هرج و مرج طلبی ترامپ به نفع روسیه نیست

تحقق فانتزی های ترامپ در خصوص پوتین

۲۵ تیر ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۰۱۱۰ اخبار اصلی آمریکا
در مجموع اعتقاد راسخ ترامپ به نظریه هرج و مرج در دولت ، احتمالا به نفع روسیه نخواهد بود ، به ویژه در زمانه ای که اقتصاد این کشور ، پس از سه سال تحریم و کاهش قیمت نفت ، محتاج نفس کشیدن است. پوتین در حفظ توازن با طبقه متوسط روسیه ناکام مانده است :" شما ساکت باشید، من هم سبک زندگی تان را بهبود می بخشم."
تحقق فانتزی های ترامپ در خصوص پوتین

نینا خروشچف

دیپلماسی ایرانی : مسکو - دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده باید سرگیجه داشته باشد، در حاشیه نشست جی 20 در هامبورگ آلمان او بالاخره همتای روس خود، ولادمیر پوتین، فرد قدرتمند سیاست را ملاقات کرد.

در میان افرادی که به سمت عالی ریاست جمهوری در ایالات متحده رسدیده اند نادرند کسانی که توان قهرمان پرستی را در خود حفظ کرده باشد. اما همچنین نادر – اگر نگوییم بی سابقه – است که کسی در این سمت، تا این حد مدیون یک رهبر خارجی باشد. نفوذ پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 تا حد زیادی در پیروزی ترامپ نقش آفرینی کرده، و همچنین حتی تا حد زیادی به ریاست جمهوری او صدمه وارد کرده است.

ترامپ پیش از انتخابات از پوتین تعریف و تمجید کرده بود و به نظر می آید همیشه رویای ملاقات با او را داشته، رویایی به غایت پررنگ که باعث شد ترامپ ادعا کند در مراسم دختر شایسته دنیا در سال 2013 در مسکو با او دیدار کرده است. (قبل از برگزاری مراسم، ترامپ از هواداران خود در توئیتر پرسیده بود آیا به نظر آنها پوتین در مراسم شرکت خواهد کرد، و اگر شرکت کند آیا به "بهترین دوست تازه ترامپ" بدل می شود؟)

ترامپ این داستان را انکار کرد، اما حاضر نبود رویای خود را رها کند. در سال 2015 به نظر او قصد داشت نشان دهد که او و پوتین هر دو در "اتاق سبز" برنامه آمریکایی 60 دقیقه بوده اند، جایی که با هر دو مصاحبه شد، هر چند خیلی سریع از ادعای خود عقب نشست، چرا که مصاحبه های آنها در دو قاره متفاوت انجام می شد و به سادگی قابل تشخیص بود. پوتین بعدها ادعا کرد که تلفنی با ترامپ مصاحبه کرده، ادعایی که بعدها اصلاح کرد و گفت با اعضای حلقه اصلی پوتین صحبت کرده است.

به هر روی، فانتزی ترامپ بالاخره به حقیقت پیوست، در دورانی که یک کمیسیون ویژه مشغول تحقیق در خصوص این است که آیا کارزار انتخاباتی ترامپ با مداخله انتخاباتی روسیه همراه بوده است. برداشتن تحریم های روسیه به ویژه تحریم هایی که باراک اوباما برای مجازات روسیه به خاطر مداخله در انتخابات وضع کرد به نظر ایده معقولی نمی آید. با این حال زمزمه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه شاید ترامپ این کار را انجام دهد. و با توجه به رابطه سست او با عقلانیت، چنین سناریویی دور از ذهن نیست.

اگر ترامپ دست به چنین کاری بزند آن وقت پوتین دلیل درستی برای جشن گرفتن دارد. اما با توجه به احتمال پایین این اتفاق، باید پرسید، از نظر پوتین، آیا تلاش های آشکار روسیه برای کمک به انتخاب ترامپ به نفعش بوده است؟

ترامپ به طور قطع در غرب هرج و مرج به پا کرده است. می توانیم حدس بزنیم که هر بار ترامپ از پذیرش ماده 5 ناتو – بند مربوط به اتحاد برای دفاع مشترک – سرباز می زند و در عوض با موضع گیری علیه رهبران آن به خاطر هزینه های ناکافی دفاعی، این اتحاد را مسموم می کند، ژنرال های روسی مشعوف می شوند.

مخالفت های ترامپ با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان – کسی که پس از نشست جی 7 در ماه مه اعلام کرد که ایالات متحده دیگر نمی تواند به عنوان "شریکی قابل اعتماد" در نظر گرفته شود – باعث عمیق تر شدن بی اعتمادی ها شده است. رها شدن حل و فصل بحران جاری در اوکراین باعث شده که آلمان بدون تردید خشمگین شود و روسیه نیز تا حدی دلگرم شود.

اما در مجموع اعتقاد راسخ ترامپ به نظریه هرج و مرج در دولت، احتمالا به نفع روسیه نخواهد بود، به ویژه در زمانه ای که اقتصاد این کشور، پس از سه سال تحریم و کاهش قیمت نفت، محتاج نفس کشیدن است. پوتین در حفظ توازن با طبقه متوسط روسیه ناکام مانده است: "شما ساکت باشید، من هم سبک زندگی تان را بهبود می بخشم." و ناآرامی هایی که نتیجه این ناکامی است را می توان در خیابان های شهرهای روسیه به چشم دید. منبع دیگری از عدم اطمینان، آخرین چیزی است که پوتین می خواهد و اقتصاد روسیه به آن نیاز دارد.

به طور قطع بعید است که افزایش نارضایتی ها مانع از آن شود که پوتین در انتخابات بعدی در بهار آینده حاضر نشود. در حقیقت او احتمالا احساس خواهد کرد گزینه ای در کار است تا باقی عمرش رئیس جمهور بماند، به خاطر حفظ امنیت خودش.

منبع : پراجکت سیندیکیت / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: پوتین ترامپ روسیه مداخله انتخابات ناتو


نظر شما :