عراق طرف کدام کشور را خواهد گرفت؛ ایران یا آمریکا؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۶۷۵۱۴ سرخط اخبار

؛ المانیتور نوشت: دونالد ترامپ و حیدر العبادی نخست وزیر عراق در تماس تلفنی ای که داشتند درباره حضور ایرانی در منطقه نیز مذاکراتی را انجام دادند.

به گزارش «انتخاب»؛ ترامپ اخیرا در توییتر خود نوشت: ایران روز به روز بیشتر وارد عراق می شود.

نفوذ ایرانی ها در عراق از سال 2003 که رژیم صدام توسط آمریکا سقوط کرد و به ویژه بعد از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 روز به روز بیشتر شده است.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، این دولت موضع تندی علیه ایران اتخاذ کرده است. در نتیجه این مواضع جدید اختلافات دو کشور بالا گرفته و در پاسخ به آزمایشات موشکی اخیر ایران و ادعای ارسال موشک به نیروهای حوثی در یمن، مایکل فلین مشاور امنیت ملی سابق ترامپ به ایران هشدار داد و این کشور را اصلی ترین عامل بی ثباتی در خاورمیانه خواند.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پاسخ به بیانیه دولت آمریکا درتوییتر خود نوشت : ایران تحت تاثیر تهدیدات قرار نمی گیرد.

جسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران ایران نیز گفته موشک ها و ناوها و موشک انداز های ما روز به روز بیشتر می شوند.

محمد پاکپور فرمانده و سرتیبپ سپاه پاسداران ایران نیز آمریکا را تهدید کرد و گفت: درصورتی که آمریکا غلطی بکند سیلی دردناکی بر صورتش خواهد خورد.

گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که آمریکا در حال پایه ریزی یک جبهه نظامی علیه ایران در منطقه با همکاری کشورهای عربی خلیج فارس و با کمک های اطلاعاتی اسرائیل است.

نگرانی هایی از بابت عراق و اینکه این کشور بار دیگر به جبهه جنگ بین ایران و آمریکا تبدیل شود وجود دارد. با این حال، بی علاقگی عراق نسبت به تبدیل شدن به مرکز درگیریهای ایران و آمریکا به وضوح دیده می شود. خبرهای مربوط به تماس تلفنی ترامپ با العبادی از سوی شبکه های رسمی العبادی با حذف بخش هایی از مکالمه درباره ایران منتشر شد. العبادی بعد از این مکالمه گفته آمریکا و ایران با هم دشمنند اما عراق بخشی از این دشمنی نخواهد بود. العبادی بار دیگر در 21 فوریه نیز این موضع خود را اعلام کرده است.

سفیر سابق عراق در آمریکا لقمان فیلی به المانیتور گفته که اولین نشانه های افزایش فشار بر روی عراق به ویژه از زمان روی کار آمدن ترامپ دیده می شود. ترامپ بر خلاف اوباما نمی خواهد که روابطش را با ایران افزایش دهد. دولت عراق از نزدیک تحرکات ایران و آمریکا را که ممکن است تاثیر بدی بر عراق و بر مدیریت خطرات ناشی از تهدید در منطقه دارد رصد می کند.

یک تحلیگلر به المانیتور گفته که ایران قوی تر از عراق فغلی است. نیروهای نظامی تحت فرماندهی ایران تجربه زیادی  را در مبارزه با داعش در جبهه کسب کرده اند. آنها امروز اسلحه ها و تجهیزاتی را حمل می کنند که قبلا نداشتند. در کنار اینها این گروه ها پایگاه های عمومی بزرگی دارند که در بازپس گیری منطقه های تحت اشغال داعش کمک شایان ذکری کرده اند و نقش مهمی در حرکت منطقه و به ویژه عراق به آنها کمک کرده است.

در خلال حمله نظامی به عراق ایران از برخی گروه های مسلح حمایت کرد تا مانع تهدید آمریکا علیه ایران شود. اگر تهدید واقعی نظامی وجود داشته باشد ایران از نیروهای عراقی برای فشار آوردن به آمریکا استفاده میکند. این میتواند به درگیری های نظامی بین ایران و آمریکا در سرزمین عراق بیانجامد.

برخلاف نوری المالکی، عبادی روابط خیلی خوبی با تهران ندارد. او چندین بار با رهبران حشد الشعبی دچار تنش شده است و متهم به حاشیه راندن این گروه شده است. اگر ایران احساس خطر کند، از نفوذ سیاسی خود برای تاثیرگذاری بر فضا استفاده خواهد کرد.

با این حال درگیری امریکا با گروه های مورد حمایت ایران در عراق باعث تنش بیشتر و بازگشت داعش به این کشور می شود که نتایج دردناکی به بار خواهد آورد.

کلید واژه ها: العبادی ایران و آمریکا


( ۲ )

نظر شما :