مصر: آماده همکاری با ترامپ هستیم

۱۸ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۶۵۲۷۹ سرخط اخبار

 وزیر خارجه مصر تأکید کرد که کشورش برای بهترین سطح همکاری با دونالد ترامپ جهت از بین بردن تروریسم و حل مشکلات منطقه تلاش می کند.

به گزارش ایسنا، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط درباره سفرش به آمریکا و دیدارهایش با مسئولان آمریکایی گفت: هدف از این دیدارها ارتباط با دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا و رساندن پیام عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر به وی است. مصر آماده تقویت روابط با دولت جدید آمریکا و همکاری برای تقویت منافع مشترک است. مصر برای اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تلاش می کند و نیاز به حمایت شرکا از جمله آمریکا دارد.

وی درباره مسئله حقوق بشر و مبارزه با تروریسم گفت:  اظهاراتی که دونالد ترامپ و معاونانش ایراد کرده اند به وضوح بیانگر دیدگاهشان درباره اهمیت مبارزه با تروریسم و تقویت همکاری با شرکای منطقه ای در راستای ایجاد طرحی است که به تحقق اهداف مشترک بینجامد. مصر نقش مهمی در مبارزه با تروریسم چه در چارچوب امنیتی و چه در مقاومت در برابر تروریسم از طریق تغییر خطابه های دینی دارد. همکاری ما با شرکای منطقه ای و بین المللی پابرجاست و با روی کارآمدن مسئولان جدید آمریکایی تقویت خواهد شد.

شکری افرود: ما دیدگاه و پایبندی مان را درباره مسئله حقوق بشر برای آمریکایی ها توضیح داده ایم. ما پایبندی مان را به حمایت از دموکراسی و حقوق بشر که همگی حقوقی است که در قانون اساسی مصر آمده اعلام کرده ایم.

دیدار سیسی و ترامپ

وی درباره احتمال سفر سیسی به آمریکا گفت:  سیسی و ترامپ در گفتگوی تلفنی اخیر خود  درباره دیدارهای متقابل صحبت کردند. این مسائل از طریق کانال های دیپلماتیک میان دو کشور بررسی خواهد شد اما تاکنون موعدی تعیین نشده است.

تنش در روابط با ریاض

شکری درباره اختلافات و تنش هایی که در دوره اخیر میان قاهره و ریاض رخ داده، گفت: در رسانه ها اخباری منتشر می شود که مسئله مهمی را نادیده می گیرند. این مسئله مهم روابط ویژه میان مصر و عربستان است که روابطی "تاریخی" است. ما درباره مسائل زیادی از منطقه و چالش ها و چگونگی برخورد با آن متحد و هماهنگ هستیم. مصر در بسیاری از مناسبت ها همبستگی خود را با عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در برابر مداخله ها و چالش ها اعلام کرده است. توجه به منافع جهان عرب باید بر قدرت روابط میان مصر و عربستان متمرکز باشد. این شراکت "بهترین تضمین" برای آینده ای "امن تر و باثبات تر" است.

سوریه و لیبی

وی درباره راه حل بحران سوریه گفت: در این مسئله هیچ بحثی نیست که مردم سوریه شاهد بدترین جنگ داخلی در عصر جدید هستند. دیدگاه ما درباره سوریه بر دو پایه استوار است. یکی حفظ وحدت ملی سوریه و ممانعت از فروپاشی نهادهای آن و دوم حمایت از آرمان های مردمی سوریه درباره بازسازی کشورشان از طریق راهکار سیاسی که تمامی طرف های سوری ان را قبول داشته باشند. ما از تلاش های استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه حمایت می کنیم و از وی می خواهیم مذاکرات صلح را ازسر بگیرد. شورای امنیت و فرستاده سازمان ملل باید روند سیاسی را آغاز کنند که همگان در آن مشارکت داشته باشند. خود سوری ها باید آینده و روش حکمرانی را تعیین کنند. با اعلام پایبندی دولت جدید آمریکا به همکاری با شرکای منطقه ای برای مبارزه با تروریسم و بازگشت ثبات به خاورمیانه اکنون این مسئله همکاری جمعی را می طلبد و ما باید به حل و فصل بحران در سوریه براساس روند وین و بیانیه ژنو برسیم و در لیبی نیز برای حمایت از اجرای کامل توافق نامه الصخیرات و تشکیل دولت توافق ملی فراگیر تلاش کنیم.

فلسطین

شکری درباره مسئله فلسطین گفت: دیدگاه مصر از طریق طرحی که عبدالفتاح سیسی ارائه کرده، کاملا واضح است. باید بحران میان فلسطین و اسرائیل بر راهکار تشکیل دو کشور از طریق مذاکرات مستقیم میان طرف ها حل شود. مصر در ارتباط با تمامی طرف ها چه اسرائیل و چه فلسطین سستی به خرج نمی دهد و حتی با طرف های بین المللی از جمله آمریکا و فرانسه و اتحادیه اروپا و کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه ارتباط برقرار می کند تا راهکاری مبنی بر تشکیل کشور فلسطین و پایان اشغال به دست آید.

کلید واژه ها: سیسی ترامپ مبارزه با تروریسم


نظر شما :