تروریسم به عید ترک‌ها هم رحم نکرد

کریسمس خونین ترکیه

۱۲ دی ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۶۵۹۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد حمله تروریستی شب گذشته در کلوپ شبانه استانبول از سوی گروه تروریستی داعش راه اندازی و اجرا شده باشد چراکه احزاب مخالف دولت ترکیه همچون حزب کارگران کردستان (پ ک ک) یا گروه شاهین های آزاد کردستان (تاک)هیچ علاقه ای به هدف قرار دادن مردم و کشتار غیرنظامیان ندارند.
کریسمس خونین ترکیه

دیپلماسی ایرانی: به گزارش اندیشکده استراتفور در شب سال نو، دو مرد مسلح در لباس بابانوئل، به یک کلوپ شبانه در استانبول وارد شده و دست کم 39 نفر را به ضرب گلوله کشته و حدود 69 تن دیگر را نیز زخمی کردند.

بر اساس گزارش برخی خبرگزاری ها فرماندار استانبول در اظهاراتی عنوان کرده که در این حمله تروریستی، افراد مهاجم پیش از ورود به کلوپ و قتل عام مردم داخل آن، مردمی که در خارج از این کلوپ ایستاده بودند را را به گلوله بسته و یک افسر پلیس را نیز کشتند. به گفته برخی منابع خبری مهاجمان کلوپ شبانه استانبول به اسلحه کلاشینکف AK-47 مسلح بوده اند. بر اساس شواهد، دست کم سه مرد مسلح در این حمله تروریستی نقش داشته اند که پلیس ترکیه یکی از مهاجمان را هنگام فرار از صحنه، هدف قرار گلوله قرار داده است. هنوز از سرنوشت مهاجمان متواری اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما برخی منابع اعلام کرده اند که در حال حاضر عملیات جستجوی پلیس برای تعقیب و دستگیری مهاجمان متواری آغاز شده است.

کلوپ شبانه معروف «رینا» در محله بشیکتاش که جزء مناطق معروف استانبول محسوب می شود، قرار دارد و بنا به گزارشات موجود در زمان این حمله تروریستی بین 600 تا 700 نفر در این کلوپ حضور داشتند. در همین حال گفته می شود که در میان کشته شدگان حادثه تروریستی دیشب حدود 16 تبعه خارجی نیز وجود داشته است.

اما این حمله تروریستی از سوی چه کسانی طراحی و اجرا شده است؟ هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است اما به احتمال زیاد این حمله یا از سوی گروه تروریستی داعش برنامه ریزی و اجرا شده است یا از با تأثیر و الهام از آنها صورت پذیرفته است. در چندیدن روز گذشته و با نزدیک شدن به شب سال نو میلادی، استانبول با بالاترین سطح هشدارهای امنیتی روبرو بوده و در حدود 17 هزار مأمور پلیس نیز برای گشت زنی و ایجاد امنیت در مناطق مختلف استانبول مستقر شده بودند. اما به نظر می رسد که افزایش اقدامات و تدابیر امنیتی آن هم در چنین سطحی نتوانسته شبه نظامیان را از انجام حملات تروریستی باز دارد. ترکیه در ماه های اخیر هدف حملات متعددی از سوی کُردهای جدایی طلب این کشور، گروه های جهادی و حزب مارکسیست موسوم به "جبهه آزادی بخش انقلابی خلق ترکیه" (DHKP-C) قرار گرفته است. حملات کُردها عمدتاً از سوی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و گروه شاهین های آزاد کردستان (تاک) صورت گرفته است و ریشه در تنش ها و اختلافاتی دارد که حدود چندیدن دهه پیش با عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه پ ک ک به اوج خود رسید و آتش اختلافات میان دولت ترکیه و این حزب را شعله ور ساخت. به نظر می رسد که راه اندازی عملیات های تروریستی از سوی داعش در ترکیه نیز بیشتر به دلیل عملیات نظامی اخیر ترکیه در سوریه باشد چراکه ترکیه نیز از سوی داعش احساس حطر کرده و این گروه تروریستی را به عنوان تهدیدی علیه خود قلمداد می کند.

با توجه به اینکه تمامی کشته شدگان و مجروحان عملیات تروریستی شب گذشته در حال برگزاری جشن سال نو میلادی بودند، به نظر می رسد که این حمله تروریستی یا مستقیماً از سوی داعش راه اندازی و اجرا شده باشد و یا با تأثیر از این گروه تروریستی ترتیب داده شده باشد. آنچه مسلم است این است که این اقدام تروریستی از سوی احزاب مخالف دولت ترکیه همچون حزب کارگران کردستان (پ ک ک) یا گروه شاهین های آزاد کردستان (تاک) انجام نگرفته است؛ چرا که هیچ یک از آنها علاقه ای به هدف قرار دادن مردم و کشتار غیرنظامیان ندارند.

 

نخستین واکنش ها

اما حادثه تروریستی شب گذشته در کلوپ شبانه استانبول، واکنش های رهبران جهانی و مقامات بلندپایه بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا و چین را به همراه داشت.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در واکنشی فوری به حادثه کلوپ شبانه در استانبول اعلام کرد که این حمله تروریستی با هدف ایجاد هرج و مرج در ترکیه راه اندازی شده است. در بیانیه اردوغان که در وب سایت ریاست جمهوری ترکیه منتشر شد، آمده است: "گروه های تروریستی تمام تلاش خود را می کنند تا روحیه مردم ترکیه را نابود کرده و از طریق انجام این حملات شنیع، مردم عادی و صلح را هدف قرار داده و کشور را به هرج و مرج بکشانند."

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی کاخ الیزه، «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهوری فرانسه نیز حمله تروریستی شب سال نو میلادی که به کشته شدن دست کم 39 نفر منجر شد را به شدت محکوم کرد.

 

«فرانک والتر اشتاینمایر»، وزیر امورخارجه آلمان نیز در اظهاراتی عنوان کرد که از شنیدن خبر مربوط به حمله تروریستی شب سال نو میلادی در استانبول به شدت آزده خاطر شده است. وی در بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آلمان در خصوص این حادثه عنوان کرد: "در این شرایط سخت و دشوار ما همگی در کنار ترکیه ایستاده ایم."

«بوریس جانسون»، وزیر امورخارجه بریتانیا نیز در توییتی عنوان کرد: "ما در خصوص حمله تروریستی بزدلانه در کلوپ شبانه استانبول با مردم ترکیه همدردیم و شانه به شانه در کنار دوستان ترک خود خواهیم ایستاد"

«هوا چانینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که «وانگ یی»، وزیر امورخارجه این کشور با ارسال نامه ای به همتای ترک خود «مولود چاووش اوغلو»، حادثه تروریستی شب گذشته در این کشور را به وی و مردم این کشور تسلیت گفته است. در بیانیه ای که از سوی وزارت امورخارجه چین در این خصوص منتشر شد نیز آمده است: "چین به شدت این حادثه را محکوم کرده و با هر شکلی از تروریسم به طور قطع مخالف است. این کشور تلاش خواهد کرد تا هماهنگی و همکاری خود با کشور ترکیه و جامعه بین المللی را در زمینه مقابله با تروریسم تقویت کرده و از صلح و امنیت جهانی و منطقه ای دفاع کند."

وزارت امور خارجه قزاقزستان نیز با انتشار بیانیه ای، حمله تروریستی شب گذشته ترکیه را "جنایتی وحشیانه و شنیع" توصیف و اعلام کرد: "جهان بار دیگر شاهد جلوه دیگری از تروریسم در غالب این جنایت شنیع و وحشیانه بود. عاملان و طراحان این عملیات تروریستی باید شناسایی شده و در چارچوب یک محاکمه عادلانه به سزای اعمال خود برسند."

«الهام علی اُف»، رئیس جمهور آذربایجان نیز با ابراز تسلیت به مردم ترکیه و اعلام حمایت از مبازره بر علیه تروریسم عنوان کرد: "ما از مبارزه علیه تروریسم به شدت حمایت می کنیم."

«ند پرایس»، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت آمریکا در واکنش به حمله به کلوب شبانه در استانبول نیز بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: "آمریکا حمله وحشتناک به کلوب شبانه شهر استانبول ترکیه را که در آن ده ها تن کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند، محکوم می کند." پرایس تصریح کرد، چنین حمله بی رحمانه ای که افراد بی گناه را در حین جشن جشن سال نو مورد هدف قرار می دهد، تأکیدی بر توحش مهاجمان آن است."

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به حمله به کلوب شبانه، در صفحه توییترش از شهروندان این کشور در استانبول خواست که از نزدیک شدن به محل وقوع این حمله خودداری کنند و وضعیت سلامت خود را به خانواده هایشان اطلاع دهند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این حمله، در صفحه توییتر خود نوشت:" سال ۲۰۱۷ با حمله ای در استانبول آغاز شد. با قربانیان و عزیزان آنها همدردی می کنیم. ما به اقدامات خود برای جلوگیری از چنین فجایعی ادامه می دهیم."

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در صفحه توییتر خود نوشت: "آغاز تراژیک سال ۲۰۱۷ در استانبول. با مردم و ترکیه و همه قربانیان این حمله تروریستی همدردی می کنم؛ حمله ای که در آن شهروندانی که مشغول جشن سال نو بودند، هدف قرار گرفتند."

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز انفجارهای انتحاری در بغداد و حمله مسلحانه به مردم در استانبول را به شدت محکوم کرد. بهرام قاسمی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت عراق و ترکیه و بازماندگان این حوادث غم انگیز تصریح کرد: مماشات جهت دار، استفاده ابزاری از خشونت ورزی و تروریسم و اعمال استانداردهای دوگانه در مقابل آن باعث شد تا این بلای خانمانسوز جهانی که همه مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اخلاقی و مذهبی را در نوردیده، همچنان به حیات ننگین خود ادامه دهد. قاسمی تنها راه مقابله با این پدیده را عزم، اجماع و اتحاد همه کشورها علیه خشونت و ترور دانست و ابراز امیدواری کرد با هوشیاری و عزم راسخ همه دولت ها و ملت ها شاهد جهانی عاری از  تروریسم و خشونت در سالی که در آستانه آن قرار داریم، باشیم.

 

مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: تركيه استانبول حمله تروريستي استانبول


نظر شما :