باج 400 میلیون دلاری امریکا به ایران

۱۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۲۴ کد : ۱۹۶۱۸۶۹ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد که دولت آمریکا به طور محرمانه همزمان با آزادی چهار شهروند خود که در ایران بازداشت بودند، 400 میلیون دلار به ایران پول نقد منتقل کرده است.

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مدعی شده است که دولت آمریکا همزمان با آزادی چهار تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند، انتقال 400 میلیون دلار پول نقد به ایران را سازماندهی کرده است.

با اینحال دولت اوباما اصرار دارد که هیچ چیر در ازای آزادی این شهروندان آمریکایی به ایران نپرداخته است اما منتقدان می گویند که این مبلغی که به ایران پرداخت شده است، باجی برای آزادی این افراد بوده است که آمریکا به ایران پرداخت کرده است.

این اطلاعات بر اساس گفته مقامات آمریکایی و اروپایی و کارکنان کنگره است که گزارشاتی در خصوص عملیات آزادسازی شهروندان آمریکایی دریافت کرده اند.

این افراد مدعی شده اند که پالت های چوبی انباشته با یورو، فرانک سوئیس و ارزهای دیگر با یک هواپیمای باری بدون مشخصه به ایران فرستاده شده است. 

به ادعای این افراد، آمریکا این پول را از طریق بانک مرکزی هلند و سوئیس تهیه کرده و به ایران منتقل کرده است.

این گزارش مدعی شده که وانمود شده که این پول بعنوان اولین قسط از توافق 1.7 میلیارد دلار دولت اوباما با ایران برای رفع نزاع چندین دهه ای بر سر توافق نافرجام تسلیحاتی که قبل از انقلاب 1979 با «محمد رضا پهلوی» به امضا درآمده بود، پرداخت شده است.

وال استریت ژورنال گزارش کرد، این توافق همچنین با اجرای رسمی برجام همزمان شده است و «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا روز 17 ژانویه اعلام کرد: «با اجرا توافق هسته ای و آزادی زندانیان، زمان آن رسیده که این نزاع (در زمینه توافق تسلیحاتی دوران قبل از انقلاب ایران) را نیز رفع کنیم».

با اینحال اوباما در آن زمان هیچ اشاره ای به پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران نکرد.

طبق این گزارش، مقامات ارشد آمریکایی هرگونه ارتباط میان این پرداختی و تبادل زندانیان را رد کرده اند. آنها می گویند که اینکه اتفاقات مختلف به صورت همزمان به وقوع پیوسته، کاملا تصادفی بوده است.

  «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: «همانطور که به وضوح اعلام کردیم، مذاکرات در خصوص رفع یک ادعای برجسته....کاملاً جدا از مذاکرات درباره بازگرداندن شهروندان آمریکایی ما به خانه بوده است. نه تنها این دو مذاکره از یکدیگر مجزا بوده است، بلکه هرکدام از این دو مذاکره توسط تیم های متفاوتی صورت گرفته است. در مورد ادعای لاهه، یک تیم از کارشناسان فنی سالها در این مذاکرات مشارکت داشته اند».

با اینحال، مقامات آمریکایی مدعی شده اند که مذاکره کنندگان ایران که در بحث تبادل زندانی مشارکت داشتند، تأکید داشتند که پول نقد می خواهند تا نشان دهند به چیز ملموسی دست پیدا کرده اند.

سناتور «تام کاتن» نماینده جمهوری خواه ایالت «آرکانزاس» که به شدت مخالف برجام بود، اوباما را به پرداخت باج 1.7 میلیارد دلاری برای آزادی گروگانهای آمریکایی به ایران متهم کرد.

مقامات آمریکایی با اینحال می گویندذ که مطمئن بودند که واشنگتن در دادگاه لاهه که ایران به دنبال دریافت غرامت 10 میلیارد دلاری بود، پیروز نخواهند شد و حکم علیه آنها صادر خواهد شد و به همین دلیل توافق 1.7 میلیارد دلاری با ایران را برای مالیات دهندگان آمریکایی مقرون به صرفه توصیف کرده است.

مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی هستند که آمریکا و ایران در نوامبر 2014 برای تضمین آزادی آمریکایی هایی که در ایران بازداشت شده بودند، وارد مذاکره شدند و «دیدیه بورک هالتر» وزیر خارجه سوئیس نیز پیشنهاد میزبانی این مذاکرات را مطرح کرد.

بنا به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، هیأت آمریکایی به ریاست «برت مک گورک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا بود و شامل نمایندگانی از «سیا» و «اف بی آی» بود.

طبق این گزارش، مذاکرات در هتل «اینترکنتیننتال» برگزار شد که در ابتدا تنها بر فرمولی متمرکز بود که ایران آمریکایی های بازداشت شده در ایران را در قبال آزادی اتباع ایرانی که در آمریکا بازداشت شده اند، تبادل کند اما در ماه کریستمس، در خصوص حکم لاهه در خصوص قرارداد تسلیحاتی قدیمی ایران و آمریکا ادامه پیدا کرد.

مقامات آمریکایی می گویند، ایران خواستار بازگشت 400 میلیون دلار از مبلغی شده بود که رژیم شاه ایران در سال 1979 برای خرید جنگنده های آمریکایی در صندوق پنتاگون سپرده بود. 

مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند که اوباما انتقال 400 میلیون دلار را تأیید کرده بود اما جمع آوری چنین مبلغ زیادی با چالش های لجستیکی و امنیتی همراه بود. 

این گزارش می افزاید که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و وزارت خزانه داری آمریکا به دنبال همکاری با دولت های سوئیس و هلند بودند و در نهایت دولت اوباما مبلغ 400 میلیون دلار را به بانکهای مرکزی این کشورها منتقل کرد و سپس این مبلغ به ارز این کشورها تبدیل شد و در پالت های چوبی قرار داده شد و از طریق یک هواپیمای باری به ایران منتقل شد.

کلید واژه ها: 400 میلیون دلار پول نقد آمریکایی و اروپایی


نظر شما :