بیست و هفتمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم:

کارمندان ترامپ مخالفان او را در دولت زیر نظر دارند

۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۱۶۶۱ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
کسانی که به سیاست های ترامپ تمایل دارند یا به هر دلیل دیگری در اداره ها باقی مانده اند و همچنین کسانی که اخیرا انتخاب شده اند شروع کرده اند کسانی را که تمایلی به ترامپ ندارند را زیر نظر می گیرند. این اتفاق شاید برای اولین بار است که در تاریخ دموکراسی امریکا روی می دهد.
کارمندان ترامپ مخالفان او را در دولت زیر نظر دارند

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هفتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و هفتمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در دیدار با پژوهشگر فعلی امریکایی و مسئول سابق فعال در پرونده سوریه قبل از وقوع حوادث و رسیدن به جنگ داخلی در آن که در پرونده درگیری های فلسطینی – اسرائیلی نیز فعال بود و درباره پرونده نفت و گاز در لبنان نیز کار کرده است، درباره سوریه صحبت شد، گفت: «بعد از حمله شیمیایی به خان شیخون، با یکی از دوستانمان که مدت هاست در اداره معینی کار می کند، تماس گرفتم، او هنوز هم در آن اداره فعال است و مثل بسیاری از کسانی که بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری امریکا از سمت خود استعفا دادند یا بازنشسته شدند برای این که انتخاب های او را سیاسی نمی دانستند، هنوز استعفا نداده یا بازنشسته نشده است. به او گفتم: «فکر کنم بهتر باشد در پی این حمله، با موشک به یکی از مراکز نظامی اسد از یکی از ناوهایمان در دریای مدیترانه حمله شود، بهتر است از جنگنده در این رابطه استفاده نکنیم. و بهتر است که این عملیات را سحر ساعت سه انجام دهیم تا قربانیان آن کمتر باشند.» این کار هم شد، 59 موشک به فرودگاه الشعیرات شلیک شد! و جنگنده های بسیاری نابود شدند با وجود این که دولت سوریه این ادعا را رد کرد و گفت که «مهمات» با پناهگاه های سیمانی محافظت شده بودند. نمی خواهم بگویم که او با این کار پیروز شد یا من صاحب فکر واکنش نظامی مذکور بودم. من سالهاست که دیگر در کاخ سفید نیستم. فکر هم نمی کنم دوستم که با او تماس گرفتم هم صاحب این فکر باشد. به هر حال ما در ابتدای دوره رئیس جمهور جدیدی در امریکا هستیم که بسیاری از سیاستمدارانی که در دولت او منصوب شدند، استعفا داده اند (حتی در مناصب عالی). اما کارمندان کارکشته، اگر بتوانیم این صفت را برای آنها به کار ببریم، بعضی از آنها استعفا داده اند برای این که اعتقادی به رئیس جمهوری جدید نداشتند، البته بخش بزرگی از آنها مثل همیشه به کارشان ادامه می دهند. البته تعداد افراد کارکشته ای که از ابتدای ریاست جمهوری ترامپ استعفا دادند یا بازنشسته شدند در مقایسه با روسای جمهور سابقی که در ابتدای آغاز به کارشان استعفا دادند یا بازنشسته شدند، بیشتر است. اما کسانی که به سیاست های ترامپ تمایل دارند یا به هر دلیل دیگری در اداره ها باقی مانده اند و همچنین کسانی که اخیرا انتخاب شده اند شروع کرده اند کسانی را که تمایلی به ترامپ ندارند را زیر نظر می گیرند. این اتفاق شاید برای اولین بار است که در تاریخ دموکراسی امریکا روی می دهد.»

وی در ادامه می افزاید: «رفیقم که بالا به او اشاره کردم، از چند سال پیش تا حالا روی پرونده های مختلف خاورمیانه کار کرده و تحقیقات انجام داده است، با او به این دلیل تماس گرفتم که وقتی که رئیس جمهور سابق، باراک اوباما، تصمیم گرفت بعد از این که بشار اسد علیه مخالفانش و حتی آن دسته از افرادی که با او نمی جنگیدند از سلاح های شیمیایی استفاده کرد، حمله نظامی انجام دهد، بعد انجام نداد و از تصمیمش عدول کرد، به نظر من اشتباه کرد. به نظر من باید در برابر فجایع کاری انجام داد. و به صراحت بگویم حمله ترامپ با وجود این که بخشی از یک استراتژی کامل و فراگیر نبود، دلم را خنک کرد.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :