ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از کاهش شدید صادرات نفت ونزوئلا تا خشکسالی شدید در یمن

۰۱ مهر ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۳۲۹۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
کاهش شدید صادرات نفت ونزوئلا، خشکسالی شدید در یمن، خشکسالی شدید در الجزایر، آموزش یک گروه ناشناخته مخالف اسد و بمباران ذخایر نظامی نیروهای داوطلب مردمی عراق از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از کاهش شدید صادرات نفت ونزوئلا تا خشکسالی شدید در یمن

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

آموزش یک گروه ناشناخته مخالف اسد

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه به دیپلماسی ایرانی گفت که امریکایی ها به همراه عربستانی ها، اماراتی ها و اردنی ها در حال آموزش یک گروه شبه نظامی و امنیتی در اردن هستند که هیچ اطلاعاتی درباره آن در دست نیست.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به دیپلماسی ایرانی گفت که در تلاشیم اطلاعات بیشتری از این گروه و برنامه ای که این چهار کشور در اردن دنبال می کنند به دست آوریم اما همچنان اطلاعات و سرنخ های ما ناچیز است.

 

کاهش شدید صادرات نفت ونزوئلا

به گفته محققان دانشگاه کلمبیا در نیوریورک، صادرات نفت ونزوئلا در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال 2015 چیزی حدود 300 هزار بشکه کاهش یافته است.

به گزارش راشا دایرکت، در گزارش این محققان آمده است که این کاهش صادرات می تواند تهدیدی برای بازار نفت جهانی در سال 2017 باشد.

 

کاهش شدید کمک نفتی ونزوئلا به کوبا

ونزوئلا که با یک فاجعه تمام عیار اقتصادی دست به گریبان است، صادرات نفت ارزان قیمت خود به کوبا را به شدت کاهش داده است.

به گزارش راشا دایرکت، در عصر طلایی روابط کاراکاس ـ هاوانا (زمانی که هوگو چاوز هنوز بر مسند قدرت بود)، ونزوئلا روزانه 105 هزار بشکه نفت برای شرکای کوبایی خود ارسال می کرد اما پس از مرگ چاوز این رقم به 90 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

بنا به این گزارش اکنون این صادرات به 40 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

 

خشکسالی شدید در الجزایر

الجزایر بدترین خشکسالی را در 5 دهه اخیر تجربه کرده است.

به گزارش پراجکت سیندیکیت، مانند بسیاری از کشورهای منطقه کشاورزی در این جا به میزان بارش در فصل باران بستگی فراوانی دارد. بارندگی در سال های اخیر به شدت در الجزایر کاهش یافته است.

بنا به این گزارش با توجه به زیرساخت های توسعه نیافته الجزایر، تولید غلات 40 درصد در سال جاری کاهش یافته است.

 

صنعا به زودی کاملا خشک می شود

پایگاه اطلاع رسانی پراجکت سیندیکیت صنعا، پایتخت یمن در 10 سال آینده به طور کلی خشک خواهد شد.

به گزارش این سایت تحلیلی، اکنون نیمی از جمعیت این کشور به منابع آب پاکیزه دسترسی ندارند و به همین علت بیماری و مرگ در این کشور گسترش یافته است. سازمان ملل تخمین می زند که 14هزار کودک زیر 5 سال از سوء تغذیه و اسهال مرده باشند.

در همین حال کشاورزان برای دسترسی به آب، زمین را بیش از هر زمان دیگری حفر کرده اند. برخی از چاه ها تا 500 متر عمق دارند و هیچ مقرراتی برای کنترل این روند وجود ندارد.

 

بمباران ذخایر نظامی نیروهای داوطلب مردمی عراق

شبکه خبری الحره عراق گزارش داد که جنگنده های امریکایی انبار ذخایر و مهمات نیروهای داوطلب مردمی را بمباران کرده است.

بنا به این گزارش، امریکایی ها برای انجام این کار هیچ توضیحی نداده اما سفیر امریکا به اطلاع مقامات عراقی رسانده اند که این کار از روی عمد رخ نداده است. نیروهای داوطلب مردمی این اقدام را محکوم کرده و آن را در راستای نابودی توانایی های آن در مبارزه با تروریسم و مشخصا داعش دانسته است.

 

توافق کردها با امریکایی ها و عراقی ها در آستانه آزادسازی موصل

مقامات اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که با امریکایی ها و دولت مرکزی عراق بر سر آزادسازی موصل به توافق رسیده اند.

به گزارش سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان نیز ضمن صدور بیانیه ای تاکید کرد دیگر بر سر آزادسازی موصل نگرانی ای وجود ندارد و در این رابطه با امریکایی ها و عراقی ها در بغداد توافقات لازم صورت گرفته است. وی در این بیانیه به دیدار اخیر خود با سفیر جدید امریکا در عراق در همین رابطه اشاره کرده است.

 

رفت وآمد علی ابوبکر البغدادی در موصل

یک منبع محلی در استان نینوای عراق اعلام کرد آشفتگی های اخیر در شهر موصل، ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش را مجبور کرده از مخفیگاه خود خارج شود و به صورت علنی در منطقه های این شهر بچرخد.

این منبع آگاه به سومریه نیوز گفت: تنش های شهر موصل یعنی شهری که داعش آن را مرکز خلافت خود می داند، باعث خروج بغدادی از مخفیگاه و دیدار با شهروندان در منطقه الرساله شده است؛ بغدادی یک خودروی شاسی بلند سفید رنگ سوار می شود و سه خودروی دیگر با افراد مسلح مشکی پوش و نقاب دار وی را اسکورت می کند.

این اولین ظهور علنی بغدادی در موصل پس از چندین ماه است. منبع یاد شده گفت: حضور علنی بغدادی حجم ناآرامی ها را آشکار می کند؛ داعش برای اینکه اوضاع را طبیعی جلوه دهد، مدعی شده شرایط امروز موصل تنها یک تمرین در راستای آمادگی برای حالت فوق العاده و اضطراری است.

 

باقی ماندن تنها سه هزار نفر داعشی در موصل

منابع امنیتی عراقی می گویند که با نزدیک شدن به زمان آغاز پاکسازی موصل خروج نیروی داعش از این شهر شدت گرفته است.

به گزارش اخبار العراق در حال حاضر تنها سه هزار نفر از نیروهای داعش در موصل هستند که از این تعداد نیز بسیاری خود را آماده خروج از شهر و رفتن به سوریه کرده اند. این مساله سبب شده است تا بسیاری به این باور برسند که احتمالا جنگ طولانی در موصل صورت نگیرد و این شهر به صورت توافقی تسلیم نیروهای دولتی عراق شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ونزوئلا کوبا اردن یمن عراق


نظر شما :