بیست و پنجمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم:

تا الآن ترامپ موفق نبوده است

۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۱۴۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
پنج ماه اول دوران ریاست جمهوری ترامپ ثابت کرد که او در اجرای طرح هایی که به مردم وعده داده بود موفق نبوده است.
تا الآن ترامپ موفق نبوده است

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هفتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و پنجین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در نوامبر 2016 دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا پیروز شد. وی در 20 ژانویه گذشته در حالی قدرت را طی مراسمی به دست گرفت که سخنرانی غیر عادی ای کرد که در آن احترام بسیاری از اسلاف خود را نگه نداشت. او فقط از پشتوانه مردمی خود صحبت کرد که او را به کاخ سفید رساند. او در برابر روسای جمهور، وزرا و مقامات گذشته و همچنین اعضای کنگره و رهبران جمهوریخواه و دموکرات با انتقادهایش نهایت بی احترامی را کرد، و حتی از این فراتر حملات تندی را علیه مقامات سابق ایالات متحده انجام داد که امریکا مدت هاست چنین ادبیاتی را به خود ندیده است. در گفت وگویم با صاحب نظران سیاسی و نظامی و خبره در امریکا که سابقه کار در دولت های گذشته امریکا را دارند، درباره ترامپ و دولت او پرسیدم، گفتند: «طی پنج ماه گذشته امریکایی ها و جهانیان فهمیدند که انسانی متفاوت رسما رئیس جمهور امریکا شده، اما او همچنان به گونه ای برخورد می کند که گویی هنوز در دوران تبلیغات انتخاباتی اش است. دورانی که به شدت خشن و تند بود. او به جای آن که به مداوای زخم های ناشی از دسته بندی های شدید کشورش در جریان رقابت های تند انتخابات ریاست جمهوری در طول یک سال تا یک سال گذشته بپردازد، بدتر فضا را تندتر کرده و شکاف ها را تشدید کرده است. او نه تنها به فکر درمان زخم های اجتماعی نیست بلکه روی زخم ها نمک هم می پاشد. چنین چیزی ملت امریکا یا حداقل اکثر آنها را نگران می کند، به خصوص اگر ترامپ به همین رفتارش ادامه دهد.»

نظر آنها درباره توئیت های ترامپ این بود: «هدف اول او از توئیت هایش محافظت از پایگاه مردمی اش (طبقه سفید پوست ها) است گویی که آنها او را به ریاست جمهوری رسانده اند. در این کار موفق هم بوده است. البته اسلاف او چنین راه و روشی دنبال نمی کردند، برای این که فکر می کردند وقتی که انتخاب شدند دیگر مسئول همه ملتشان شده اند، و همه به طور یکسان از آنها می خواهند که همه مشکلات را حل کنند. اما دلیل اصلی نگرانی از ترامپ به طبع او و کم بودن تجربه سیاسی اش در کنار ضعف فرهنگ سیاسی اش باز می گردد که سبب شده مخالفت های تندی علیه او از رسانه های گوناگون گرفته تا اعضای حزب دموکرات در کنگره و خارج از آن، همچنین شماری از نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه که سوابق و جایگاه های بالایی دارند، شکل بگیرد. این مساله سبب شده که او مجبور شود به افکار عمومی پناه ببرد تا بتواند تا اندازه ای از جایگاه خود محافظت کند. برای همین احتمال تشدید رویارویی طرفداران او با مخالفانش بیشتر می شود. البته این به هیچ وجه به این معنا نیست که ایالات متحده در یک جنگ داخلی درگیر خواهد شد. نهادهای کشور با هم هماهنگ هستند و با یکدیگر کار می کنند و بر حفظ کشور تاکید دارند، ملت امریکا ملتی شایسته و پیشرفته است که توانسته از طریق گفت وگو و تدبیر به موفقیت برسد و تبعیض نژادی میان سفید و سیاه را به تدریج طی دهه ها از بین ببرد، با وجود این که همچنان بقایایی از آن مانده است و با وجود این که ترامپ تلاش می کند بذر ترس را میان ملت امریکا بکارد و آنها را به شبهه بیندازد.

یکی از آنها در ادامه تاکید می کند، البته این حرف به این معنا نیست که موضع منفی شخصی نسبت به ترامپ داریم، با وجود این که ارزیابی ما این است که سلف او باراک اوباما، چه از لحاظ داخلی، بهداشت عمومی و مالی چه به لحاظ خارجی، توافق هسته ای که با ایران و به همراه شرکایش روسیه و آلمان و فرانسه و چین و بریتانیا به دست آورد، دستاوردهای مهمی داشته است. اگر چه معتقدیم که اوباما نسبت به خاورمیانه استراتژی نداشت و دولت او در ویرانی سوریه و ادامه جنگ در آن و شعله ور کردن تحولات در برخی کشورهای عربی که می تواند دامنه آن به کشورهای دیگر منطقه هم کشیده شود دست داشت.  

آنها در آخر می گویند: به هر حال پنج ماه اول دوران ریاست جمهوری ترامپ ثابت کرد که او در اجرای طرح هایی که به مردم وعده داده بود موفق نبوده است. ممنوعیت سفر مسلمانان به کشورش، که همچنان هم با آن «سر و کله» می زند راه به جایی نبرده است. دیواری که وعده داده بود در مرزهای امریکا با مکزیک می کشد و مکزیک پولش را می دهد، در حد حرف باقی مانده است. طرح او در لغو «اوباما کر» نیز موفق نبوده با وجود این که در مجلس نمایندگان تصویب شده اما برای تصویب نهایی نیاز به رای اکثریت 60 سناتور سنا از یک صد نماینده را دارد. هم حزبی هایش تا الآن حاضر نشده اند به طرح او رای دهند. علاوه بر آن سناتورهای عالی رتبه سنا موافق تصویب طرح او نیستند برای این که می گویند به این ترتیب 23 میلیون شهروند امریکایی که اکثرشان ترامپ را تایید می کنند از پوشش بیمه خارج می شوند. گفته اند حاضرند در صورت نیاز تعدیلاتی را به طرح اوباما وارد کنند. اما اگر رئیس جمهور بخواهد لجبازی کند و یک دندگی کند آن گاه اکثریت سنا که 51 نفر از 100 نفر را نیاز دارد به طرح او رای نخواهد داد و حتی چه بسا بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه نیز علیه او شوند به خصوص که انتخابات میان دوره ای نیز در سال 2018 برگزار خواهد شد.

ادامه دارد...

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :