تنش های رو به افزایش شبه جزیره کره

نشست 20 نتوانست برای کره شمالی کاری کند

۲۷ تیر ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۰۲۱۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: مکرم محمد احمد
مکرم محمد احمد می نویسد: به دلایل مختلف نشست گروه 20 که در شهر هامبورگ برگزار شد نتوانست به نتیجه ای ملموس بر سر بحران کره شمالی برسد.
نشست 20 نتوانست برای کره شمالی کاری کند

دیپلماسی ایرانی: به دلایل مختلف نشست گروه 20 که در شهر هامبورگ، که یکی از اهدافش سازماندهی تلاش های ایالات متحده و چین و روسیه برای از بین بردن تلاش های کره شمالی که بر ادامه آزمایش های موشکی و هسته ای اش خارج از چارچوب معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای اصرار دارد، شکست خورد. به نظر می رسد آن چه این روزها از تنش های موجود بر سر فعالیت های مختلف کره شمالی که تلاش دارد جزء خانواده هسته ای جهانی باشد برداشت می شود، جنگ جهانی سومی در حال شکل گیری است. کره شمالی اصرار دارد موشک دوربردی که بتواند بمب هسته ای حمل کند، در اختیار داشته باشد که برد آن به سواحل غربی ایالات متحده برسد. اتفاقی که تهدیدی روشن برای امنیت ایالات متحده به ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آن محسوب می شود که توئیت های حاکی از عصبانیتش نتوانسته جلوی ماجراجویی های رئیس جمهوری کره شمالی را بگیرد!  

چند روز پیش دنیا نفس ها را در سینه حبس کرد و با نگرانی منتظر واکنش احتمال کره شمالی بود که موشک دور برد تازه ای را شلیک کرده بود که بردش به سواحل آلاسکا می رسید. ارزیابی کارشناسان حاکی از آن است که برد این موشک بالاتر از چهار هزار مایل بود که می تواند هر کدام از شهرهای امریکا در ساحل شرقی را هدف قرار دهد. مساله ای که سبب خشم ترامپ شد و شلیک موشک را تهدیدی مستقیم علیه خود دانست. این اتفاق سبب شد تا رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا اعلام کند که صبر استراتژیک ایالات متحده به سر آمده است. با وجود این که تیلرسون توضیح روشنی درباره معنای این کلمات نداد اما آن چه جهان فهمید این بود که صبر امریکا محدود است و فرصت های برخورد میان کره شمالی با ایالات متحده در حال افزایش است و احتمال برخورد دو طرف بسیار به هم نزدیک شده است. به ویژه که رئیس جمهوری کره شمالی، کیم جونگ اون، در یک سال به اندازه 17 سال دوران ریاست جمهوری پدرش که 5 آزمایش موشک هسته ای انجام داد، موشک آزمایش کرده است. این مساله ثابت می کند که کره شمالی واقعا به این توانایی رسیده که موشک های هسته ای و بالستیکش می توانند به سواحل غربی ایالات متحده برسند. حقیقت دیگری که مهمتر از همه است، این است که این آزمایش ها نشان می دهد ژاپن و کره جنوبی، دو متحد اصلی واشنگتن در منطقه شرق آسیا در تیررس موشک های کره شمالی قرار گرفته اند، همچنین انتظار می رود که رئیس جمهور ترامپ بر ضرورت تقویت ایستادگی این دو کشور به ویژه کره جنوبی تاکید کند. به خصوص که کره شمالی این آزمایش موشکی خود را در مدت کوتاهی قبل از نشست گروه 20 در هامبورگ و دیدار ترامپ با شماری از رهبران آسیایی شلیک کرد تا این دیدارها را تحت تاثیر قرار دهد.  

در واکنش به این کارها، رئیس جمهوری امریکا، دونالد ترامپ، دستور به انجام رزمایش مشترک موشکی میان نیروهای امریکایی در اقیانوس آرام با کره جنوبی داد تا به این ترتیب توانایی مشترک دو کشور را در برابر هر گونه رفتار خصمانه از سوی کره شمالی نشان دهد. رفتارهای خطرناک کره شمالی تنش ها را در این منطقه آسیایی تقویت کرده است تا آن جا که چین، رئیس فعلی دوره ای شورای امنیت در بیانیه ای مهم به همه طرف ها هشدار داد و از آنها خواست از تشدید تنش ها خودداری کنند و از شدت آن بکاهند برای این که اگر درگیری ها از کنترل خارج شود می تواند فاجعه پیش بینی نشده ای را موجب شود.   

پکن با حمایت مسکو پیشنهاد داد که کره شمالی آزمایش های هسته ای و موشکی خود را متوقف کند در مقابل واشنگتن و کره جنوبی نیز رزمایش موشکی خود را متوقف کنند، اما واشنگتن با این پیشنهاد مخالفت کرد. با وجود توافق طرف های سه گانه واشنگتن و پکن و مسکو در نشست هامبورگ بر اهمیت توقف تشدید تنش ها و تخلیه خلیج کره از هر گونه سلاح استراتژیک، رسیدن به این اهداف با پرسش های سخت و پیچیده ای روبه رو است، که مهمترین آنها این است که چگونه می توان به این اهداف رسید و هزینه آن چیست و چقدر است؟ کره شمالی با توقف آزمایش های موشکی و هسته ای اش چه چیز به دست می آورد؟ چه چیزی می تواند چین، به عنوان بیشترین کشور تاثیرگذار بر کره شمالی را وسوسه کند که فشارها را بر پیونگ یانگ افزایش دهد؟ آیا سه طرف واشنگتن و پکن و مسکو با وجود تناقضات در منافعشان می توانند به یک موضع یکپارچه برسند؟

این ها پرسش های سخت و پیچیده ای هستند که رسیدن به راه حل نهایی بر سر بحران کره را سخت می کند در حالی که تنش ها روز به روز تشدید می شوند و امیدها برای رسیدن به توافقی جهانی را کم رنگ تر می کند.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مکرم محمد احمد

نویسنده خبر

مكرم محمد احمد، نويسنده و روزنامه‌نگار و نماينده سابق مجلس مصر در سال 2007 و يكي از نويسندگان روزنامه الاهرام است. وي در گذشته مدير روزنامه الاهرام در دمشق ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: کره جنوبی کره شمالی آزمایش موشکی کره شمالی بحران شبه جزیره کره


نظر شما :