«قزاقستان» قادر به میانجیگری میان آمریکا و ایران است

۰۱ آذر ۱۳۹۵ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۹۶۴۸۲۳ سرخط اخبار

عضو شورای روابط خارجی آمریکا با بیان اینکه «آستانه» قادر است به عنوان یک میانجی معتبر، میان آمریکا و کشورهای روسیه، چین و ایران نقش آفرینی کند، قزاقستان را شریک خوبی برای پیشبرد اهداف واشنگتن از «پامیر» تا دریای خزر برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک به نقل از «کازینفورم»، «آریل کوئن» رئیس «مرکز انرژی، منابع طبیعی و ژئوپولیتیک» وابسته به مؤسسه «مطالعات امنیت جهانی» و عضو شورای روابط خارجی آمریکا با انتشار مقاله ای با موضوع «قزاقستان، شریک آمریکا در اوراسیا» نوشت: رئیس جمهور جدید آمریکا در زمان شروع فعالیت خود در ماه ژانویه سال 2017، با چالش های روبه رشد مربوط به سیاست خارجه چین، روسیه و تهدید اسلام گرایان افراطی مواجه می شود.

وی عنوان کرد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا ضمن شروع فعالیت خود در ماه ژانویه، با چالش هایی نظیر؛ سیاست خارجه چین، روسیه و تهدید اسلام گرایان افراطی مواجه است و در چنین موقعیتی، متحدان آمریکا باید همانند شرکای کلیدی واشنگتن، در مناطق جغرافیایی مهم حضور داشته باشند.

نقش آفرینی مثبت «آستانه» در فرآیندهای منطقه ای

کوئن از قزاقستان به عنوان شریک 25 ساله آمریکا از آغاز استقلال این کشور در آسیای مرکزی یاد می کند و در مواجهه با چالش های فعلی، همکاری های گسترده تر «آستانه» و واشنگتن را مؤثر می داند.

وی در نوشته خود یادآور شد: بزرگترین مرکز سلاح های هسته ای اتحاد جماهیر شوروی در فرودگاه کیهانوردی «بایکانور» در شهر «سمی پالاتینسک» قزاقستان قرار داشت که آستانه با توجه به سیاست توسعه نهادهای دموکراتیک، از نگهداری این مرکز هسته ای امنتاع کرد و مسیر ایجاد یک دولت مدرن غیرهسته ای را در پیش گرفت.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا ادامه داد: قزاقستان همچنین در طرح اقتصادی چین موسوم به «یک مسیر- یک کمربند»، پروژه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مبارزه با افراط گرایی مذهبی و عدم ترویج و گسترش سلاح های هسته ای، نقش مهمی را ایفا می کند.

کوئن کشور قزاقستان را علیرغم داشتن بزرگترین ذخایر اورانیوم، باعث توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای و ایجاد بانک بین المللی اورانیوم (کم غنی شده جهت اهداف غیرنظامی) می داند.

وی افزود: «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان آزمایشگاه هسته ای «سمیپالاتینسک» را  پیش از استقلال این کشور تعطیل کرد و با کمک برنامه خلع سلاح «نان-لوگار»، این کشور را در سال 1995 از سلاح های هسته ای شوروی و موشک های مربوطه پاکسازی نمود.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا افزود: از سوی دیگر قزاقستان، با سازماندهی 2 دوره مذاکرات میان آمریکا و ایران، نقش مهمی را در دستیابی توافق هسته ای این 2 کشور ایفا نمود، ضمن آنکه آستانه همانند یک میانجی در مذاکرات صلح سوریه و در تبلیغ موضوع عدم گسترش سلاح های هسته ای مشارکت داشته و به سرعت جایگاه خود را در حوزه امنیت و دیپلماسی بین المللی ارتقاء بخشید.

کوئن قزاقستان را تنها کشور در حوزه شوروی سابق می داند که ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده داشت و پیشنهاد برگزاری کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا را ارائه کرد.

آهنگ رو به رشد اقتصاد قزاقستان

به نظر وی، قزاقستان توسط همکاری با شرکت های انرژی غربی از جمله کمپانی های «شورون» و «اکسون»، توانسته است بزرگترین مناطق نفتی جهان یعنی «تنگیز»، «کاشاگان» و «کاراچاگانک» را سازماندهی کرده و درآمد سرانه نفتی خود را از روزانه 700 دلار در سال 1994 به روزانه 13 هزار دلار در زمان فعلی افزایش دهد.

کوئن ادامه اظهار داشت: راه آهن ها، بنادر و فرودگاه های قزاقستان، نقش این کشور را همانند یک مرکز کلیدی در پروژه «یک مسیر- یک کمربند» چین افزایش می دهند، ضمن آنکه به زودی در شهر آستانه نمایشگاه بین المللی «اکسپو-2017» جهت توسعه استفاده از انرژی های جایگزین برگزار خواهد شد.

به باور این کارشناس، امروزه شهر آستانه یک مرکز اقتصادی و فرهنگی رو به رشد با فرودگاه های مدرن محسوب می شود.

کوئن پیش بینی کرد: نمایشگاه بین المللی «اکسپو-2017» قزاقستان، آستانه را نیز همانند مراکز مالی «دوبی» و «کازابلانکا»، به مرکز مالی بین المللی در چارچوب پروژه «جاده ابریشم» تبدیل کند.

وی افزود: رئیس جمهور آینده آمریکا نیز روابط خود را با قزاقستان به عنوان شریک اصلی واشنگتن در اوراسیا گسترش خواهد داد.

توانایی آستانه جهت میانجیگری میان آمریکا و رقبای واشنگتن

به گفته کوئن، اکثریت مسلمانان میانه رو قزاقستان می تواند به مبارزه با افراط گرایی و حمایت از دولت رسمی افغانستان در حوزه امنیت کمک کنند و علاوه بر این، آستانه قادر است به عنوان یک میانجی معتبر، میان آمریکا و کشورهای روسیه، چین و ایران نقش آفرینی کند.

این تحلیلگر آمریکایی معتقد است: واشنگتن باید قزاقستان را همانند یک فرصت عالی برای توسعه اقتصاد خود در نظر داشته و همزمان آستانه را در غلبه بر مشکلات اقتصادی خویش یاری دهد ضمن آنکه قزاقستان نیز برای غلبه بر فساد اداری، بهبود قوانین و مقررات و بهبود ساختار مالی و اقتصادی نیاز به مساعدت غرب دارد.

به نظر وی، قزاقستان با توجه به توسعه روبه رو شد اجتماعی، به یک نظام سیاسی پویاتر و پارلمان معتبرتری نیاز دارد و با وجود آنکه گروه های حقوق بشری از وضعیت قزاقستان انتقاد می کنند اما در واقع، این کشور جامعه آزادتری نسبت به همسایگان خود دارد.

کوئن در پایان مقاله خود، قزاقستان را شریک خوبی برای پیشبرد اهداف واشنگتن از «پامیر» تا دریای خزر عنوان کرد.

کلید واژه ها: قزاقستان قزاقستان را میان آمریکا و شورای روابط خارجی آمریکا روابط خارجی آمریکا قزاقستان میان آمریکا شورای روابط خارجی


نظر شما :