اوباما همکاری ناتو با روسیه را ممنوع کرد

۲۱ تیر ۱۳۹۵ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۶۱۰۷۰ سرخط اخبار
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که در نشست سران 28 کشور عضو ناتو سخت ترین مواضع را علیه روسیه اعلام کرد، گفت: کشورهای عضو ناتو تا اجرای کامل توافقنامه مینسک (حل درگیری های اوکراین) نباید با مسکو سر وکار داشته باشند.
 
به گزارش ایرنا، شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه امروز (یکشنبه) نوشت: در حالیکه ناتو اعلام کرده روسیه را یک تهدید برای خود نمی داند، اوباما تاکید می کند مسکو از جمله تهدیدهای اصلی برای پیمان آتلانتیک شمالی بشمار می رود.
 
بنا به اعلام این شبکه، رییس جمهوری آمریکا گفت: نشست ناتو - روسیه که روز چهارشنبه برگزار خواهد شد، به معنای بازگشت روابط با مسکو به دوران قبل از بحران اوکراین نیست.
 
رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت: کشورهای عضو ناتو تا اجرای کامل مفاد توافقنامه مینسک نباید با روسیه همکاری کنند
 
اوباما پیش از آغاز نشست ورشو نیز اعلام کرده بود: «اقدام های خصمانه روسیه علیه اوکراین، تهدید کننده دیدگاه و مواضع ما برای اروپا به عنوان منطقه صلح و آزادی است و اعضای ناتو باید تعهدهای لازم را برای مقابله با این چالش و همچنین برگزیت و مقابله با داعش برعهده گیرند.»
 
سران کشورهای عضو ناتو در نشست ورشو که دیروز پایان یافت، تصمیم گرفتند این پیمان چهار گردان نیرو در لهستان (شرق اروپا)، لتونی و استونی هم مرز روسیه و همچنین لیتوانی سه جمهوری بالتیکی شوروی سابق مستقر کند.
 
ناتو نیز اعلام کرده است: تصمیم استقرار نیروهای جدید در شرق اروپا پس از ارزیابی و تجزیه و تحلیل شرایط کنونی گرفته شده است و در صورت نیاز حتی تقویت خواهند شد.
 
از سال 2014 با سقوط حکومت ویکتور یانوکوویچ و روی کار آمدن یک دولت متمایل به غرب در اکراین و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این کشور که روسیه را متهم به حمایت از آنان می کند، کی یف و مسکو روابط پرتنشی داشته اند.
 
جدایی شبه جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه از اکراین و پیوستن آن به روسیه در سال 2014 توسط طرفداران این کشور براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت، بزرگترین عامل افزایش تنش در روابط دو کشور بوده است.
 
این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رهبر شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این جمهوری وقت هدیه شده بود.

کلید واژه ها: ناتو عضو ناتو


نظر شما :