بعد از شکست های متعدد این گروه، برای پیوستن به جمع خود کمک بگیرد و ترجیح می دهد آنها را برای حملات جدید خود علیه منافع کشورهای غربی به استخدام بگیرد.

به گزارش اسکای نیوز، این گزارش فاش می کند که وضعیت جدیدی که داعش در آن به سر می برد، فرصتی طلایی برای جریان رقیب آن یعنی شبکه القاعده به وجود آورده است تا افراد آن را به استخدام بگیرد و آنها را به سودی خود جذب کند.

شبکه داعش در حدود دو سال در عراق و سوریه فعال بود و بخش گسترده ای از خاک این دو کشور را به تصرف خود در آورده بود. این شبکه همچنین هم فکران و پیروانی در کشورهای اروپایی، ایالات متحده و آفریقا به دست آورده بود که به طور موازی به اسم داعش عملیات تروریستی انجام می دادند. فعالیت های تروریستی مکرر فرانسه، بلژیک، آلمان، انگلیس و ترکیه از جمله فعالیت های این گروه تروریستی بود که تا مدت ها خواب را از چشمان اروپایی ها ربوده بود. دامنه فعالیت های این شبکه تروریستی به آسیا، فیلیپین و اندونزی، نیز رسیده بود.

بعد از عملیات پاکسازی گسترده ای که علیه این شبکه در عراق و سوریه انجام شد، و همچنین آزادسازی زمین هایی که تحت تصرف این شبکه بودند، داعش به شدت تضعیف شد به گونه ای که کمتر اثری از آن در این دو کشور مشاهده می شود. برای بسیاری این سوال مطرح است که سرنوشت نیروهای داعش به کجا می انجامد، عده ای پیوستن اعضای آن به دیگر گروه های تروریستی نظیر القاعده و کوچ آنها به دیگر نقاط جهان به خصوص کشورهایی که از امنیت کمتری برخوردارند مثل افغانستان، لیبی و قاره آفریقا را از جمله احتمالات آتی برای این شبکه تروریستی می دانند.

گاردین گزارش می دهد که شبکه القاعده عملا به سمت پیروی از استراتژی جدیدی متمایل شده است که رویکرد جذب نیرو از داعش را دنبال می کند. القاعده امیدوار است بتواند در چند کشور به کمک نیروهای تروریستی داعش عملیات مسلحانه انجام دهد.

گاردین به استناد منابع امنیتی الجزایری گزارش می دهد که در الجزایر و در ماه اوت گذشته القاعده توانسته 10 نفر از نیروهای داعش را به سمت خود جذب کند. در سوریه نیز شبکه القاعده حملات خود را از سپتامبر 2017 در مناطق تحت کنترل داعش آغاز کرده است. القاعده در عراق نیز فعالیت مشابهی را آغاز کرده است. رسانه ها همچنین اعلام کردند که شماری از مسلحان داعش در یمن پیوستن خود را رسما به شبکه تروریستی القاعده اعلام کرده اند. در افغانستان نیز گزارش های متعدد نشان می دهد که شماری از اعضای داعش از این شبکه جدا شده اند و به القاعده در منطقه غور مرکزی پیوسته اند. این منطقه از اهمیت استراتژیک بالایی برای طالبان برخوردار است.  

این گزارش بعید نمی داند که اعضای گروه بوکو حرام در نیجریه نیز از داعش جدا شوند و به شبکه القاعده بپیوندند.

گاردین همچنین گزارش می دهد که مسئولان امنیتی در کشورهای اروپایی تحقیق بر سر این تحولات و تاثیر آن بر کشورهایشان را آغاز کرده اند، و بعید نمی دانند که شبکه داعش حملات بیشتری را به مصالح کشورهای غربی در سراسر جهان وارد کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: شبکه القاعده داعش


( ۱ )

نظر شما :