کسوف تاریخی آمریکایی با ادامه حضور ترامپ هالیوودی

۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۶ کد : ۱۹۷۱۳۹۲ یادداشت
تنها چند روز از کسوف تاریخی و هیجان انگیز رخ داده در ایالات متحده آمریکا میگذرد که طرح استیضاح ترامپ جدی تر شده و همه جا صحبت از آن است.
کسوف تاریخی آمریکایی با ادامه حضور ترامپ هالیوودی

دکتر سید علیرضا بهبهانی-تحلیل گر حوزه بین الملل

دیپلماسی ایرانی: تنها چند روز از کسوف تاریخی و هیجان انگیز رخ داده در ایالات متحده آمریکا میگذرد که طرح استیضاح ترامپ جدی تر شده و همه جا صحبت از آن است.

ترامپ که عملکرد او باعث شده تنها 38% مردم آمریکا از او راضی باشند و به کمترین میزان محبوبیت طی دو دهه اخیر مشابه به زمان دروغ بزرگ و مشکل اخلاقی بیل کلینتون درسال 1998 ، برسد جایگاه استراتژیک ایالات متحده آمریکا را به خطر انداخته. رفتارهای این گلف باز ثروتمند این روزها باعث شده بدون کم شدن سرعت حماقت هایش، همراهان وی یکی یکی خود را از قطار بیرون پرت کنند،چرا که شکسته شدن دست و پا بهتر از کشته شدن در قطاری است که مستقیم به سوی پرتگاه میرود.

میزان نارضایتی و عدم محبوبیت رییس جمهور موضوعی نیست که تشریفات استیضاح را فراهم کند و این فرآیند در همه جای دنیا به خصوص ایالات متحده بسیار پیچیده و مهم است. در نتیجه مدارک و شواهد متعهدی دال بر عدم توانمندی یک رییس جمهور برای استیضاح و سپس عزل وی لازم است ، جالب اینجاست طبق قوانین ایالات متحده ، این شواهد می بایست خیلی خیلی سخت تر و جدی تر از موضوع عدم کفایت رییس جمهور باشد، موضوعی در سطح خیانت به امنیت ملی میتواند به کمک مردم آمریکا بیاید.

جالب اینجاست، ترامپ در این زمینه هم قصوری نداشته و مشکلات و خیانت در خصوص امنیت ملی ایجاد کرده، البته آنطور که  جیمز کمی رییس اسبق اف بی آی ادعا کرده ترامپ اطلاعات محرمانه کشورش را در اختیار روسیه قرار داده. دیدار ترامپ با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه هم موضوعی دال بر محکم شدن شواهد است، اما هنوز به اثبات نرسیده ولی دموکرات ها هزینه سنگینی در این مسیر خواهند داشت تا بتوانند اولا ترامپ را به کنگره بکشانند و بعد از آن دو سوم آرا را برای عزل وی کسب کنند، البته به نظر میرسد با تحقق تشریفات استیضاح ترامپ ، دموکرات ها موفق به نتیجه گیری در این شرایط باشند،چرا که امروز جمهوری خواهان نیز پشت قطار سرکش بی آبرویی آمریکا را خالی کرده اند، بنده احساس میکنم با در صورت بروز این اتفاق ترامپ پیش از آنکه عزل شود خودش استعفا خواهد داد.اما با توجه به اینکه کنگره در اکثریت جمهوری خواهان می باشد و ممکن است در آنجا هم اهداف حزبی ارجح تر از اهداف ملی قرار گیرد، در بده بستان های سیاسی طرح استیضاح با شکست روبرو شود ، ولی تسلیم طرح استیضاح ترامپ به کنگره و کلا مطرح شدن این اتهامات علیه ترامپ میتواند با طی کردن یک مسیر طولانی به هدف بیانجامد.

اگر ترامپ برود، مایک پنس حقوقدان، تا زمان برگزاری انتخابات رییس جمهور میشود که البته چون قمار باز است، سیاست های ریسکی اتخاذ میکند و بازهم به ضرر آمریکاست.رویکرد پنس آرامش است اما او نیز مانند رییس فعلی اش نژاد پرست بوده و خیلی تمایلی به حضور مهاجران در کشورش را ندارد،پنس به واقع یک مسیحی معتقد و البته تندرو است، او با حمله به عراق موافق بود و با بسته شدن گوانتانامو مخالفت شدید کرد، البته همه جمهوری خواه ها همین قدر تند رو هستند.پنس جمهوری خواه مورد حمایت هم حزبی هایش است و اگر بتواند با لابی درون حزبی رویای نشستن بر صندلی کاخ سفید را به حقیقت نزدیک کند، قطعا ترامپ در استیضاح جان سالم به در نخواهد برد،چرا که او روزهای خوشی در کنار هم حزبی هایش در کنگره داشته.

و اگر ترامپ بر سر کار بماند حکم آن است  که کسوف ادامه یابد، تاریکی نتیجه ای جز سرما و یخبندان ندارد و اینچنین میشود که پاییز امروز سیاست ایالات متحده تبدیل به زمستان طولانی مدت حکمرانی ترامپ میشود!

در زمستان درخت ها خشک میشوند، منابع غذایی کمتر میشود و احتمال تلفات بالا میرود! امیدواریم قحطی دوران رییس جمهوری برج ساز معروف ، یک فاجعه تاریخی به بار نیاورد، چرا که اگر ترامپ بماند، برای برون دفت از مشکلات داخلی کشورش، جهان را به آشوب میکشد و بروز یک جنگ بزرگ دور از ذهن نیست.

کلید واژه ها: استیضاح


نظر شما :