واشنگتن: اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران محتمل است

۱۲ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۹۷۴۱۲۱ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه آمریکا از احتمال افزایش تحریم ها علیه مقامات ایرانی خبر داد.

به گزارش فارس، آندرو پیک معاون وزیر خارجه آمریکا در امور عراق و ایران به تلویزیون صدای آمریکا گفته است که اعمال تحریمهای بیشتر علیه مقامات ایران که به ادعای وی در رکوب معترضان دست دارند محتمل است.

وی همچنین تاکید کرده است که آمریکا تلاش میکند حمایت متحدانمان از اعتراضات در ایران را گسترش بدهیم.

دولت آمریکا طی روزهای گذشته بارها از اغتشاشات و آشوبگران در ایران حمایت کرده است.

آقای پیک در این مصاحبه افرادی که در چند روز اخیر در برخی شهرهای ایران به اقداماتی از قبیل تخریب اموال عمومی دست زدند را «معترضان مسالمت آمیز» خواند.

او در ادامه گفت: «ما(دولت آمریکا) به صحبت با شرکای بین المللی مان ادامه می دهیم و آنها را به برجسته کردن آنچه در ایران در حال حادث شدن است، تشویق می کنیم».

معاون وزیر خارجه آمریکا از تلاش دولت این کشور برای ایجاد «یک ائتلاف بین المللی» علیه ایران خبر داد.

وی گفت: «ما با همتایانمان به ویژه با اتحادیه اروپا در سطوح بسیار بالا در ارتباط هستیم و در حال کار برای ایجاد یک ائتلاف بین المللی جهت حمایت از مردم ایران هستیم».

از معاون رکس تیلرسون سوالی درباره اظهارات پیشین وزیر خارجه آمریکا درباره حمایت از «عناصری در داخل ایران» به منظور تغییر نظام این کشور پرسیده شد.

پیک پاسخ داد: «اظهارات وزیر خارجه روشن بود. به شما می گویم که ما در حال فکر کردن به تغییر رفتار دولت ایران هستیم به ویژه رفتارهای ثبات زدای منطقه ای آن، حمایتش از تروریسم و همچنین نحوه رفتارش با مردمش در داخل. ما درباره خواستمان جهت حمایت از این تغییرات روشن و صریح بوده ایم و (صراحتمان) ادامه خواهد یافت».

در بخشی از این مصاحبه از معاون تیلرسون سوالی درباره تکرار حوادث منجر به بحران سوریه در ایران شد. خبرنگار سوال کرد: «به نظر شما چقدر محتمل است که تظاهرات در ایران شبیه به آنچه در سوریه اتفاق افتاد، پیش برود؟»

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور ایران جواب داد: «اوه خدای من، شما می دانید که در حال حاضر، خیلی زود است که بگوییم این اعتراضات به چه سمتی می رود. معترضان  شکایت های مشروعی علیه دوتشان دارند و باید حرفشان شنیده شود. دولت ایران هم باید به آنها گوش دهد و نباید با خشونت مردمی که مسالمت آمیز تظاهرات می کنند را سرکوب کند. می خواهم این موضوع را از طرف خودمان(دولت آمریکا) بگویم: ما از بالا تا پایین، افراد یا نهادهایی که علیه معترضان مرتکب خشونت می شوند را پاسخگو خواهیم کرد. ما بسیار دقیق و از نزدیک فرایند بررسی اقداماتی که می توانیم علیه این افراد انجام دهیم را نگاه می کنیم اقداماتی از قبیل تحریم ها و دیگر ابرازها. ما در حال بررسی تنوعی از گزینه ها از قبیل تحریم ها هستیم».

از این مقام وزارت خارجه آمریکا درباره اقدامات آمریکا در قبال فتنه 1388 و اقدامات کنونی آمریکا در قبال آشوب های کنونی در ایران سوال شد.

معاون رکس تیلرسون جواب داد: «تفاوت گسترده ای در نحوه مدیریت این موضوع وجود دارد. حمایت زبانی و فوری ما از مردم ایران که در حال اعتراض هستند را شاهدیم اما در سال 2009(1388) اینطور نبود. شاهد حمایت کل دولت از قبیل حمایت وزیر خارجه تیلرسون، رئیس جمهور و دیگر مقامات(آمریکایی) هستیم. ما شدیدا در حال کار برای افزایش پیام های حمایتی از سوی شرکایمان شامل کانادایی ها، بریتانیایی ها، آلمانی ها، فرانسوی ها، ایتالیایی ها و دیگران هستیم. ما همچنین در حال نگاه کردن به دیگر گزینه ها درباره مسئول شناختن آن بخش ها و عناصری از رژیم که احتمالا تظاهرات کنندگان را سرکوب می کنند، هستیم».

«اندرو پیک» افزود: «ما با پایتخت های منطقه ای مهم در سراسر جهان از قبیل خاورمیانه در تماس بوده ایم تا در حمایت از حقوق مشروع مردم ایران، آنها را به (صدور) بیانیه تشویق و درباره آنچه دارد (در ایران) اتفاق می افتد آگاه کنیم».

از معاون وزیر خارجه آمریکا سوال شد: «آیا وزیر خارجه تیلرسون(درباره حوادث اخیر ایران) با همتای عربستان سعوید خود صحبت کرده است؟».

معاون تیلرسون جواب داد: «این را می دانم که در سطوح کارکنان(وزارت خارجه و دولت آمریکا)) ما (با عربستان سعودی) در ارتباط هستیم. درباره اینکه وزیر خارجه با همتای عربستان سعودی خود صحبت کرده یا نه، اطلاع دقیقی ندارم. فکر نمی کنم که صحبت کرده باشد».

کلید واژه ها: وزیر خارجه آمریکا تیلرسون


نظر شما :