دبیرکل ناتو خواستار خویشتنداری کوزوو و صربستان شد

۱۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۶۶۷۵۶ سرخط اخبار

دبیرکل ناتو در پی بالا گرفتن تنش ها میان صربستان و کوزوو که تنش های دوجانبه را به بالاترین سطح طی سال های گذشته رسانده، خواستار خویشتنداری طرفین شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در سفری به کوزوو از طرفین خواست تا خویشتنداری نشان دهند و به روشی سازنده در مذاکراتی به میانجیگری اتحادیه اروپا مشارکت داشته باشند؛ صربستان و کوزوو در اواخر دهه ۹۰ میلادی وارد جنگ شدند.

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: پیام من به تمامی طرف ها این است که خویشتنداری کنند و از لحنی استفاده نکنند که موجب افزایش تنش ها شود. بسیار حیاتی است که توافق هایی که طی مذاکرات حاصل شده، اجرایی شود.

صربستان، استقلال کوزوو را که سابقا از استان هایش بود و ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد، به رسمیت نمی شناسد. دو طرف در سال ۲۰۱۱ مذاکراتی را با میانجیگری اتحادیه اروپا آغاز کردند تا مناسبات متزلزل خودشان را ارتقا دهند اما روابط آنها طی هفته های اخیر وخیم تر شده است.

ماه گذشته بلگراد قطاری را به سمت کوزوو فرستاد که با رنگ های ملی صربستان رنگ شده بود و شعار "کوزوو صربستان است"، به زبان های مختلف روی آن نوشته شده بود. این حرکت از سوی هاشم تاچی، رئیس جمهوری کوزوو به عنوان "اقدام تحریک آمیز عامدانه" مورد انتقاد قرار گرفت. نهایتا نخست وزیر صربستان مجبور شد پیش از آنکه این قطار وارد کوزوو شود، آن را متوقف کند.

علاوه بر این، نخست وزیر سابق کوزوو ماه گذشته به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در فرانسه بازداشت شد. او از سوی صربستان تحت پیگرد بین المللی قرار گرفته است. رهبران این دو کشور حوزه بالکان پس از آن در بروکسل دیدار داشته و برای کاهش تنش ها توافق کردند.

کلید واژه ها: کوزوو صربستان


نظر شما :