از برزیل و السالوادور تا اکوادور و آرژانتین

اعرابی که بر امریکای لاتین حکومت می کنند

۲۵ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۳ کد : ۱۹۷۳۵۵۰ آمریکا ترجمه برگزیده
جمعیت اتباع عربی از امریکای مرکزی تا امریکای جنوبی و حوزه کارائیب در حدود 45 میلیون نفر تخمین زده می شود.
اعرابی که بر امریکای لاتین حکومت می کنند

دیپلماسی ایرانی: شمارش آرای 70 درصد آرای رای دهندگان هندوراسی حاکی از آن است که سالوادور نصرالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری هندوراس از رقیب خود، خوان اورلاندو هرناندز که مورد حمایت ایالات متحده امریکا قرار دارد، پیشی گرفته است. به این ترتیب او بیش از پیش به منصب ریاست جمهوری هندوراس نزدیک شده است.

نتایج اولیه انتخابات در بامداد سه شنبه از پیشتازی نصر الله بر رقیبش حکایت دارد. نصرالله 64 ساله، خبرنگار تلویزیونی است و رهبری پیمان چپ میانه را بر عهده دارد. پیروزی او ناگهانی بوده و بر خلاف تمامی پیش بینی های سابق، توانسته است به آسانی بر ائتلاف به رهبری هرناندز پیروز شود. نصرالله تا کنون توانسته 5 درصد از رقیب خود پیشی بگیرد و 45 درصد از آرای شمارش شده را به دست آورد. در مقابل هرناندز 40 درصد آرا را به دست آورده است.  

پیروزی نصرالله سیلی ای بر چهره واشنگتن محسوب می شود، ایالات متحده در بحث مبارزه با تجارت مواد مخدر و گروه های تبه کار و بحث مهاجرت های غیرقانونی بسیار روی او تکیه کرده بود.

به هر حال، نصرالله، که اصالت لبنانی دارد، اولین رئیس جمهور با تابعیت عربی نیست که به این منصب در یکی از کشورهای امریکای لاتین می رسد، در بسیاری از کشورهای امریکای لاتین مقاماتی را شاهدیم که اصالت عربی دارند و به قدرت رسیده اند.

تصویری که در فوق به عنوان تصویر یک مطلب انتخاب شده، افرادی را نشان می دهد که در انتخابات کشورهای مختلف امریکای لاتین و امریکای جنوبی شرکت کرده اند و پیروز شده و به قدرت رسیده اند.  

از بارزترین این افراد در وهله های اخیر، میشل تامر، رئیس جمهوری برزیل است که اصالت لبنانی دارد و از ژانویه 2016 بعد از برکناری دیلما روسف، رئیس جمهوری سابق به قدرت رسید.

در السالوادور، آنتونیو سگا که اصالت فلسطینی دارد در دوره بین 2004 تا 2009 در قدرت بود. قبل از او کارلوس روبرتو فلورس وگوسه، که او نیز اصالت فلسطینی دارد بین سال های 1998 تا 2002 در قدرت بود.  

اکوادور یکی از کشورهای امریکای لاتین است که بیشترین میزان از اتباع عرب در آن به منصب ریاست جمهوری رسیده اند. در سال 1996 تا 1997 عبدالله بوکرم رئیس جمهور این کشور بود. وی بعد از عزل از سوی پارلمان مجبور شد این کشور را ترک کند. بعد از آن جمیل معوض که او نیز تابعیت عربی داشت، جانشین او شد اما دوره ریاست جمهوری وی نیز زیاد طول نکشید. وی از سال 1998 تا 2000 رئیس جمهور بود.

معروفترین چهره عربی ای که در قاره امریکای لاتین به سمت ریاست جمهوری رسید، کارلوس منعم بود که اصالت سوری داشت. وی 10 سال از 1989 تا 1999 رئیس جمهوری این کشور بود. منعم دو دوره متوالی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و هر دو دوره پیروز انتخابات شد.  

خولیو سزار طربیه، تبعه لبنانی، یکی از قدیمی ترین اتباع عربی است که رئیس جمهوری یک کشور در امریکای لاتین را بر عهده داشت. وی از سال 1978 تا 1982 رئیس جمهور این کشور بود.

علاوه بر این چهره ها، بسیاری از سیاستمداران و مقامات عالی رتبه بیشتر کشورهای امریکای لاتین تبعه کشورهای مختلف عربی هستند. جمعیت اتباع عربی از امریکای مرکزی تا امریکای جنوبی و حوزه کارائیب در حدود 45 میلیون نفر تخمین زده می شود.

منبع: المرده / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: پنج شنبه 9 آذر 1396 / انتشار مجدد: شنبه 25 آذر 1396

کلید واژه ها: امریکای لاتین اعراب لبنان فلسطین


( ۴۴ )

نظر شما :