آمریکا: آزمایش موشکی در ایران غیر قابل قبول است

۱۳ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۹۶۶۶۸۲ سرخط اخبار

نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکیه بر ادعاها مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران، این اقدام را مطلقا غیرقابل قبول توصیف کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر آزمایش موشکی بالستیک جدید در ایران، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل این آزمایش موشکی را مطلقا غیرقابل قبول خواند و مدعی شد: این آزمایش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شواری امنیت است که در سال ۲۰۱۵ به تأیید رسیده و امضا شده است.

هیلی در این جلسه گفت: دو نکته وجود دارد؛ یک اینکه ایران از آزمایش موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای منع شده است و دیگر اینکه بنا به اطلاعات به دست آمده، موشک خرمشهر با باری ۵۰۰ کیلومتری قادر به طی مسافتی ۳۰۰ کیلومتری بوده است.

وی مدعی شد که چنین موشکی قابلیت حمل سلاح هسته ای را دارد.

نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل در ادامه ادعاهای خود گفت: قطعنامه 2231 صادر نشده که صرفا این کار انجام شود، بلکه آنها باید بدانند که این کار را کردیم تا به آن احترام گذاشته شود.

شبکه فاکس نیوز روز دوشنبه(۱۱ بهمن) به نقل از یک مقام آمریکایی ادعا کرد که ایران روز یک شنبه یک موشک بالستیک دور-برد به نام خرمشهر آزمایش کرده که در یک سامانه موشکی در نزدیکی شهر سمنان واقع در شرق ایران انجام شده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با ادعای این که آزمایش موشکی ایران تهدید ایجاد کرده، افزود: ما قوی خواهیم بود و اقدام خواهیم کرد و هر آنچه برای محافظت از شهروندان آمریکا لازم باشد را انجام خواهیم داد.

هیلی همچنین گفت: می خواهیم اطمینان یابیم که ممنوعیت تصویب شده رعایت شود. دولت ما بر چنین رخدادهایی چشم نخواهد بست. ما قدرتمند عمل می کنیم و صدایمان بلند خواهد بود.

متیو رایکرافت، نماینده انگلستان در سازمان ملل در جلسه روز سه شنبه شورای امنیت گفت: از نظر این شورا ایران آزمایش موشکی داشته و احتمال نقض قطعنامه ۲۲۳۱ در این مسئله را بررسی می کند.

رایکرافت همچنین در پیامی در صفحه توئیتر خود مدعی شد: شلیک موشک توسط ایران تائید شد. یک گام ثبات زدای دیگر در منطقه ای بی ثبات.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می شود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای انجام آزمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران که از سوی آمریکا و شورای امنیت اعلام شده است، گفت: دولت آمریکا در زمان مذاکرات و در چارچوب برجام به طور رسمی اعلام کرده است که موضوع موشک جزئی از برجام نیست.

وی گفت: در قطعنامه 2231 عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد.

ظریف ادامه داد: در قطعنامه 2231 به موشک بالستیکی اشاره شده است که برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی شده است و این نوع موشک ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ما همان موقع هم اعلام کردیم موشک های ما با قابلیت حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک های متعارف طراحی و ساخته می شوند.

وی تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم بین المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف های دیگر موکول نمی کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می کنیم.

ظریف افزود: امیدواریم موضوع برنامه های دفاعی موشکی ما خارج از برنامه و قطعنامه 2231 بهانه ای برای بازی های سیاسی دولت جدید آمریکا نباشد. در قطعنامه 2231 عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد. در قطعنامه 2231 اشاره شده است به موشک بالستیکی که برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی شده است و این نوع موشک ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ایران همان موقع هم اعلام کرد موشک های ما با قابلیت حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک های متعارف طراحی و ساخته می شوند.

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز بدون ورود به موضوع صحت و ماهیت اخبار منتشر شده در این زمینه، گفت: تأکید می کنیم که برنامه های موشکی جمهوری اسلامی صرفاً ماهیت دفاعی داشته است. اظهارنظر برخی کشورها که با اهداف و اغراض سیاسی صورت می گیرد، محکوم است.

کلید واژه ها: قطعنامه 2231 حمل سلاح آزمایش موشکی موشک بالستیک قابلیت حمل در قطعنامه 2231


نظر شما :