تغییر پی در پی سیاست های دولت ترامپ

اخباری که در پوشش توفان هاروی گم شد

۱۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۱۴۱۷ اخبار اصلی آمریکا
آن طور که به نظر می رسد، اوضاع آرام نبود چرا که از سازمان های وزارت دادگستری گرفته تا وزارت کار موفق به تغییر برخی سیاست ها شدند که پشت پرده اخبار مربوط به سیل گم شد. در اینجا به تغییرات سیاسی صورت گرفته از سوی ترامپ می پردازیم.
اخباری که در پوشش توفان هاروی گم شد

دنی وینیک

دیپلماسی ایرانی: هفته گذشته وقوع توفان هاروی در جنوب شرقی تگزاس و ریزش باران شدید که  در برخی نقاط به 127 سانتیمتر می رسید، و همچنین کشته شدن بیش از سی نفر، اخبار را تحت تاثیر قرار داد. مقامات به تازگی شروع به ارزیابی خسارت های ناشی از طوفان کرده اند که انتظار می رود در کل به میلیاردها دلار برسد. این امر، هرج و مرج سیاسی به وجود آمده در ماه سپتامبر را پیچیده تر کرد.

این هفته اکثر سازمان های دولتی بر هاروی تمرکز داشتند و منابع و نیروی انسانی را برای کمک به توفان زدگان و بازسازی اختصاص می دادند. زمان زیادی برای نهایی کردن و راه اندازی سیاست های جدید نبود. اما آن طور که به نظر می رسد، اوضاع آن طور که به نظر می رسد آرام نبود چرا که از سازمان های وزارت دادگستری گرفته تا وزارت کار موفق به تغییر برخی سیاست ها شدند که پشت پرده اخبار مربوط به سیل گم شد. در اینجا به تغییرات سیاسی صورت گرفته از سوی ترامپ می پردازیم.

1. پلیس بار دیگر اجازه دارد تجهیزات نظامی خریداری کند

در ماه آگوست 2014 پس از تیراندازی مرگبار پلیس به مایکل براون، خیابان های فرگوسن، میسوری، تبدیل به یک منطقه جنگی شده بود چرا که معترضان شروع به تیراندازی کرده و پلیس با تک تیرانداز و خودروی زرهی به مقابله با آنها پرداخت.

این تصاویر جنجالی، باعث اقدام اوباما شد و قانون منع انتقال برخی از سلاح های سنگین به اداره پلیس های محلی و محدودیت انتقال برخی سلاح های دیگر را تصویب کند. اوباما گفته بود: "برخی از این تجهیزات برای میدان جنگ مناسب است، نه اداره های پلیس محلی."

روز دوشنبه، ترامپ، دستور اجرایی اوباما را که انتقال تجهیزات اضافی نظامی به سازمان های اجرای قانون محلی را محدود می کرد، لغو کرد. بدین ترتیب ادارات پلیس محلی می توانند سلاح های ممنوعه را بار دیگر خریداری کنند. این امر سبب اعتراضات زیادی شده است.

2. ترامپ، سیاست اوباما مبنی بر کاهش تبعیض در دستمزدها را لغو کرد

سال گذشته، دولت اوباما در تلاش برای کاهش شکاف های نژادی و جنسیتی قانونی وضع کرد که بر اساس آن، کارفرمایانی که بیش از 100 کارگر دارند باید داده های پرداختی خود را با توجه به نژاد، قومیت و جنسیت گزارش دهند. قرار بود این قانون از مارس 2018 اجرا شود.

اما این هفته، کاخ سفید، دستور به توقف این تغییرات داده و اعلام کرد: این تغییرات خیلی عملی نیستند و مشکلات حریم خصوصی و محرمانگی برای شرکت ها به وجود می آورد. گروه های حقوق بشری از این عقب گرد به شدت انتقاد کردند.

3. "استاندارد امانتی" برای بیش از یک سال به تعویق می افتد

سال گذشته، آخرین اصلاحات مالی دولت اوباما، سیاست "استاندارد امانتی" بود که اساسا به معنی آن است که سهامداران نمی توانند منافع خود را پیش از مشتریان خود قرار دهند. قرار بود این قانون در 18 ژوئن اجرایی شود، ولی تنها بخشی از آن از سوی وزارت کار اجرا شد و اجرای بخش های دیگر آن به 18 ماه بعد یعنی 1 ژوئن 2019 موکول شد، همچنین قرار است این قانون اصلاح شود. اما اوایل سال جاری وزارت کار اعلام کرد که آن دسته از بخش های این قانون که 1 ژوئن اجرا شده بود، اعمال نخواهد شد. بدین ترتیب، عملا این قانون لوث شد.

4. جنگ تجارتی ترامپ با کانادا ادامه می یابد

در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، ترامپ از شیوه های تجاری چین انتقاد کرد اما از زمان به دست گرفتن دولت، اقدامی علیه آن انجام نداده است. در عوض با آغاز دوباره مذاکرات نفتا NAFTA با کانادا و مکزیک، و گذاشتن عوارض گمرگی بر برخی از محصولات کانادایی، کشور دوست و همسایه را هدف قرار داده است.

5. شکاف دیپلماتیک با روسیه همچنان ادامه خواهد داشت

 زمانی که ترامپ رئیس جمهور شد، امیدوار بود که روابط خود را با روسیه بهبود بخشد و اظهار کرد این کار امکان پذیر خواهد بود. اما تاکنون این رابطه تیره تر شده است. پس از آنکه ترامپ، تحریمهای جدید علیه روسیه امضا کرد، پوتین به شدت واکنش نشان داد و دستور داد تا ایالات متحده آمریکا 775 نفر از دیپلمات هایش را از روسیه خارج کند.

این هفته، دولت ترامپ با دستور به بستن سه کنسولگری روسیه در آمریکا، به این اقدام پاسخ داد. این اقدامات نشانگر این است که رابطه مسکو و واشنگتن بهبود نیافته است.

منبع : پولتیکو / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: ترامپ سیاست های ترامپ طوفان هاروی


نظر شما :