آیت‌الله خامنه‌ای جزئیات سوریه را دنبال می‌کند

۰۱ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۵ کد : ۱۹۶۰۳۳۰ سرخط اخبار

علی الهاشم کارشناس لبنانی در یادداشتی تاکید کرد که برای ایران مسأله سوریه تنها موضوع امنیت منطقه ای نیست بلکه مسأله امنیت ملی این کشور مطرح است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، در ادامه خبرها و تحلیل ها درباره نشست سه جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه در تهران، کارشناس و خبرنگار ارشد شبکه المیادین تاکید کرده که مساله سوریه برای ایران، موضوع امنیت ملی است.

علی الهاشم در یادداشتی برای المانیتور تاکید کرد: «برای ایران، جنگ سوریه دیگر فقط موضوعی تنها مربوط به امنیت منطقه ای نیست. این درگیری اکنون تاثیرات مستقیم و ملاحظاتی روی امنیت ملی ایران دارد».

او نوشت: «این دیدگاه به وضوح در بیانیه های روزانه منتشر شده در تهران درباره تصاویر سربازان ایرانی و مقامات عالی رتبه خاک سپاری شده در تهران، دیده می شود. همین اخیرا علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عنوان هماهنگ کننده نظامی و امنیتی در گروه همکاری مشترک این کشور با مسکو و دمشق تعیین شد».

کارشناس لبنانی ادامه داد: «تعیین شمخانی به دنبال نشست اخیر وزرای دفاع سوریه، ایران و روسیه در تهران صورت گرفت. از این نشست مشخص بود که سه کشور خواهان تقویت همکاری بین خودشان هستند».

در بخشی از این یادداشت به نظر یک مقام سوری درباره علت شهادت برخی از نیروهای ایرانی و سوری در درگیری های اخیر سوریه اشاره شده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت: «روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی از دید خود به موضوع نگاه کرد و اعتقاد داشت که فرصت دادن به صلح، جان بسیاری را نجات می داد اما طرف مقابل به ویژه آمریکا درباره تعهداتش جدی نبود در نتیجه حملات ستیزه جویان، بیرحمانه تر از قبل بود و سبب از دست رفتن جان تعدادی در میدان شد».

در ادامه این گزارش به نقل از یک مقام ایرانی که او هم خواستار عدم افشای نامش شده، تاکید کرده که شمخانی از این پس مستقیما به آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی گزارش می دهد.

این مقام ناشناس ایرانی با بیان اینکه علی شمخانی «خطوط قرمز» ایران در قبال سوریه را به خوبی می داند، افزود: «رهبر معظم انقلاب همه جزئیات مسائل سوریه را دنبال می کند چون اعتقاد دارد که این جنگ همانگونه که علیه سوریه است، علیه ایران هم هست و او از هر نوع همکاری با شرکای متحد و دوست در این جنگ حمایت می کند چرا که این یک جنگ جهانی است که به همه نوع تلاشی نیاز دارد».

این مقام ایرانی با تاکید بر حمایت تهران از تلاش ها برای حل بحران سوریه گفت که «در ژنو، وین یا جاهای دیگر، دیدن نشستن افراد پشت میز، بهترین چیز است اما نشستن پشت میز تنها برای خرید زمان، معنایی ندارد. آمریکایی ها در حال خریدن زمان برای رئیس جمهور جدیدشان هستند. ما نمی توانیم چنین تردیدی را در بحبوحه وقایع تاسف بار مردم سوریه بپذیریم».

وی ادامه داد: «دوستان روس ما، با آمریکایی ها در این مسیر همراه شده اند. ما چندین نوبت هشدار دادیم که چنین کاری درست نیست و حتی چندین مامور و ناظرمان را به خاطر موضع و رویکرد روسیه از دست دادیم و اکنون انها متوجه شدند که موضع انها نتیجه ای نداشت در نتیجه ما یک سطح جدید از همکاری را شروع می کنیم».

این مقام ایرانی افزود: «ایران، روسیه و سوریه روی یک هدف مشترک توافق دارند و آن مقابله با تروریسم است که امروز، تهدید اصلی منطقه است. همکاری و موضع مشترک و تعهد ما نتایج خوبی خواهد داشت و این موضوع علی رغم برخی پیچیدگی هایی که ما با ان مواجه بوده ایم، در ماه ها و سال های گذشته حادث شد. آنچه ما درباره اش اطمینان داریم آن است که این همکاری امید زیادی ایجاد خواهد کرد و قطعا همه ما سربلند و پیروز بیرون خواهیم آمد».

در ادامه این گزارش، یک فرمانده میدانی سوریه تاکید شده که در هفته های آتی شاهد تشدید درگیری ها در شمال و شرق سوریه خواهیم بود.

این فرمانده ناشناس سوری گفت: «ایرانی ها در حال اعزام نیروهای بیشتر هستند و برخی از آنها (به سوریه) رسیدند و روس ها هم به ما اطلاع دادند که هواپیماهای جدید در سوریه مستقر خواهد شد و این مسائل شاید تغییرات واقعی در تاکتیک ها ایجاد کند. ما اطمینان داریم که هر چقدر، متحدانمان بیشتر در همان مسیری که ما هستیم باشیم، به پیروزی نزدیکتر می شویم».

در پایان این گزارش هم به نقل از یک مقام دولت سوریه آمده که وزیر دفاع روسیه در دیدار اخیر با بشار اسد در دمشق تاکید کرده که «سربازان و نیروهای جدید روسیه تا هفته آینده در سوریه مستقر خواهند شد».

کلید واژه ها: شمخانی


نظر شما :