با سفر ملک سلمان به العوامیه روی داد

صدای بلند اعتراض شیعیان در عربستان

۰۸ آذر ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۶۵۰۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
بیژن نجفی، کارشناس خاورمیانه رادیو پشتو: با وجود سخت گیری هایی که آل سعود علیه مخالفان اعمال می کند، هر روز ایده های عدالت طلبانه بیشتر در جامعه عربستان نفوذ پیدا می کند.
صدای بلند اعتراض شیعیان در عربستان

بیژن نجفی، کارشناس خاورمیانه رادیو پشتو

دیپلماسی ایرانی: اهالی شهر العوامیه واقع در شرق عربستان در اعتراض به سفر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به این منطقه زنجیره انسانی تشکیل دادند. سلمان بن عبدالعزیز که برای اولین بار به عنوان پادشاه به منظور انجام یک سفر چند روزه در میان تمهیدات امنیتی شدید و تبلیغات زیاد رسانه های سعودی رهسپار منطقه شرقی عربستان شده، با اعتراضات مردمی در مناطق مختلف مناطق شرقی عربستان مواجه شده است. منطقه الشرقیه به عنوان مهم ترین منطقه اقتصادی و در بردارنده بزرگترین چاه ها و میدان های نفتی عربستان است، اما مردم این منطقه از تبعیض بسیار شدید، وضعیت بغرنج خدمات، نابسامانی اجتماعی و سیاسی رنج می برند. توجه کم مقامات عربستانی به اوضاع اقتصادی مردم این منطقه و نیز درخواست های عدالت طلبانه اهالی استان الشرقیه از دیدگاه فرقه گرایانه و سرکوبگرایانه آل سعود به اهالی این منطقه که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهد، حکایت دارد.

اعتراض های مردم شیعه و فقیر منطقه الشرقیه که با وجود ذخایر عظیم نفتی در این منطقه گرفتار تهی دستی، تبعیض و عقب ماندگی اقتصادی هستند، سفر پادشاه عربستان را تحت الشعاع قرار داده است. با وجود تهدیداتی مانند محاکمه یا تعقیب فعالان، اهالی العوامیه با تحصن و اعتراض، مخالفتشان را با سفر ملک سلمان به منطقه الشرقیه اعلام کردند. آنان با شعار نویسی و نقاشی دیواری ملک سلمان را مسئول اوضاع بد اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور و قتل کودکان یمن دانستند. آنان همچنین تصویر شهید شیخ نمر باقر النمر را روی دیوارهای منطقه ترسیم کردند که حدود یک سال پیش، به خاطر مواضع حق طلبانه اش و درخواست عدالت اجتماعی و سیاسی برای اهالی این منطقه توسط حکومت آل سعود دستگیر و اعدام شد.

مسئولان عربستانی از طریق رعب و وحشت درصدد هستند؛ فضای خفقان آوری ایجاد کنند تا هیچ کس جرأت نکند، علنی علیه رژیم آل سعود سخنی بگوید. سیستم قرون وسطایی سیاسی حاکم بر عربستان و نیز سرکوب شدید و اعدام گسترده فعالان سیاسی و فقدان حداقل آزادی ها در عربستان اعتراضات مردم عربستان و افکار عمومی را در پی داشته است. با وجود سخت گیری هایی که آل سعود علیه مخالفان اعمال می کند، هر روز ایده های عدالت طلبانه بیشتر در جامعه عربستان نفوذ پیدا می کند که این بیانگر آن است که رژیم آل سعود با تشدید ارعاب نتوانسته مردم عربستان و رهبران قیام مردمی این کشور را به سکوت وادار کند.

در بعد اقتصادی نیزسوء مدیریت آل سعود و حیف و میل منابع این کشور توسط شاهزادگان سعودی تبعات منفی را برای این کشور به همراه داشته است. نتیجه سال ها حکمرانی آل سعود بر عربستان چیزی جز اقتصاد ضعیف با وابستگی کامل به نفت نیست. این وضعیت در سال های اخیر پس از توطئه کاهش شدید قیمت نفت که خود آل سعود در این توطئه با غرب در این زمینه همکاری کرده، وضعیت خطرناکی برای عربستان رقم زده و تبعات آن دامنگیر مردم این کشور نیز شده است.

حکام عربستان بخش زیادی از در آمدهای نفتی عربستان را به دخالت و فتنه افکنی و حمایت از تروریسم در سوریه، عراق، لبنان و برخی دیگر از کشورهای منطقه و جنگ علیه یمن اختصاص داده اند. آمارهای رسمی نشان می دهد که  عربستان در سال های اخیر با کسری بودجه شدید روبه روست و کسری بودجه عربستان در سال 2016 به 70 میلیارد دلاررسیده است و 25 درصد شهروندان این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و اکثریت جوانان تحصیل کرده نیز بیکار هستند. این وضعیت در مناطق شیعه نشین عربستان به دلیل سیاست های فرقه گرایانه رژیم حاکم  بر عربستان وخیم تر نیز است.

به هرحال تحولات سیاسی و اقتصادی عربستان از مخالفت های فزاینده مردم عربستان از این رژیم حکایت دارد و مناطق مختلف عربستان به صحنه اعتراضات آل سعود تبدیل شده است.

کلید واژه ها: سلمان بن عبدالعزیز عربستان بیژن نجفی


نظر شما :