کدخدایی: FATF نیازمند مصوبه مجلس است
سخنگوی شورای نگهبان از مغایرت طرح استفساریه قانون انتخابات با اصل 99 قانون اساسی خبر داد.
به گزارش انتخاب ، عباسعلی کدخدایی در سومین نشست خبری خود با اهالی رسانه با تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع) و ابراز تاسف نسبت به بی کفایتی رژیم آل سعود در رابطه با فاجعه منا، به ارائه گزارش درباره مصوبات بررسی شده توسط این نهاد پرداخت.
عباسعلی کدخدایی در رابطه با طرح استفساریه تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح به نوعی در صدد کاهش اختیارات شورای نگهبان بود که اعضای محترم نسبت به آن ایراداتی را داشتند. این طرح حق اظهار نظر شورای نگهبان را درباره صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی محدود کرده بود و مغایر با اصل 99 قانون اساسی تشخیص داده شد؛ تفسیری که شورای نگهبان از اصل 99 داشت با توجه به واژه ای که در این مصوبه برای اولین بار تحت عنوان رای سالم به کار گرفته شده بود، دچار ابهام بود.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: مصوبه مربوط به لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بسیار طولانی بود. علاوه بر 50 ماده ای که در لایحه بود بیش از 70 ماده هم مجلس شورای اسلامی به آن اضافه کرده بود که در ابتدا با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و با اصلاحاتی که مجلس شورای اسلامی انجام داد، شورای نگهبان وارد بررسی مواد شد. نتایج بررسی ها با ایرادات متعددی مواجه شد که 41 ایراد و 32 تذکر به مجلس اعلام شد.
کدخدایی گفت: در این لایحه ایراد اصل 75 مربوط به عدم تعیین منابع مالی در مواردی که هزینه ای به دولت تحمیل شده است، بود. 19 مورد اشکال اصل 75 بود، 8 مورد در رابطه با اصل 85 بود که مربوط است به مواردی که قانونگذار باید تعیین تکلیف کند و مغایر اصل 85 بود. ایراد دیگر اصل 60 قانون اساسی است که در رابطه با تفکیک وظایف قوه مجریه از دیگر قوا بود که 5 مورد ابهام و 3 مورد خلاف شرع داشتیم.
وی تصریح کرد: در این لایحه برخی احکام و قوانین تکراری را شاهد بودیم؛ مثلا مواردی که در قوانین جاری هست به نوعی در این قانون تکرار شده بود که برای جلوگیری از اطاله بحث، قانونگذار باید به موارد قوانین جاری اکتفا کند.
سخنگوی شورای نگهبان به تشریح مصوباتی که از سوی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شده بود پرداخت و گفت: لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395 در جلسات شورا قبررسی شد و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی به مجلس اعلام شد. البته یک نکته اینکه تبصره 38 اصلاحی با توجه به بند الف ماده 82 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که استفاده دستگاه های اجرایی از تسهیلات مالی خارجی در طول برنامه را جایز دانست، خلاف شرع دانسته نشد.
وی افزود: طرح اصلاح جدول قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: لایحه کاهش ساعت کار بانوان دارای شرایط خاص نیز در جلسه شورا بررسی شد و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی و اینکه این امر می تواند در انتخابات آینده موثر باشد؟ گفت: با تقاضای دوستان در وزارت کشور جلسات کارشناسی در این زمینه تشکیل شد. ما در اوایل مردادماه نامه ای از سوی معاون وزیر کشور داشتیم تا جلسات کارشناسی در این رابطه تشکیل شود و مباحثی کیفی در خصوص انتخابات الکترونیکی انجام شود.
وی افزود: جلسات تشکیل شد و نهایتا منجر به نامه مورخ 15 شهریورماه سال جاری شد که از سوی معاونت اجرایی به معاون وزیر کشور ارسال شد. در این نامه درخواست هایی شده که در حوزه های کیفی و نظارتی موارد 7 گانه اعم از دستگاه شمارش آرا، ارتباطات و تبادل اطلاعات، نرم افزارها و بانک های اطلاعاتی و پروتکل های امنیتی و موارد فنی و امنیتی و ... آمده تا اعلام شود و شورای نگهبان بتواند اعلام نظر کند.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: دوستان از وزیر کشور خواسته اند تا اگر اسنادی هست آن را ارسال کنند تا موضوع در شورای نگهبان بررسی شود؛ لذا ما منتظریم تا پاسخ دوستان در وزارت کشور به دستمان برسد و بعد از آن اعلام نظر خواهیم کرد.
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به قول وزیر اقتصاد به طرف غربی مبنی بر حذف دو تبصره از قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، آیا وزیر چنین اختیاری برای دادن تعهد از طرف مجلس شورای اسلامی را دارد؟ گفت: آنچه که تحت عنوان FATF مطرح است و مربوط به مبارزه با پولشویی است، کنوانسیونی دارد که جمهوری اسلامی ایران پیش از آن به این کنوانسیون ملحق نشده است. از سال 89 این مساله مطرح بود که برای ایجاد یک گشایش در روابط جمهوری اسلامی ایران قانونی به تصویب برسد، لذا این لایحه سال 89 از سوی دولت وقت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و وقتی به شورای نگهبان آمد با ایراداتی مواجه شد؛ زیرا لایحه قضایی بود و باید نظر دستگاه قضایی هم در مورد آن اخذ می شد بر همین اساس لایحه برای رفع ایرادات مجدداً به مجلس شورای اسلامی عودت داده شد.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مجلس در سال های بعد و در سال های اخیر این لایحه را با همکاری قوه قضائیه تنظیم کرد و مصوبه در سال های اخیر با پیگیری مقامات دولت در پارلمان به تصویب رسید و شورای نگهبان هم آن را با دو تبصره ای که در آن قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بود، تأیید کرد. رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد کسانی هستند که نامه هایی را در جهت دفاع از مصوبه ای که در مجلس مطرح شده بود، نوشتند و شورای نگهبان در طول این 5 سال یعنی تا سال 94 ایراداتی را نسبت به لایحه وارد دانسته بود و در نهایت مصوبه تصویب شد و اکنون قانون جاری است.
کدخدایی ادامه داد: دو بند در قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم وجود دارد، یکی تبصره 2 ماده یک این قانون است که تأکید می کند همکاری با سازمان های آزادی بخش برای مقابله با اموری از قبیل سلطه، اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی که علیه برخی کشورها انجام می دهند، از مصادیق این قانون نیست و قرار شده این تبصره مورد بازنگری قرار گیرد، همچنین در ماده 17 قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شده در اجرای این قانون با رعایت اصل 77 قانون اساسی، همکاری های لازم را انجام دهد که اصل 77 قانون اساسی هم مربوط به موافقت نامه های بین المللی است که باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
وی تصریح کرد: آنچه که در شورای نگهبان به تأیید رسیده در ارتباط با قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم با وجود این دو بند در آن قانون است، اما آنچه که آقای وزیر اقتصاد امضا کرده، به نوعی در صدد نفی این دو بند است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا اجرای FATF نیازمند مصوبه مجلس است یا خیر گفت: آنچه که در سند وجود دارد که به امضای وزیر اقتصاد هم رسیده، تأکید شده با رعایت اصول قانون اساسی است؛ لذا طبق اصل 77 قانون اساسی که موافقت نامه ها باید به تصویب پارلمان برسد، قطعاً FATF برای لازم الاجرا شدن نیازمند مصوبه مجلس است و باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش انتخاب ، عباسعلی کدخدایی در سومین نشست خبری خود با اهالی رسانه با تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع) و ابراز تاسف نسبت به بی کفایتی رژیم آل سعود در رابطه با فاجعه منا، به ارائه گزارش درباره مصوبات بررسی شده توسط این نهاد پرداخت.
عباسعلی کدخدایی در رابطه با طرح استفساریه تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح به نوعی در صدد کاهش اختیارات شورای نگهبان بود که اعضای محترم نسبت به آن ایراداتی را داشتند. این طرح حق اظهار نظر شورای نگهبان را درباره صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی محدود کرده بود و مغایر با اصل 99 قانون اساسی تشخیص داده شد؛ تفسیری که شورای نگهبان از اصل 99 داشت با توجه به واژه ای که در این مصوبه برای اولین بار تحت عنوان رای سالم به کار گرفته شده بود، دچار ابهام بود.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: مصوبه مربوط به لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بسیار طولانی بود. علاوه بر 50 ماده ای که در لایحه بود بیش از 70 ماده هم مجلس شورای اسلامی به آن اضافه کرده بود که در ابتدا با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و با اصلاحاتی که مجلس شورای اسلامی انجام داد، شورای نگهبان وارد بررسی مواد شد. نتایج بررسی ها با ایرادات متعددی مواجه شد که 41 ایراد و 32 تذکر به مجلس اعلام شد.
کدخدایی گفت: در این لایحه ایراد اصل 75 مربوط به عدم تعیین منابع مالی در مواردی که هزینه ای به دولت تحمیل شده است، بود. 19 مورد اشکال اصل 75 بود، 8 مورد در رابطه با اصل 85 بود که مربوط است به مواردی که قانونگذار باید تعیین تکلیف کند و مغایر اصل 85 بود. ایراد دیگر اصل 60 قانون اساسی است که در رابطه با تفکیک وظایف قوه مجریه از دیگر قوا بود که 5 مورد ابهام و 3 مورد خلاف شرع داشتیم.
وی تصریح کرد: در این لایحه برخی احکام و قوانین تکراری را شاهد بودیم؛ مثلا مواردی که در قوانین جاری هست به نوعی در این قانون تکرار شده بود که برای جلوگیری از اطاله بحث، قانونگذار باید به موارد قوانین جاری اکتفا کند.
سخنگوی شورای نگهبان به تشریح مصوباتی که از سوی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شده بود پرداخت و گفت: لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395 در جلسات شورا قبررسی شد و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی به مجلس اعلام شد. البته یک نکته اینکه تبصره 38 اصلاحی با توجه به بند الف ماده 82 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که استفاده دستگاه های اجرایی از تسهیلات مالی خارجی در طول برنامه را جایز دانست، خلاف شرع دانسته نشد.
وی افزود: طرح اصلاح جدول قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: لایحه کاهش ساعت کار بانوان دارای شرایط خاص نیز در جلسه شورا بررسی شد و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی و اینکه این امر می تواند در انتخابات آینده موثر باشد؟ گفت: با تقاضای دوستان در وزارت کشور جلسات کارشناسی در این زمینه تشکیل شد. ما در اوایل مردادماه نامه ای از سوی معاون وزیر کشور داشتیم تا جلسات کارشناسی در این رابطه تشکیل شود و مباحثی کیفی در خصوص انتخابات الکترونیکی انجام شود.
وی افزود: جلسات تشکیل شد و نهایتا منجر به نامه مورخ 15 شهریورماه سال جاری شد که از سوی معاونت اجرایی به معاون وزیر کشور ارسال شد. در این نامه درخواست هایی شده که در حوزه های کیفی و نظارتی موارد 7 گانه اعم از دستگاه شمارش آرا، ارتباطات و تبادل اطلاعات، نرم افزارها و بانک های اطلاعاتی و پروتکل های امنیتی و موارد فنی و امنیتی و ... آمده تا اعلام شود و شورای نگهبان بتواند اعلام نظر کند.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: دوستان از وزیر کشور خواسته اند تا اگر اسنادی هست آن را ارسال کنند تا موضوع در شورای نگهبان بررسی شود؛ لذا ما منتظریم تا پاسخ دوستان در وزارت کشور به دستمان برسد و بعد از آن اعلام نظر خواهیم کرد.
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به قول وزیر اقتصاد به طرف غربی مبنی بر حذف دو تبصره از قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، آیا وزیر چنین اختیاری برای دادن تعهد از طرف مجلس شورای اسلامی را دارد؟ گفت: آنچه که تحت عنوان FATF مطرح است و مربوط به مبارزه با پولشویی است، کنوانسیونی دارد که جمهوری اسلامی ایران پیش از آن به این کنوانسیون ملحق نشده است. از سال 89 این مساله مطرح بود که برای ایجاد یک گشایش در روابط جمهوری اسلامی ایران قانونی به تصویب برسد، لذا این لایحه سال 89 از سوی دولت وقت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و وقتی به شورای نگهبان آمد با ایراداتی مواجه شد؛ زیرا لایحه قضایی بود و باید نظر دستگاه قضایی هم در مورد آن اخذ می شد بر همین اساس لایحه برای رفع ایرادات مجدداً به مجلس شورای اسلامی عودت داده شد.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مجلس در سال های بعد و در سال های اخیر این لایحه را با همکاری قوه قضائیه تنظیم کرد و مصوبه در سال های اخیر با پیگیری مقامات دولت در پارلمان به تصویب رسید و شورای نگهبان هم آن را با دو تبصره ای که در آن قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بود، تأیید کرد. رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد کسانی هستند که نامه هایی را در جهت دفاع از مصوبه ای که در مجلس مطرح شده بود، نوشتند و شورای نگهبان در طول این 5 سال یعنی تا سال 94 ایراداتی را نسبت به لایحه وارد دانسته بود و در نهایت مصوبه تصویب شد و اکنون قانون جاری است.
کدخدایی ادامه داد: دو بند در قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم وجود دارد، یکی تبصره 2 ماده یک این قانون است که تأکید می کند همکاری با سازمان های آزادی بخش برای مقابله با اموری از قبیل سلطه، اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی که علیه برخی کشورها انجام می دهند، از مصادیق این قانون نیست و قرار شده این تبصره مورد بازنگری قرار گیرد، همچنین در ماده 17 قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شده در اجرای این قانون با رعایت اصل 77 قانون اساسی، همکاری های لازم را انجام دهد که اصل 77 قانون اساسی هم مربوط به موافقت نامه های بین المللی است که باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
وی تصریح کرد: آنچه که در شورای نگهبان به تأیید رسیده در ارتباط با قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم با وجود این دو بند در آن قانون است، اما آنچه که آقای وزیر اقتصاد امضا کرده، به نوعی در صدد نفی این دو بند است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا اجرای FATF نیازمند مصوبه مجلس است یا خیر گفت: آنچه که در سند وجود دارد که به امضای وزیر اقتصاد هم رسیده، تأکید شده با رعایت اصول قانون اساسی است؛ لذا طبق اصل 77 قانون اساسی که موافقت نامه ها باید به تصویب پارلمان برسد، قطعاً FATF برای لازم الاجرا شدن نیازمند مصوبه مجلس است و باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.
نظر شما :