چه کسی خواهان ادامه جنگ است؟

رویارویی آمریکا با همسایگان در زمین افغانستان

۲۵ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۶۷۰۴۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو: روس ها این توطئه ها را درک کردند که قصد امریکا انتقال ناآرامی های افغانستان به کشورهای آسیای میانه و در نهایت به روسیه است.
رویارویی آمریکا با همسایگان در زمین افغانستان

عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو

دیپلماسی ایرانی: ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان در یک مصاحبه با رادیو امریکا کشورهای همسایه افغانستان را مسئول ادامه جنگ افغانستان دانسته است. به گفته او این کشورها به دنبال منافع خود در این کشور جنگ زده هستند و جنگ به اصطلاح با تروریسم در حال پیچیده شدن است. ژنرال جان نیکلسون از برقراری رابطه روسیه با طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است: "روسیه طالبان را مشروع می داند و از آنان حمایت می کند."

این در حالی است که ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان در عکس العمل به اتهامات امریکا علیه کشورش می گوید: "امریکائی ها شکست خود را با این گونه اتهامات توجیه می کنند." ضمیر کابلوف برقراری رابطه با طالبان را حدود دو ماه قبل اعلام و تاکید کرده بود که این رابطه فقط در رابطه با داعش دشمن مشترک روسیه و طالبان بوده است. ولی کابلوف در عین حال گفته بود: "روسیه تلاش می کند طالبان را برای مذاکرات با دولت افغانستان تشویق کند."

زمانی که در اوائل سال 2014 نیروهای امریکایی و ناتو در حال ترک افغانستان بودند، باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت امریکا به صراحت بیان کرد: "طالبان دیگر تروریست نیست، بلکه مخالفین مسلح اند ولی در عین حال پدیده داعش نیز حضور خود را در افغانستان اعلام کرد." داعش افغانستان، متشکل از برخی طالبان پاکستانی، عده قلیلی طالبان افغانی و همچنین اعضای ازبک تبار، چچنی تبار و اویغورهای چین مربوط به القاعده که در وزیرستان شمالی مستقر بودند و بر اثر عملیات ارتش پاکستان که در اواسط سال 2014 آغاز شد، هستند که به افغانستان انتقال داده شدند و در آنجا اسم داعش روی این افراد گذاشته شد. این گروه، نخست از مسیرهای استان ننگرهار، استان پکتیا و زابل وارد افغانستان و در آنجا مستقر شدند و آهسته آهسته به سمت شمال و غرب افغانستان نیز حرکت شان ادامه داشت تا مرزها را با ایران و کشورهای آسیای میانه ناامن کنند. در این جا بود که حاجی ظاهر قدیر معاون اول مجلس ملی افغانستان بیان کرد: "داعشیان توسط هواپیماهای خارجی در افغانستان جابه جا می شوند و سران آنان در کابل مستقر و با برخی سفارتخانه ها و نیروهای امنیتی افغانستان در تماس اند." حتی ادعا شد که امنیت ملی افغانستان نیز برای سرکوبی طالبان، در تشکیل داعش با امریکائی ها هم دست بوده است؛ روس ها این توطئه ها را درک کردند که قصد امریکا انتقال ناآرامی های افغانستان به کشورهای آسیای میانه و در نهایت به روسیه است.

 طالبان هم فهمیده که امریکا قصد دارد با هماهنگی اداره کابل، داعش را به جان طالبان بیندازد. به همین دلیل دو دشمن سابق _ طالبان و روسیه _ را به دوستان تاکتیکی تبدیل کرد تا در مقابل دشمن مشترک _ داعش _ بایستند. قصد امریکا نیز این است که روس ها و دیگر همسایه های افغانستان را در این کشور با پدیده ضد انسانی و جنایتکار داعش درگیر کند و در نهایت آن را به داخل این کشورها نیز سرایت دهد. با توجه به این واقعیت ها، امریکا و ناتو قصد دارند نیروهای تازه نفس خود را مجدداً به افغانستان اعزام کنند و ماموریت جنگی شان را که در اوائل سال 2014 پایان یافته بود، مجدداً آغاز کنند، در حالی که ژنرال جان نیکلسون در سخنان اخیر خود در مجلس سنای امریکا بیان کرد: "طالبان و شبکه حقانی در پاکستان پایگاه هایی دارند و وقتی مخالفین مسلح در خارج از کشور باشند، مقابله با آنان خیلی سخت بوده و ریشه اصلی ناامنی معلوم است." طی 15 سال گذشته ژنرال های امریکایی نیز این را گفته اند. کارشناسان بر این باورند که امریکا خواهان ادامه جنگ در افغانستان است و سال 2017 را نسبت به سال های گذشته خونین ترین سال پیش بینی کرده اند.

کلید واژه ها: افغانستان طالبان عاشق حسین طوری


نظر شما :