ولیعهد عربستان یک بازی قدرت بسیار خطرناک به راه انداخته است

۱۵ آبان ۱۳۹۶ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۹۷۳۰۳۵ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی طی یادداشتی با اشاره به دستگیری های اخیر وزرا و شاهزادگان سعودی نوشت که ولیعهد این کشور همچون رژیم های استبدادی رفتار می کند و در واقع یک بازی قدرت بسیار خطرناک به راه انداخته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مقامات عربستان سعودی در تاریخ 4 نوامبر سال جاری میلادی، اعضای خاندان سلطنتی و وزرای سعودی و همچنین شاهزاده «الولید بن طلال» شاهزاده میلیاردر سعودی که سهامدار شرکت های بزرگ می باشد را دستگیر کردند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» طی یادداشتی به قلم «دیوید ایگناتیوس» در این خصوص نوشت که ولیعد عربستان یک بازی قدرت بسیار خطرناک را به راه انداخته است.

در مقدمه این گزارش اینگونه نوشته شده است، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان می گوید که در حال سرکوب فساد است اما دستگیری های فراگیر وزرای کابینه و شاهزاده های ارشد سعودی در شنبه شب از نظر بسیاری از ناظران متحیر عرب، همچون یک تحکیم قدرت جسورانه اما مخاطره آمیز بوده است.

طبق این گزارش، محمد بن سلمان که بعنوان یک حاکم سرسخت 32 ساله معروف است، در تلاش جدید خود برای به دست گرفتن کنترل سیاسی و تغییرات در قوانین رانندگی در عربستان، با موانعی از سوی برجسته ترین تجار سعودی و برخی شخصیت های سیاسی مواجه شده است.

آنطور که شبکه العربیه گزارش کرده است، دستگیری های اخیر شامل دستگیری 11 شاهزاده، چهار وزیر و چندین نفر دیگر می شود.

یکی از مدیران تجاری عربستان سعودی در خصوص اقدامات اخیر ولیعهد عربستان می گوید: «او در حال خلق یک عربستان سعودی جدید است».

وی ادامه داد که کمپین ضدفساد با دیگر اقدامات تهاجمی و جنجالی همچون حکم سلطنتی همراه است که به زنان اجازه رانندگی می دهد و محدودیت هایی را برای پلیس دینی به وجود می آورد.

این تاجر سعودی تصریح کرد: «این بسیار خطرناک است» زیرا محمد بن سلمان در حال حاضر شاهزاده های ارشد و رهبران دینی عربستان را در به صورت همزمان به چالش کشیده است.

مدیران اجرایی که به شدت حامی اقدامات محمد بن سلمان هستند نگرانند که وی یکباره وارد نبردهای زیادی شود.

در لیست دستگیرشدگان می توان شاهزاده «متعب بن عبدالله» پسر پادشاه قبلی و رئیس گارد ملی عربستان که یک منبع قدرت قبیله ای محسوب می شود را دید.

این مدیر اجرایی سعودی ادامه داد: «گارد ملی، بخشی از توازن در میان خاندان سلطنتی است. وی (محمد بن سلمان) این توازن را برهم زده است».

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت، ظاهراً محمد بن سلمان عمداً در حال برچیدن نظام حکومتی سلطنتی در عربستان است.

نویسنده این گزارش اینگونه تحلیل کرد، محمد بن سلمان به دنبال آن است که در میان جوانان سعودی به فردی محبوب تبدیل شود. چندین نسل است که فساد، عربستان سعودی را ضعیف کرده است و گنجینه خاندان سلطنتی را تهی کرده است و مانع نوسازی هایی شده است که محمد بن سلمان به دنبال آن است.

طبق این گزارش، محمد بن سلمان شرط بندی کرده است که می تواند جوانان سعودی که تشنه یک پادشاهی جدید هستند را علیه شاهزاده های مسن تر بسیج کند.

طبق این گزارش، محمد بن سلمان در حال حاضر، چرخه مدیریتی پادشاه قبلی عربستان را در هم شکسته است و علاوه بر شاهزاده متعب، شاهزاده «ترکی بن عبدالله» یکی دیگر از پسران برجسته و فرماندار سابق استان ریاض را دستگیر کرده است.

این گزارش سپس با اشاره به تمامی این موارد نوشت که این اقدامات اخیر ولیعهد عربستان به مثابه اقدامات رژیم های استبدادی می باشد. محمد بن سلمان با حمایت مستحکم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و چرخه داخلی وی جسورتر شده است. دیدار ماه گذشته «جرد کوشنر» مشاور ارشد و داماد ترامپ از ریاض اتفاقی نبود. آن دو نفر تا چندین شب تا حدود ساعت 04:00 صبح برای یکدیگر داستان تعریف می کردند و راهبردهایی را طرح ریزی می کردند.

واشنگتن پست در پایان نوشت، محمد بن سلمان احتمالاً از این خشنود می شود که بعنوان ترامپ سعودی توصیف شود.

کلید واژه ها: محمد بن سلمان محمد بن


نظر شما :